Tal i telefon, så snart flyets hjul rammer landingsbanen

Det er nu blevet lovligt at benytte telefonen mere under flyveturen end tidligere.

Easa, Det Europæiske Luftsikkerhedsagentur, har lempet reglerne for brug af mobiltelefoner under flyvning, og nogle af de indstillinger vælger SAS nu at følge. Det skriver Politiken.

Hidtil har det været sådan, at telefonen mindst skulle være på flytilstand, fra flyet forlod gaten, til det stod der igen.

Men nu må passagererne bruge deres telefoner med alle de tilhørende funktioner, så snart flyets hjul sættes på landingsbanen.

Reglerne fra Easa tillader i princippet at tale i telefon under hele turen. Men det skal kunne gøres uden problemer, hvilket flyselskabet først skal dokumentere kan ske.

Signalet er dog et teknisk problem, som ikke er løst. Det har tidligere været fremme, at mobilsignalet er optimeret til at virke fra gadeplan til 40 til 50 meters højde. Hos SAS har de valgt, at man må snakke, fra flyet lander.

Men selvom reglerne er blevet ændret, henstiller SAS til, at folk ikke begynder at tale i telefon, så snart flyet lander, af hensyn til de andre passagerer.

Den samme holdning har The Association of Flight Attendants-CWA (AFA-CWA) – verdens største fagforening for stewardesser. De har sat advokater til at få de gamle regler genindsat i USA, hvor Federal Aviation Administration har indført regler lignende de europæiske. Det skriver Wall Street Journal.

De har også givet passagererne lov til at holde mindre enheder i hånden under start og landing, hvilket fagforeningens advokater mener overtræder den amerikanske lovgivning, som kræver, at alle løse dele skal lægges op i de overliggende rum.

Stewardessernes organisation fortæller, at der er forskellige farer ved brugen af enheder. Blandt andet, at folk ikke lytter til sikkerhedsanvisningerne, og at en tablet i et tilfælde nærmest fungerede som et projektil, da der opstod turbulens.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thorvald Johannes Pedersen

Jeg slukker nu altid min mobil under hele flyveturen og fortsætter med det. Jeg har lidt svært ved at se folks behov for hele tiden at være "on" med sin mobil. På meget lange ture, kunne jeg dog godt se at det kunne være rart for mig at kunne tænde min bærbare computer under selve flyveturen og måske sidde og arbejde og hvis man kan det, sende og modtage e-mails.

  • 3
  • 0
Jørgen Elgaard Larsen

Det er da rart, at de har endelig har fundet på nogle fornuftige grunde til at bede folk om at pakke mobilen væk:

  • Din mobilsnak generer andre passagerer
  • Løse genstande er farlige, især under start og landing

Derimod har jeg aldrig kunnet respektere mærkelige begrundelser som:

  • Din mobiltelefon kan forstyrre VHF med katastrofale følger. Men du må gerne tage dette farlige apparat med alligevel, for vi stoler på, at alle vores passagerer gør som vi siger. Vand, derimod, er totalt farligt og må under ingen omstændigheder komme ombord, fordi en enkelt tosse kunne have fundet på at smugle farlige kemikalier med for at blande dem til en atombombe ombord.
  • Dit kamera forstyrrer flyets elektronik, hvis det er tændt.
  • Din løstliggende tablet er farlig. Nogen kan få den i nakken. Men truslen forsvinder på magisk vis, hvis du slukker den.
  • Dit batteri kan eksplodere. Medmindre din iPhone/iPad/andet med fastloddet batteri er slukket, naturligvis.
  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere