Taxi-app skaber transnational chaufførstrejke i Europa

Taxichauffører i flere europæiske storbyer har nedlagt arbejdet som følge af indtoget fra uafhængigt techfirma i milliardklassen, der med en app kaprer kunder fra traditionelle taxier.

Onsdag var der trafikkaos i flere Europæiske storbyer, da taxichauffører på tværs af landegrænser har organiseret sig i en samlet protest mod den amerikanske bilservice-virksomhed Uber, hvilket har resulteret i, at chauffører i blandt andet London, Paris, Berlin og Madrid nedlagde arbejdet.

Det skriver Reuters.

Uber bruger en app, der ved hjælp af et enkelt tryk på en knap på hurtig og let vis hidkalder de nærmeste af Uber’s egne taxier. I stedet for at taxien selv kører rundt og leder efter kunder, som det ofte foregår i mange af de europæiske storbyer, kan appen forbinde med GPS-systemer og på den måde komme i kontakt med de nærmeste chauffører, skriver Reuters, og konstaterer, at appen ved at skrue op for teknologiudnyttelsen rammer lige ned i nerven af en af de meste synlige og samtidig regulerede services i bylivet.

Og noget tyder på, at selskabet bag har succes med dette. Mens de europæiske taxichauffører protesterede ved at køre rundt og dytte foran deres respektive parlamenter eller bevidst sløvede trafikken, blev Uber i sidste uge vurderet til at være hele 18,2 milliarder dollar værd - godt 100 milliarder danske kroner - med investorer som Google og Goldman Sachs i ryggen.

Ifølge de europæiske taxichauffører bryder Uber de lokale taxiregler, forbryder sig mod licenser og sikkerhedsforanstaltninger, hvilket pure afvises af Uber, der mener, at taxibranchen er gammeldags og ikke varetager deres kunders interesse ordentligt.

Tidligere har Uber også mødt modstand fra taxichauffører flere steder i hjemlandet USA, og det kan måske også skyldes konkurrencen på pris, hvor en taxitur er mellem 30 og 50 procent billigere end en normal sort taxi i London, skriver Reuters.

Til formålet har Uber også udviklet en anden app, der skal fungere som et slags taximeter, der skal hjælpe chaufførerne med at kalkulere turprisen. Også denne app mener flere tradtionelle chauffører er i strid med regler og lovgivninger, da man for at bruge et taxameter netop skal være licenseret taxichauffør.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (21)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Venligst Slet Min Bruger

Måske det bare er mig, men jeg kan ikke få denne sætning til at give mening:

Tidligere har Uber også mødt modstand fra taxichauffører flere steder i hjemlandet USA, og det kan måske også skyldes konkurrencen på pris, hvor en taxitur er mellem 30 og 50 procent billigere end en normal sort taxi i London, skriver Reuters.

  • 2
  • 1
#4 Simon Mikkelsen

Problemet er, at et sted mellem størstedelen og alle appens biler er pirattaxa'er.

Hvor de taxachauffører som har licens til at køre taxa skal opfylde alle mulige krav om uddannelse, forsikring, syn på bilen mm. kører disse piratbiler i mange tilfælde med en langt lavere standard.

I Danmark, og nok også mange andre steder, er det decideret ulovligt at køre pirattaxa, så jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor politiet ikke gør noget?

  • 11
  • 0
#7 Anders Majland

Men det er dog interessant hvordan dette placerer en tjeneste som f.eks. gomore.dk

Forskellen ligger vel kun i at gomore chauffører tager passager med på en tur de alligevel kører og betalingen kun er et tilskud til turen, men ikke giver overskud.

I sidste uge fik jeg således 120kr som tilskud til en tur fra Amager til Århus. Det betalte lige broafgiften for den lille bil mens jeg stadig selv betalte størstedelen ved kørsel de ~300km.

Skattemæssigt er samkørsel jo behandlet flere gange og man har fra politisk side valgt at alle passagerer i en bil bevarer deres befordringsfradrag uanset det valgte transportmiddel. Ligeledes har man valgt at et bidrag til benzin etc ikke er skattepligtigt for chaufføren.

Men det bliver selvfølgeligt lidt en gråzone hvis man som chauffør kører omveje for at hente eller bringe passageren.

Jeg ved ikke hvor stor en del af taxa kørslen i DK der er bestilt via en central i forhold til dem der er prajet på gaden, men mit indtryk er det primært er ved store trafikknudeåpunkter som banegårde og lufthavne at chaufførene finder kunder unden om centralen.

I de store byer fungerer taxa'er også oftest godt. Selvfølgelig kan der være lidt ventetid en gang imellem, men på landet (~15min fra viborg) ar jeg prøvet at få beskeden at de kan sende en taxa om 4 timer (og det på en hverdag), mens det er nærmest umuligt at bestille en en taxa til fredag/lørdag nat hvor der er rigeligt at køre med inde i byerne.

Så forstår jeg godt at folk ringer efter en ven istedet ... (for at forbeholde pirattaxa begrebet til dem der samler fremmede op)

  • 8
  • 0
#8 Michael Aggerholm

Et eller andet sted så vidner det her jo om at den etablerede taxabranche er en del bagefter i forhold til den teknologiske udvikling. I stedet for at køre rundt og dytte så skulle de kigge på deres meget ineffektive procedure for at finde passagerer på. Det er jo en af grundene til at Uber presser dem på indtjeningen.

De kan tørre øjnene og lave deres egen app. Det er da den eneste fornuftige reaktion.

  • 9
  • 3
#9 Leif Neland

Måske det bare er mig, men jeg kan ikke få denne sætning til at give mening:

Tidligere har Uber også mødt modstand fra taxichauffører flere steder i hjemlandet USA, og det kan måske også skyldes konkurrencen på pris, hvor en taxitur er mellem 30 og 50 procent billigere end en normal sort taxi i London, skriver Reuters.

Jeg tror der med en sort taxa menes en sortmalet taxa, ikke sorte penge.

Hvilket får mig til at tænke på den kampagnevideo, der kørte for en del år siden om den husejer, der skulle have malet huset indendørs, mens han tog på ferie, og spurgte om det kunne gøres sort. Det kunne det godt, og han kom hjem til et hus, der var sortmalet. :-)

  • 1
  • 1
#10 Martin Kofoed

I Danmark, og nok også mange andre steder, er det decideret ulovligt at køre pirattaxa, så jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor politiet ikke gør noget?

Hvad skal de gøre? Det er ikke ulovligt at indgå en frivillig aftale mellem to personer om befordring. Det er heller ikke ulovligt at blaffe. Der er selvfølgelig nok noget skatteteknisk, når blafferen giver et "tilskud" til benzinen, men juraen halter helt sikkert et stykke efter virkeligheden ...

Al revolution af forretningsmodeller starter med, at nogen siger "hov, hov, det må du ikke!". :-)

  • 5
  • 2
#11 Simon Shine

I blog-indlægget Beautiful illusions: the economics of uberX kritiserer Justin Singer de tal som Uber påstår gælder for deres chaufførers indtjeningsmuligheder.

Justin Singer henviser til en videnskabelig undersøgelse fra 1996, Taxi Industry Regulation, Deregulation, and Reregulation: The Paradox of Market Failure hvori det konkluderes at en de-regulering af taxa-markedet historisk har medført en lavere produktivitet.

Justin Singer skriver blandt andet: I recognize that it’s not exactly in fashion to side with regulation over laissez faire, and in many instances, I wouldn’t. There are limits to markets, however, and the taxi industry presents an especially vivid example of that dynamic. We don’t need to have this discussion in the abstract — we actually have hard data. The US went through an era of taxi deregulation in the 1970s, only to follow it with an era of re-regulation. From transport scholar Paul Dempsey’s, Taxi Industry Regulation, Deregulation, and Reregulation: the Paradox of Market Failure (pg. 102):

[W]e need not rely on the theoretical assumptions of what unlimited entry will produce. We have empirical results which we can assess to determine what deregulation of the taxicab industry has produced.

Before 1983, some twenty-one cities deregulated taxicabs in whole or part. The experiences of these cities reveal that taxicab deregulation resulted in:

  1. A significant increase in new entry;
  2. A decline in operational efficiency and productivity;
  3. An increase in highway congestion, energy consumption and environmental pollution;
  4. An increase in rates;
  5. A decline in driver income;
  6. A deterioration in service; and
  7. Little or no improvement in administrative costs.

Så glæd jer til uberX kommer til Danmark! ;-)

  • 7
  • 0
#12 Karen Melchior

I New York talte jeg über og taxaer sammen med en, der også havde brugt über i London. Hun sagde, at i London er über billigere end "black cabs" de officielle taxaer i London, hvor priserne er regulerede og autorisation til at køre taxa er svært at få, mens über er dyrere i New York end de gule taxaer fordi man kun tager über når man ikke kan få fat i en af de gule taxaer, som ellers er billige at køre med ift. mange andre storbyer.

Interessant, at konkurrenceparameteret for über overfor etablerede taxer ikke er det samme alle steder. Jeg troede ellers det primært var prisen.

  • 5
  • 0
#13 Thomas Grau

Jeg bruger flittigt Uber i Singapore, men her er Uber gerne op til 5gange dyre, men også en hel anden oplevelse: Bruger det dog kun fordi det kan være umuligt at få en normal vogn herude - indbygger/taxa.

Fordelene er dog: - taxa når alle andre er optaget - det er ofte et problem at få en taxa her når det regner eller peakhour - "limousine" service, Porsche, Mercedes, andet. Så lidt mere specielt ved særliglejligheder - Gratis vand :-) - åbner døren for en osv. :-) - ingen penge mellem passager og chauffør - Om natten når man har været i byen, kan de togaå være umuligt at få en normal taxa, her kan man også altid få en Uber og til samme pris som en normal vogn.

Havde en tur på en time og 10m den kostede 700kr. I en normal vogn ville det have været 450kr.

Singapore er ret speciel i forhold til taxa, pris og selve distancen man kører, her er Uber et genialt forretnings intiativ - selvom prisen kan være 5 gange højere er der altid folk der kan og vil betale.

Så uber er helt anderledes en klik-en-taxa herude.

Et andet nyt app initiativ er GrabATaxi som kun kommunikere med "normale" taxa selskaber. Deres service går ud på at de tilbyder vognmanden 3$ og chaufføren 6$ Pr tur, og man skal opgive destination, finten ligger i at chaufførerne kan indbyrdes i mellem byde på en turen - og selvom der er en mer pris på 9$ så ser slutbrugeren det ikke, vi betaler stadig samme pris som ved normal booking. Personligt tror jeg at GrabATaxi taber penge med vilje for at få bygget en kundeportefolie op. De er ikke kun i Singapore men er "globale".

  • 2
  • 0
#14 Rune Gent

Hvad skal de gøre? Det er ikke ulovligt at indgå en frivillig aftale mellem to personer om befordring. Det er heller ikke ulovligt at blaffe. Der er selvfølgelig nok noget skatteteknisk, når blafferen giver et "tilskud" til benzinen, men juraen halter helt sikkert et stykke efter virkeligheden ...

Præcist. Så længe der svares skat af indtægten og bilen ikke er stjålet kan jeg ikke se hvorfor hvad jeg aftaler med dig vedkommer andre end dig og mig.

Vh Rune

  • 1
  • 4
#15 Morten Jensen

Præcist. Så længe der svares skat af indtægten og bilen ikke er stjålet kan jeg ikke se hvorfor hvad jeg aftaler med dig vedkommer andre end dig og mig.

Ser du heller ingen ulemper med pirattaxaer? Der gælder samme præmisser som du nævner ovenfor.

Taxaer er regulerede bl.a. fordi der er højere krav til chaufførerne (Taxinævnet kræver ren straffeattest ellers skal de godkende dig personligt) og større krav til dine evner som bilist. I Århus skal du kunne finde vej til Hospitalerne f.eks. og kunne kende dem fra hinanden på de slang/tale-navne de har.

Bevares, jeg har også kørt i pirattaxaer mens jeg læste, for at spare en skilling, men jeg kan godt se hvad taxachaufførerne brokker sig over.

Hvorfor betale for erhverskørekort og førstehjælpskurser og kæmpe om licenser og hva ved jeg, hvis man lovligt kan etablere et ureguleret "pirat-taxaselskab" gennem en app :)?

  • 6
  • 1
#16 Vagn Sønderup

Jeg forstår godt Taxaerne. Det er jo kommunerne udviklingen er løbet fra. Med deres afgifter til Taxaerne og at de tvinger de enkelte vognmænd at de skal være med til fælles central. Her i området koster det over 100000 kr pr år pr bil. Og så kender dem der sidder på taxakontoret ikke engang lokal området og tidsbestilling er en by i Rusland: Så det er nok mere kommuner og administration der skulle fjernes.

  • 0
  • 0
#17 Rune Gent

Ser du heller ingen ulemper med pirattaxaer? Der gælder samme præmisser som du nævner ovenfor.

Taxaer er regulerede bl.a. fordi der er højere krav til chaufførerne (Taxinævnet kræver ren straffeattest ellers skal de godkende dig personligt) og større krav til dine evner som bilist. I Århus skal du kunne finde vej til Hospitalerne f.eks. og kunne kende dem fra hinanden på de slang/tale-navne de har.

Bevares, jeg har også kørt i pirattaxaer mens jeg læste, for at spare en skilling, men jeg kan godt se hvad taxachaufførerne brokker sig over.

Hvorfor betale for erhverskørekort og førstehjælpskurser og kæmpe om licenser og hva ved jeg, hvis man lovligt kan etablere et ureguleret "pirat-taxaselskab" gennem en app :)?

Prisen er mig ligegyldig - nogle indlæg syntes også at pege på at der ikke nødvendigvis er en besparelse. Det jeg vender mig imod er ideen om at voksne mennesker ikke kan indgå en fuldstændig harmløs aftale.

Straffeattester, licenser, kurser, navne som "Pirattaxa" og hvad ved jeg, virker mest af alt som et forsøg på at gøre det svært at etablere konkurrence.

Nogle køber økomælk andre konventionel. Hvis du gerne vil bruge en klassik taxa - be my guest. Men hvorfor er det jeg ikke som myndig borger og voksent menneske kan købe et lift hos hvem jeg har lyst?

Vh Rune

  • 1
  • 3
#18 Morten Jensen

Men hvorfor er det jeg ikke som myndig borger og voksent menneske kan købe et lift hos hvem jeg har lyst?

I denne betragtning er vi dog enige. Jeg mener som udgangspunkt man skal have lov til at gøre fuldstændig hvad der passer én med sig selv og sine midler, så længe man ikke står andre til last.

Der burde være en bagatelgrænse for hvor meget/lidt centraladministrationen måtte blande sig i.

  • 0
  • 1
#19 Martin Rasmussen

Bare vent til at den prototype Google fremviste, af en selvkørende bil, bliver mikset med sådanne en teknologi. Så skal vi nok se et par taxa chaufører som brokker sig lidt mere end det her.. Advarsel: De vil nok blive akkompagneret af et par transportchaufører, eller lidt mere. Velkommen til 2014

  • 1
  • 0
#20 Simon Mikkelsen

Straffeattester, licenser, kurser, navne som "Pirattaxa" og hvad ved jeg, virker mest af alt som et forsøg på at gøre det svært at etablere konkurrence.

Jeg synes nu det giver god mening at stille øgede krav til taxaer og så har de til gengæld monopol.

Her i Århus er det desværre meget svært at få en taxa, fordi alle ikke gider køre fx fredag og lørdag aften/nat.

Jeg har i regnvejr måttet gå ca. 20 minutter med 15 kg udstyr på nakken for at kunne stå og vente et kvarter i regnen på at betale 250 kr for en køretur på et kvarter.

Så på den ene side er jeg imod pirattaxer, men når dem med licens ikke gider køre, er man jo nød til det.

  • 2
  • 0
#21 Tom Paamand

Taxaer er regulerede, men står alligevel udenfor (højt over) alle andres kollektive trafikformer. I Finland har man afprøvet en mellemform, hvor alle for samme pris som en midtby-busbillet kunne køre fra banegården i taxa, mod fremvist togbillet. Taxaerne samlede så passager i hovedretninger, fyldte bilerne og kørte de enkelte kunder til døren.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere