T-Mobile bekræfter: Lapsus$ har hacket os

25. april kl. 09:30
T-Mobile-forretning
Illustration: Han Dai/Wikimedia Commons.
Teleselskabet T-Mobile bekræfter, at virksomheden har været udsat for et cyberangreb fra den berygtede hackergruppe Lapsus$. Ingen følsomme data er ifølge T-Mobile kompromitteret.
Artiklen er ældre end 30 dage

T-Mobile bekræfter nu, at teleselskabet »for adskillige uger siden« var udsat for et cyberangreb fra hackergruppen Lapsus$. Ingen følsomme kunde- eller myndigshedsdata eller »noget af værdi« er ifølge T-Mobile kompromitteret.

Det skriver Bleeping Computer.

Læs også: Ny undersøgelse: Markant færre danskere rammes af it-kriminalitet

»For adskillige uger siden opdagede vores overvågningsværktøjer en fjendtlig aktør, der brugte stjålne legitimationsoplysninger til at få adgang til interne systemer, der rummer software til operationelle værktøjer,« siger en talsperson for T-Mobile til Bleeping Computer og fortsætter:

Artiklen fortsætter efter annoncen

»De systemer, der blev tilgået, indeholdt ingen kunde- eller myndighedsoplysninger eller andre lignende følsomme oplysninger, og vi har ingen beviser for, at den indtrængne part var i stand til at opnå noget af værdi.«

Ifølge journalist Brian Krebs har Lapsus$-hackerne stjålet blandt andet kildekode.

Læs også: IT-Branchen: Milliarder til dansk forsvar må ikke glemme det digitale

Tidligere på måneden kom det frem, at T-Mobile forsøgte at forhindre et læk af data efter cyberangreb ved at købe dem tilbage med den betingelse, at hackerne skulle slette deres data.

Det skete efter, at teleselskabet i august sidste år blev ramt af et cyberangreb, der betød, at hackerne fik adgang til 53 millioner amerikaneres personlige data. Dengang pointerede professor i datalogi ved Vanderbilt University Doug Schmidt, at databruddet var det sjette på fire år for T-Mobile.

»Det ser ud til, at deres it-system er særligt sårbart, siden de ikke har været i stand til at rette op på deres allerede kendte sikkerhedsproblemer i løbet af denne periode, hvilket burde være bekymrende for kunderne,« sagde han til Reuters.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger