Tavshed om netbank-lukning: Supportere nægter at reinstallere Windows

Uden dokumentation har Danske Bank og Nykredit Bank svært ved at overbevise kunder om at reinstallere Windows

Danske bankers brev til 8.000 netbankkunder om at geninstallere Windows medført gang i butikken hos de mange it-supportvirksomheder.

Banker i Danmark sendte i sidste uge brev ud til netbankkunderne, fordi der er mistanke om virus, der ifølge bankerne kan kompromittere pc'ens sikkerhed. Men bankerne vil ikke ud med, hvilken virus, det drejer sig om.

Rune Pedersen, som ejer virksomheden Pro-data, der yder support til små og mellemstore virksomheder, bekræfter, at flere kunder har henvendt sig efter at have fået brev fra deres bankforbindelse om, at deres computer er inficeret med et ?spionprogram.?

»Mange har kontaktet mig, om det nu også kan være rigtigt, og om det virkelig er nødvendigt. Men desværre kan jeg ikke svare dem, for ingen vil give mig oplysninger om, hvad der egentlig er los,« siger Rune Pedersen.

Han vil ikke være bekendt at sende en regning for at geninstallere Windows, hvis ikke det er nødvendigt. Og ingen kan fortælle ham, hvad han skal lede efter.

»Der er fuldstændig lukket. Hvis jeg kunne få et hint om, hvad man skal kigge efter i registreringsdatabasen, hvis de kunne fortælle, hvilken slags netværkstrafik, der er mistænkelig ? bare man havde noget at gå efter,« siger han.

»Indtil de kommer med mere information, har jeg ikke tænkt mig at gøre noget. Det svarer til, at min mekaniker siger, at jeg skal bruge penge på at skifte motoren, uden at han kan fortælle mig, hvad der er galt«, lyder sammenligningen fra Rune Pedersen.

Han finder det højst besynderligt, at ingen vil, sige hvad virussen hedder, så supportere kan håndtere den. Alt hvad Rune Pedersen har fået oplyst, er, at der er tale om "noget, der ligger så dybt i maven på systemet,? at gængse virusprogrammer ikke vil finde den.

»Dybest set vil de have, at 8.000 mennesker skal reinstallere deres computer, alene fordi de siger det,« konkluderer han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#6 Niels Dybdahl

Faktisk ikke. Det er meget tænkeligt at dem der har skrevet programmet har flere versioner ude og at antivirusprogrammerne kan finde nogle versioner men ikke alle, men at de stadig kan detekteres på at de prøver at kommunikere med bestemte servere.

  • 0
  • 0
#9 Arne Jacobsen

Danske Bank lægger ansvaret fra sig og over på kunderne. DB's krav til kunderne om at formattere og reinstallere styresytemer og alle programmerne på deres computere er for det første et helt urimeligt krav, for det andet er det ikke en løsning på problemerne omkring sikkerheden vedrørende adgangen til netbank. Den private bruger kommer aldrig til at kunne holde sin PC helt fri for virus, spyware, malware m.m. ligegyldigt hvor mange foranstaltninger han/hun sætter i værk på computeren for at holde stadsen ude. Et hvilket som helst anti-virusprogram og en hvilken som helst sikkerhedsopdatering vil altid være på bagkant med de nye trusler der spreder sig uophørligt på nettet. Læg der til, at langt den største del af de private brugere i dagens Danmark ikke har nogen som helst teknisk indsigt i mekanikken under tastaturet, og derfor aldig vil evne at holde deres PC bare nogenlunde "jomfruelig". Ej heller vil nok så selvopdaterende software kunne garantere en infektionsfri computer.

Næh, det må selvfølgelig være bankerne selv der må sørge for at have egen sikkerhed i orden. Så deres netbank-systemer ikke lader sig påvirke af kundernes mere eller mindre virus-inficerede maskiner. Logon-sikringer der forhindrer orme, trojanske heste og alskens andre "baciller" i at sprede sig fra kundernes computere og ind i bankernes pengeboxe.

  • 0
  • 0
#10 Peter Favrholdt

Hvis bankerne ikke havde noget ansvar ville det vel være op til brugerne selv at sikre at deres computer ikke har noget snavs - inden man logger på netbank.

Så faktisk tager bankerne et ansvar ved at lukke for adgang for brugere der har snavs på deres computer og derved forebygge at kontoen bliver lænset?

(Jeg er i øvrigt enig i at banken har et ansvar da det er banken der driver netbanken og burde være den kyndige - ikke brugeren).

  • 0
  • 0
#11 Per Jørgensen

Hv ad skal man sige, når man som Linuxbruger får et pænt brev om en windows er inficeret og man skal formatere sit C-drev og reinstallere maskinen totalt.

Eftersom de seneste snart 5år har jeg brugt Linux/active - så jeg kan på ingen måde se at jeg skulle være i farezonen omkring dette - og slet ikek at ved en opringning til deres support får at vide at min safekey (filen på PC'en) er inficeret???? Der var flere ting i denne sag der lugtede fælt og absolut har bankerne et ansvar - hvis ikke så sandelig da til at kende forskel på OS og hvilke muligheder der reelt er. Jeg prøvede at forklare dem at jeg på ingen måde kunne hverken formatere mit c-drev eller for den sags skyld køre de online scannere som de henviste til - pga jeg kører Linux. Jeg har hverken virtualiseringssoftware på - eller Wine installeret og kan af disse årsager på ingen måde efter komme deres krav. Ergo måtte jeg have fat i min bankdame for at få hende til at snakke med supporten - og dermed fik åbnet min konto. Hvad der reelt undrer mig - at jeg kun har logget på banken via mit arbejde's internetforbindelse ( IP ) og her kører vi da DB med safekey - men vi hørte intet fra banken vedr. firmaet. Derfor undrer det mig - og jo Banken er dælme også et alvorligt ansvar i denne sag, som ihvertfald bragte min tillid til Danskebank i tvivl.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere