TDC ændrer forklaring: Nedbrud skyldes hardwarefejl

Illustration: Hisam/Bigstock
Det var alligevel ikke en kabelafbrydelse, der var skyld i søndagens nedbrud hos YouSee, siger TDC.

Mange danskere mistede søndag adgangen til YouSees tjenester. Både tv-bokse, internetforbindelser og adgangen til YouSees on-demand app blev cuttet søndag eftermiddag, og det skyldes ifølge TDC en teknisk fejl.

YouSee havde ellers skrevet på Facebook, at årsagen til, at mange danskere mistede forbindelsen til YouSees on-demand app, tv-bokse og i nogle tilfælde internetforbindelser var, at en entreprenør havde gravet en fiberforbindelse over mellem to netværkscentre.

Forklaringen på nedbruddet er senere blevet slettet fra YouSees Facebook side. Illustration: Screenshot fra Facebook

Version2 har derfor spurgt TDC, hvilke netværkscentre, der er tale om, og om der er redundans forbindelser til at sikre signalerne i tilfælde af, at hovedkablerne beskadiges, og om disse også blev ramt af nedbruddet.

»Kl. 12.50 søndag blev signalet mellem to af TDC´s netværkscentre afbrudt på grund af en hardware fejl,« skriver kommunikationspartner hos TDC Helle Hvidt Wallentin til Version2 i en email.

Med hardware-fejl, mener I så at et kabel blev skadet af en entreprenør, der gravede? For det jeg gerne vil vide er, hvordan skade af kabler på et enkelt geografisk punkt kan medføre så meget skade. Derfor vil jeg høre, om TDC ikke har et redundant system til sådanne tilfælde, og om det system blev skadet af samme hardwarefejl.

»Det blev undersøgt i aftes, om der var tale om en overgravning, da der var en afbrudt forbindelse mellem to af TDC’s netværkscentre. Det har ved nærmere undersøgelse vist sig, at afbrydelsen skyldtes fejl i teknisk udstyr på grund af en hardware-fejl. Fejlen er nu blevet rettet, og alle kunder er oppe og køre igen,« svarer TDC i en ny mail.

Fejlen er nu rettet ifølge TDC, der fortsat evaluerer hændelsen, og ikke har yderligere kommentarer til, hvilken teknisk fejl, der var skyld i nedbruddet.

Læs også: Politiet opgiver sigtelse i sag om YouSees nytårsnedbrud

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (23)
Poul-Henning Kamp Blogger

Alle der har været i branchen nogle år ved at man ikke kan tage TDCs forklaringer for gode varer.

Min egen favoritoplevelse var en ISDN der svigtede og blev fejlmeldt.

Nogen tid senere ringede en dame og sagde at det var udstyrsfejl i vores ende og vi skulle prøve at slukke og tænde TA'en.

Da jeg protesterede over hvad der helt tydeligt var en søforklaring bed damen mig af og sagde at hun havde ikke tid til at diskutere med mig, for hun havde en lang liste af kunder hun skulle ringe denne besked til...

TDC - danmarksmester i blameallocation ?

Mogens Ritsholm

Mange tror, at redundans i det overordnede net beror på parallelle kabler mellem nettets punkter. Men det er jo temmelig ineffektivt.

I stedet beror redundansen på det maskenet, som er det overordnede nets topologi. Du kan f.eks komme til Århus fra København både via Kolding og Kalundborg (trekantnettet) osv.

Selv i en fyldt fiber, er der over 50% ledig kapacitet i form af uudnyttede huller i multipleksstrukturen.

Så der er masser af kapacitet til at omlægge alle forbindelser i en fiber til "hullerne" i fremføringsveje uden om det fejlramte.

Sådan har det altid været, og det tager typisk 10-20 minutter at få genetableret alt i en fejlramt fiber via disse såkaldte omlægninger. Og fejlen kan jo både bero på fejl på fiberen og fejl i stationsudstyret.

Men det kræver en høj disciplin og eksakt bogføring af alle forbindelser gennem nettet at udføre omlægninger. Ellers ved man jo ikke hvad en fejlramt forbindelse indeholder. Og så kan det selvsagt ikke omlægges.

Meget tyder på, at TDC har mistet evnen til at lave disse nationale omlægninger ved fejl. For nu har vi haft mange større nedbrud, der har berørt mange i op til mange dage.

Så den hurtige omlægning til andre fremføringer er nu tilsyneladende forbeholdt internationale forbindelser.

Nu skal man ikke græde over spildt mælk. På en måde er det blevet mindre aktuelt at kunne omlægge, da den voksende brug af rene IP-net selv sender trafikken ad andre veje.

Men TDC burde have fortalt om den ændrede praksis for omlægninger til kunder - herunder specielt erhvervskunder og engroskunder. Disses net er ofte for små til at have deres eget maskenet, hvor IP selv kan flyde udenom fejlen. Evnen til lave omlægninger er derfor vigtig for TDCs kunder.

Jeg har bemærket, at TDC henviser til, at kunderne selv må sikre alternative fremføringer. Men det er i mine øjne urimeligt, at det samlede nets redundans ikke kan komme kunder til gode via omlægninger.

Så det er en form for nemesis, at Yousee selv rammes af den ændrede praksis, fordi Yousee fra gammel tid kører temmelig via-fast med sin trafik. De havde nemlig ikke i kabel-tv en rigtig teleoperatørs tankegang og praksis.

Ivo Santos

For mig virkede det som om at selve hjemmesiden virkede uden problemer i går aftes. Det eneste som ikke virkede var login delen. Jeg var næsten ved at op i limningen da jeg hele tiden fik at vide at min login og kode var ugyldigt selvom jeg havde tastet både brugernavn og kode korrekt, så mon ikke at fejlen har været relaterede til login funktionen, det kunne jeg da forestille mig.

Johnny Rose Larsen

Desværre fik jeg slukket og tændt for udstyret da min TV-Boks fejlede. Mit YouSee modem gav fejlen "Network access denied". Selv DHCP fejlede. Loggen viste "DHCP FAILED - Discover sent, no offer received".
Min TV-boks fra YouSee nægtede at virke uden at kunne gå på nettet. Herligt når man så ikke kan se optagelser .....
Og så selvfølgelig alle TDC og YouSee logins der ikke virkede. Så alt peger på godkendelsesserver(e) et sted.
Ved ping via mobil 4G (også TDC) kunne jeg pinge min sædvanlige gateway, så der var forbindelse hertil.

Baldur Norddahl

Vi lejer sort fiber af TDC. Hvis der sker et kabelbrud, så sker der ikke nogen omlægning af denne. Til gengæld er der en SLA på 4 timers fejlretningstid (som ikke altid bliver overholdt).

Vi har vores egen redundans i form af sort fiber i en ringstruktur. Ved en overgravning beregner nettet automatisk nye ruter. Det er OSPF protokollen der benyttes til dette. Det sker på få sekunder i et net af vores størrelse.

En fysisk omlægning af den sorte fiber vil i mange tilfælde ikke hjælpe noget. Vores links er planlagt ud fra en bestemt afstand. Hvis der sidder et 10 km modul i og de så pludselig omlægger til noget der er længere, ja så fungerer det ikke.

Jeg ved ikke hvor finmasket TDCs net er. Men vi har været ude for at bestille en sort fiber fra en TDC telefoncentral, hvor vores udstyr står i samhusning, og ud til en kunde der bor mindre end 10 km fra centralen. Da den blev leveret fik vi konstateret at der var alt for stor dæmpning. Ved hjælp af vores OTDR https://en.wikipedia.org/wiki/Optical_time-domain_reflectometer målte vi at fiberen var over 60 km lang. På forespørgsel fik vi at vide at de ikke havde mere fiber på den direkte strækning, så de havde brugt et alternativ. Det alternativ gik via tre andre telefoncentraler, som vi også har samhusning på. Vi kunne have fået et meget kortere link hvis de bare havde spurgt... men det ville de ikke, og vi måtte ud og købe et 80 km modul til kunden.

Mogens Ritsholm

Vi lejer sort fiber af TDC. Hvis der sker et kabelbrud, så sker der ikke nogen omlægning af denne. Til gengæld er der en SLA på 4 timers fejlretningstid (som ikke altid bliver overholdt).

selvfølgelig kan man ikke omlægge sort fiber, hvis der ikke er en direkte redundant fiberforbindelse, og det er der ikke i oplandsnettet.

Så det var ikke det, jeg tænkte på.

Men vi har nu flere gange oplevet, at en fejl et eller andet sted i København giver afbrydelser i hele landet. F.eks. ved leje af en 34 Mbit/s forbindelse fra Sjælland til Jylland.

Eller ved afbrud af TDC kabel-tvs meget monolitiske forbindelser.

Og det skyldes som sagt manglende omlægning på kanalniveau - og ikke på sort fiber niveau.

Svend Nielsen

Mit YouSee modem gav fejlen "Network access denied".

Denne - og de øvrige fejlbeskrivelser tyder i mine øjne på, at fejlen ligger et helt andet sted - i YouSee's CMTS.

Uden den lukker al authentikering og styring af kunder. Den konfiguration der ligger i udstyret bliver liggende, men nye forespørgsler som kræver login afvises.

Så mon ikke en eller anden har pillet ved eller forsøgt at opgradere/opdatere CMTS'en. Måske samme procedure som (også) gik galt sidste år - blot et gæt.

Palle Hansen
Svend Nielsen

Der ligger nogle tjenester bag CMTS'en (DHCP, TFTP, etc). Uden disse tjenester, ingen adgang. Loggen viser, at modemmet har forsøgt at få en ip - dvs. første led har virket.

Ja, selve CMTS frontendens HF del og dens distribution har virket, mens de bagvedliggende tjenester ikke har virket.
CMTSen og/eller de bagvedliggende systemer er formodentlig ikke dubleret og redundante, siden disse fejl kan opstå.

Skal vi gætte på, at der er et par system kinesere på vej tilbage til mainland for en omgang afstraffelse.

Baldur Norddahl

F.eks. ved leje af en 34 Mbit/s forbindelse fra Sjælland til Jylland.

Så vidt jeg er orienteret skal man bruge op imod 1000 Mbit/s til at distribuere det typiske udbud af TV kanaler. Er det nemmeste ikke bare ethernet med multicast og QoS? Det er ikke specielt svært eller dyrt at lave redundant.

På den anden side af CMTS, hvor signalet er blevet analogt, kræver det optisk switching i stedet. Hvilket hellere ikke er specielt svært eller dyrt mere. Men det færreste boligforeninger vil betale for en redundant fiber og der er ikke tradition for at gøre CMTS redundant.

En fuldt redundant TV løsning vil være redundant fiber frem til boligforeningen, der hvor signalet konverteres fra fiber til coax. På det sted har du en simpel optisk switch. Den optiske switch detekterer om der er signal på hovedfiberen. Hvis ikke, så skifter den automatisk til backupfiberen. Backupfiberen føres til en anden CMTS i forhold til hovedfiberen.

Jens Jönsson

En fuldt redundant TV løsning vil være redundant fiber frem til boligforeningen, der hvor signalet konverteres fra fiber til coax

Det er ikke så let. I øvrigt er TDC/YouSee ved at lave en gennemgribende ombygning af coax-nettet, sådan at der placeres mindre enheder decentralt tættere på kunden, så der kan køres DOCSIS v3.1 og dermed Gigabit.
Fordelen fremfor at have flere store CMTS centralt placeret er at Ø strukturen i det fysiske coax-net, ikke længere vil være det store problem. Mangler der kapacitet opsætter de endnu en enhed og kapaciteten er fordoblet...

Baldur Norddahl

Det er ikke så let.

Det er faktisk så let. Og billigt: https://www.fs.com/products/66010.html

Under USD 600 for en optisk switch.

Internet skal naturligvis behandles separat. Men TV signalet er det samme til alle, så derfor er det ganske simpelt at levere to signaler og at bruge en optisk switch til at vælge hvilket et der er aktivt.

Den switch, som jeg linker til, kan også omstille retursignalet til data. Det kan også bruges hvis du kun har en sender men ønsker redundans på selve fiberen.

Jens Jönsson

Det er faktisk så let. Og billigt: https://www.fs.com/products/66010.html

Det er ikke det jeg mener. Det skal være noget der passer sammen med eksisterende infrastruktur og noget der kan implementeres i eksisterende net, uden de store udfordringer.
Det aner ud reelt ikke om er tilfældet.

Der er jo altid en masse muligheder, når man bygger nyt net :-)

Baldur Norddahl

Det aner ud reelt ikke om er tilfældet.

Det kan som minimum lave redundans på fiberen. Det kræver ingen anden ændring i nettet. Det ville have forhindret det 3 dage lange nedbrud de havde for et års tid siden. Men det er naturligvis et spørgsmål om økonomi og her primært udgiften ved at fremføre redundant fiber. Sådan ser folk det bare ikke når der er sort skærm midt i en landskamp.

Ebbe Hansen

Tænker du på nytårsaften nedbruddet ? For det havde intet med overgravet fiber eller redundans at gøre.....


Nogen der ved hvad det var, 31/12 16?
Udefra lignede det mest af alt en virus.

De lavede lige et replay af væsentlige dele af fejlen fra artiklen 24/12.
(ingen webmail, manglende mulighed for login på hjemmesiden etc.)

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder