Tablet-krig i cockpittet: Surface 2 udfordrer iPad og Android-tablets i duel om luftherredømmet

11.000 piloter fra Delta Airlnes får Surface 2-tablets, og Norwegian vælger dansk Android-løsning til deres piloter. Tablet-løsningerne erstatter tunge kufferter med manualer og kan spare flyselskaberne millioner på brændstofregningen.

Piloter verden over har i årevis været tynget af ekstra bagage i form af kufferter med over 15 kilo manualer, lufthavnskort og tjeklister, men nu om dage kan den slags gemmes på en tablet, der fylder og vejer langt mindre. Der er dog ikke noget entydigt bud på, hvilken tablet der er den foretrukne i cockpittet.

I slutningen af 2011 fik American Airlines grønt lys til at give deres piloter en iPad med om bord i stedet for en taske med fysiske papirer. Delta Air Lines har netop meddelt, at de satser på Surface 2-tabletten, mens Norwegian ifølge en nylig pressemeddelelse har sagt ja til en løsning med Android-baserede Panasonic-tablets.

Tablet-krigen, der bogstaveligt talt udspiller sig i skyen, er måske kampen om et niche-marked set i det store perspektiv, men overgangen til tablets har store implikationer for flyselskaberne.

Delta Air Lines har således meddelt, at selskabet regner med at spare mere end 70 millioner kroner i brændstofudgifter alene på baggrund af den vægtreducering, valget af Surface 2 medfører.

Dansk flyfirma leverer tablet-løsning til cockpittet i Norwegian fly.

Billund, 30. September, 2013: Scandinavian Avionics med hovedsæde i Billund har indgået en

aftale med det norske luftfartselskab, Norwegian Air Shuttle, om levering af Billund-firmaets

egenudviklede tabletbaserede ”electronic flight bag”-løsning til samtlige Boeing 737 fly i

luftfartsselskabets flåde.

”En EFB-løsning er blandt andet en digitalisering af de lufthavnskort, manualer, tjeklister og andre

dokumenter, som piloten skal have adgang til under flyvningen” forklarer Direktør i Scandianvian

Avionics, Michael R. Truelsen, som fortsætter: ”Vi har udviklet en løsning, hvor piloten får adgang til

alle dokumenter via to hårdføre 10.1” Panasonic tablets installeret i cockpittet.”

Der er mange fordele for luftfartsselskaberme ved en EFB-løsning. Ved at digitalisere kort,

manualer og andre dokumenter som fylder i cockpittet, sparer hvert fly et betydeligt antal kilo, som

på grund af det lavere brændstofforbrug, betyder en mere miljøvenlig og økonomisk operation.

Desuden sparer luftfartsselskaberne mange ressourser på opdatering af de fysiske dokumenter i

cockpittet, da dette nu kan klares med en simpel dataoverførsel.

Udskiftning af forældede løsninger

Idéen om at digitalisere dokumenter i cockpittet er ikke ny, og Norwegian har da også allerede i dag

EFB-systemer installeret i deres fly. Problemet med de fleste eksisterende EFB-løsninger er dog, at

de er baseret på dyre specialudviklede skærme og hardware, som hurtigt bliver forældet og er

omkostningsfuldt at opgradere.

Denne problemstilling har Scandinavian Avionics imødekommet ved at udvikle en løsning, der ikke

er afhængig af selve skærmen men derimod baseret på flyelektronikken bag cockpittet, som gør

det muligt, at anvende en consumer tablet i stedet for en dyr specialudviklet skærm. Det betyder, at

både tablet og software kan udskiftes ved en forholdsvis lav investering, så snart der kommer en

ny version på markedet, hvorimod den dyre flyelektronik, som taler sammen med flyets systemer,

forbliver i flyet. Dermed er EFB-løsningen fremtidssikret og ikke afhængig af dyre

hardwareopgraderinger.

Ole-Christian Melhus, Deputy Director Flight Operations ved Norwegian Air Shuttle udtaler:

”En effektiv og stømlinet operation er ekstrem vigtig i vores branche, og for fortsat at kunne være

konkurrencedygtig på et meget konkurrencepræget marked, er vi nødt til at tænke langsigtet og

satse på fremtidssikrede koncepter som EFB-løsningen fra Scandinavian Avionics.”

Kontrakten med Norwegian indebærer både certificering af løsningen, levering af udstyr samt

installationsassistance, og projektet er et stort skridt for Scandinavian Avionics, som med denne

ordre håber at få foden inden for hos andre store luftfartselskaber. ”Vi har en løsning på et problem,

som mange luffartsselskaber står med i dag, nemlig en EFB-løsning, der er fremtidssikret, og det er

klart, at kontrakten med Norwegian er med til at profilere os på markedet og skabe positiv

opmærksomhed omkring vores produkt”, udtaler Direktør, Michael R. Truelsen.

For immediate release

Efter planen bliver EFB-løsningen integreret i samtlige Boeing 737 fly i Norwegians flåde, og de

første testflyvninger har allerede fundet sted med stor succes.

Scandinavian Avionics A/S

Scandinavian Avionics blev grundlagt I 1978 med det hovedformål at betjene flyindustrien inden for

salg, installation og vedligehold af flyelektronik. Siden da har Scandinavian Avionics A/S udviklet

sig til en større global organisation The SA Group.

The SA Groupbeskæftiger ca. 125 personer fordelt på flere afdelinger i Europa, Mellemøsten og

Fjernøsten, som i tæt samarbejde med hovedkontoret i Billund, leverer produkter og serviceydelser

af høj kvalitet til kunder i hele verden.

The SA Group er særdels erfaren inden for alle aspekter af flyelektronik, og de vigtigste

forretningsplatforme omfatter bl.a. større helikoptere, forretningsfly, rutefly, totalløsninger til

flyfabrikanter samt elektronik og support til forsvarsindustrien.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (39)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Gert Agerholm

Om de vælger Microsoft, Android eller IOS kan i dette tilfælde være fløjtende ligegyldigt, det er mere vigtigt at de gør noget hvis det virkelig kan spare millioner på brændstof.

  • 4
  • 0
Henrik Pedersen

Jeg er fuldstændig enig.

Jeg håber dog ikke at der bliver gemt noget som kan være vitalt at finde frem i et nødstilfælde, ligegyldig om det er Apple, Microsoft eller en Android tablet.

Dog er det dog helt klart hvad jeg så rent personligt tror chancen for en nedsmeltning er størst på, men det er jo så igen dybest set irrelevant hvis firmaet kan spare 70 millioner. Selv hvis de kun sparer 10 millioner er det mange penge for så lille et skift!
- og bedre endnu : Det skåner også miljøet i formindsket brændstofforbrug.

  • 0
  • 0
Claus Jacobsen

tror ikke en døjt på at de kan spare 70mio. Det er helt sikkert rigtigt at de kan spare en masse i vægt - men er 100% sikker på de nok skal finde et eller andet andet at kaste ombord i flyet i stedet (en kaffemaskine der selv maler bønnerne eller sådan noget.) Som et lille modregnestykke - så har american airlines 8000 ipads ombord - og de regnede med at spare godt 1mio USD om året - gad vide hvor lang tid Delta så egentlig har målt den besparelse over? - de tager trods alt kun 11000 S2'ere i brug og den vejer da vist nogenlunde det samme som en ipad i stedet for deres gamle Flight Bags som jo indeholder op til 50 manualer, kort checklister etc. (men vigtigst - American sparer 2,4 mio stykker papir - det er værd at tage med!)
Og hvilken elektronisk ting de bruger er fuldkommen ligegyldig - den skal blot vise nogle PDF'er, nogle kort og nogle checklister. Noget de førhen slæbte med i sækkevogne.

  • 1
  • 1
Maciej Szeliga

... Fligt 714 til Sydney får motorstop midt over Stillehavet, der er ingen strøm og der er ingen power på pilotens tablet for han har glemt at sætte den til opladning. Du har nu 20 min. til at få motorene i gang ellers er der 300 mennesker på bunden af havet. Manualen som kunne hjælpe dig ligger 7000 km væk for "den er jo også på din tablet".

PS. flight no. er tilfældigt valgt og har intet med virkeligheden at gøre.

  • 7
  • 1
Christian Nobel

Om de vælger Microsoft, Android eller IOS kan i dette tilfælde være fløjtende ligegyldigt, det er mere vigtigt at de gør noget hvis det virkelig kan spare millioner på brændstof.

Ok, og 15 kilo (eller 30 hvis der er to piloter) skulle gøre en forskel på en maskine der har en startvægt mellem 100 og 200 tons?

Det har ingen signifikant betydning, og at Delta mener de kan spare 70 millioner ved at skulle lege moderne er en fis i en hornlygte - måske de hellere skulle få de kornfede amerikanere på slankekur, for så kunne de spare noget.

  • 3
  • 0
kim Nielsen

Hvorfor ligger manualen ikke på de indbyggede skærme, "Hit F1 for help". Så skal men ikke have en tablet der skal lades op hjælpen er lige ved hånden systemet er dubleret og er der ingen strøm kan det jo være ligemeget og så spare man helt vægten og udgiften til tableten :).

  • 0
  • 1
Venligst Slet Min Bruger

Det har ingen signifikant betydning, og at Delta mener de kan spare 70 millioner ved at skulle lege moderne er en fis i en hornlygte - måske de hellere skulle få de kornfede amerikanere på slankekur, for så kunne de spare noget.

Det er ikke kun på brændstof, de mener de kan spare 70 mio.

"while saving the airline $13 million per year in fuel and associated costs. "

"That critical weight reduction is expected to reduce fuel usage by an estimated 1.2 million gallons" (4,5 mio. liter brændstof)

"Additionally, the tablet will cut the airline’s paper usage by 7.5 million sheets annually"

  • 0
  • 0
Ulrik Friis

Hvor er ingeniørerne blevet af? Hvor meget energi skal der bruges for at løfte 30 kg op i 10 km's højde med en vertikal hastighed på ca. 60 km/t, transportere dem 5.000 km med 800 km/t for derefter at bremse deres fald mod jorden ifm. landing? Luftmodstanden må gerne sættes lavt.

Fis i en hornlygte? Næppe - der skal mere til. Og hvis nogen tror der så bliver smidt noget andet skrammel ind i flyveren kan godt tro om igen. Luftfartsselskaberne gør hvad de kan for at holde udgifterne nede.

Når man så har regnet lidt på det får man en ide om hvor meget brændstof der bruges i luftfarten.

En tablet vil naturligvis have sin faste (docking) plads i flyet med tilsluttet strømforsyning. Og så vil den være inden for rækkevidde og langt, langt, langt hurtigere at søge på/i.

  • 3
  • 2
Jesper Lund Stocholm Blogger

Nåeh ja, fuldstændig som når visse analyseinstitutter laver forudsigelser med 5 betydende cifre for mængden af ansatte inden for hin eller denne branche om 15 år.


Pjat med dig. Flyselskaberne har i de sidste år gjort rigtigt meget for at nedbringe mængden af kilo i luften for at spare penge. Andre eksempler er fravalg af tæpper i kabinen, lettere papkrus, mindre emballage etc. Hver ting er jo lille i udstrækning, men det kan sagtens betale sig, når man flyver millioner af kilometer om året.

For nogle år siden lavede McDonald's deres sugerør tyndere for at spare både emballage og diesel i bilerne, der kører dem ud til forretningerne. Jeg kan huske, at jeg studsede over dette - hver restaurant får jo hver uge indtil flere tons varer leveret - men skaleret til landsplan og 200000 kunder om ugen (eller hvad det nu var på det tidspunkt), så betydet det naturligvis noget i sidste ende.

Jeg kiggede lige på www.mcdonalds.dk, og her fremhæver de, at de har gjort skeerne til McFlurry 1,3g lettere:

Derudover udvikler vi løbende lettere og mindre typer engangsbestik, fx har vi gjort skeerne til McFlurry mindre, så vi har kunnet reducere vægten - og dermed brugen af plastic - fra 5,1 til 3,8 g per ske.

Hvor mange McFlurry tror du, at Mcdonald's sælger årligt?

  • 3
  • 1
Christian Nobel

Sig mig skal du også mades?

På et mellemdistancefly bruger én passager på 75 kg 22 liter brændstof i timen. På langdistancefly lidt mindre. De 30 kg vil altså bruge ca. 9 liter i timen. Skal jeg også regne prisen ud for dig?

Måske du burde interessere dig lidt for naturkræfterne.

Og måske burde du sætte dig ind i materien.

Så når du kommer med det postulat, så prøv lige at lave det rigtige regnestykke der tager hensyn til en marginal betragtning, ikke en banal og primitiv gennemsnitsbetragtning.

Men du tror måske også at et fly der flyver tomt overhovedet ikke bruger noget brændstof?

  • 0
  • 5
Christian Nobel

Hvor mange McFlurry tror du, at Mcdonald's sælger årligt?

Aner det ikke, jeg går aldrig på McDonalds.

Men ved at reducere vægten af en ske, så spares der selvfølgelig (rå)materiale, hvilket selvfølgelig godt kan give en besparelse på budgettet for skeer.

Og hvis der gås igennem med en tættekam, så alt bliver fintunet, så kan der spares en signifikant vægt, hvilket kan give en marginal reduktion i brændstofforbruget ved transport af varer.

Men på en flyver med en startvægt på 200-300t, og en payload på omkring 65t har 15kg INGEN signifikant betydning - men hvis kaptajnen vælger at fylde 10t mindre brændstof på, så begynder det at betyde noget.

Hvis du kørte bil, så ville du også vide at du uagtet hvor nøjagtigt du prøver at måle, ikke kan registrere forskel på om der ligger en liter mælk i bagagerummet eller ej (ud over den bliver ret ulækker på et tidspunkt) - og 75 milliliter slet, slet ingen betydning.

  • 0
  • 5
Allan Høiberg

... kan jeg kun forvente at
1) Modellen udgår endeligt, når Microsoft som eneste leverandør trækker stikket
2) Den dag det er alvor, og de tænder for den, starter den med beskeden "Windows har installeret nye opdateringer og gør klar til brug. Vent..." i tre kvarter
3) Den kører et operativsystem som er forbavsende meget i stand til at blive overtaget, ødelagt og manipuleret af uvedkommende ("Mayday! Vi skal straks bruge for $100 uCach for at læse manualerne")

Alt sammen kun i begrænset omfang baseret på fortidige hændelser fra virkeligheden :-)

  • 3
  • 2
Knud Jensen

Hvis det alligevel er noget som de skal have med hver gang på flyet, hvorfor så ikke en indbygget computer(måske en mere som backup)?

Så er der heller ikke nogle computere som bliver væk eller løber tør for strøm, og der kan sikkert være væsentligt mere på en indbygget computer i stedet for en tablet, kan jo være de også bedre kan lide billed-udgaven end den rene tekst-udgave.

  • 0
  • 2
Venligst Slet Min Bruger

@Christian

"The weight reduction calculations is based on known values from International Aviation Transport
Association report for TUIFly Nordic (ref. [2]).By removing one kilogram on one Boeing 737-
800 aircraft it is possible to save 144 USD per year, for a Boeing 757-200 it is possible to save
126 USD per year regarding IATA calculations."

http://mdh.diva-portal.org/smash/get/diva2:121168/FULLTEXT01.pdf

En hurtig udregning:

144*17,2kg (38 pounds) *727 fly = 1,8 mio. USD årligt.

Dertil kommer papirbesparelse, tidsbesparelse på prints, pakning osv.

  • 1
  • 0
Christian Nobel

144*17,2kg (38 pounds) *727 fly = 1,8 mio. USD årligt.

Uagtet hvad, så vil jeg mene at det er så lidt, at man ikke kan lave et signifikant regnestykke - men klart hvis vi tale om flere gange 15kg, så begynder det at give mening.

Og hvis vi endelig skal helt ned på 6 eller syvende decimal, så skal vi modregne den strøm tabletten bruger, for den kommer altså ikke ud af den blå luft.

Herudover, så er der imo ret langt fra 10 mio kr til 70.

Dertil kommer papirbesparelse, tidsbesparelse på prints, pakning osv.

Det er jeg så tilgengæld slet ikke uenig i, der kan være mange praktiske grunde til at man vælger en tablet løsning, men så brug dog de grunde som forklaring.

Og så iøvrigt til dem der taler om at man slår op i manualen hvis der er motorstop eller lignende - sådan fungerer det altså ikke, piloter trænes igen og igen til at kunne klare sådanne situationer ud fra simulatorøvelser, så de ved hvad de skal gøre når noget går galt, der er ikke tid til hverken at konsultere en manual eller en tablet.

  • 0
  • 1
Johnnie Hougaard Nielsen

piloter trænes igen og igen til at kunne klare sådanne situationer ud fra simulatorøvelser, så de ved hvad de skal gøre når noget går galt, der er ikke tid til hverken at konsultere en manual eller en tablet.

Der findes masser af checklister for håndtering af forskellige unormale situationer undervejs, og forresten også for helt rutinemæssige ting som start og landing. De checklister er der fordi selv erfarne og dygtige piloter kommer til at glemme noget vigtigt en dag, det være sig på grund af træthed eller bare det at rutinerne bliver kedsommelige. En interaktiv digital udgave kan ligefrem forbedre sikkerheden, og hvis det skal være avanceret kunne den måske også checke op mod status-info fra flyet.

  • 0
  • 0
Claus Jacobsen

Det ku faktisk være ret smart hvis flyet lige kunne lave en autotjek og kaste det på en sån en flyvende plade så piloten ikke engang skulle strække sig for at nå alle knapperne :D
Så skulle han bare se om der var nogle røde farver på listen :D (som pilot må man vist ikke være rød/grøn farveblind, så de farver går nok)

  • 0
  • 0
Bruno Andersen

Det er baseret på et interview med en anonym pilot. Det er svært at tage seriøst.

Især når det kommer fra Appleinsider og så bliver gengivet på ipadguide.dk, der er styret af en større Apple-fanboy end Jakob Damkjær.

Ja, "anonyme interviews" kan være svære at tage seriøst. Og, ja, Appleinsider skriver historier med udgangspunkt i Apple.
Lidt lige som Version2 er meget Microsoft-farvet.

Jeg synes, at det er fint hvis Delta har fået en god aftale med Microsoft, vel og mærke hvis brugerne, her piloterne, også er tilfredse. Det særlige ved historien er, at Delta skulle være klistret til MS, - for hvilken pilot ville da ellers frivilligt vælge en Surface frem for en iPad???

Jeg kan se at Version2 netop har bragt "denne lidt ældre historie". Det er da positivt...

  • 2
  • 1
Anonym

Hvis vægtkriteriet er det vigtigste skal man vælge den letteste tablet. Da det blot handler om at erstatte manualer er der ikke brug for anden funktionalitet end en pdf reader e.lign. Den skal ikke engang være på nettet. Mon ikke en Kindle egner sig bedst.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere