Syvårig pige udgiver QBasic spil på Steam

Illustration: Steam
En australsk pige på syv år har med hjælp fra sin far udgivet sit første spil på Steam kodet I QBasic på Windows 98.

Australske Penny på syv år ville gerne lave et computerspil. Så hendes far Lance satte hende ned foran en Windows 98 maskine med bogen "Basic for Beginners," og sagde, at det var alt hun fik brug for.

Det resulterende spil, Answer the Question, udkom så verden over i går, et par uger efter hun først satte sig foran det neon-blå QBasic udviklermiljø, og hendes far Lance McDonald har delt hendes nuttede rejse på Twitter.

Penny læste kapitlerne om PRINT og INPUT og gik hurtigt i gang med at skrive kode, og den første version af spillet printer et matematik spørgsmål på skærmen, beder brugeren svare på spørgsmålet, og tjekker om svaret er rigtigt.

Insisterede på point

Hvert eneste spørgsmål var dog skrevet personligt af Penny, og hendes point-system gik kun mellem 1 og -1 point. Hendes far modificerede derfor lidt af hendes kode for at lære hende om heltal, variabler og FOR-loops.

Hun insisterede dog på, at folk skulle have en pointscore, og far måtte derfor også lære hende om IF-blocks. To dage efter kodelektionen kom hun igen med et spørgsmål: Om hun ikke måtte udgive sit spil, der nu var et terminal-vindue, som stiller dig matematik-spørgsmål med randomiserede tal og holder øje med, hvor mange du svarer rigtigt på.

Faren mente, at der fandtes langt værre spil end hans datters på Steam, og besluttede sig for at give spiludgivelsen et skud.

Afvist af Steam

Penny deklarerede, at hendes spil hedder Answer the Question, og gik derefter i seng. Far lavede en Steam side, og begyndte at porte spillet fra Windows 98 til en mere moderne og tilgængelig udgave. Dagen efter gik med at designe et logo til spillet og at finde på en beskrivelse.

Spillet blev indsendt til godkendelse hos Steam, men et par dage senere fik det afslag fra at komme på siden. Problemet var, at logoet til spillet bare var en cirkel med ordene ATQ i midten, og spilplatformen så helst, at man havde navnet på spillet i sit logo.

Far og datter lyttede til den konstruktive feedback og sendte spillet til godkendelse igen, og torsdag dansk tid udkom spillet altså endeligt på Steam. Hvis du vil teste din hovedregnings-evner i weekenden og samtidig hjælpe en lille pige med at få lidt ekstra lommepenge for sit første program, så kan spillet købes her for lidt under 6 kr.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens Jensen

Desværre viser dette eksempel også tydeligt hvorfor Steam, som engang var stedet for nogle af de bedste spil der nogensinde er lavet, i dag er reduceret til en rodebutik hvor enhver tåbe kan smide noget op, i håb om at en endnu større tåbe vil købe det.

I mellemtiden skal vi andre så døje med at søge rundt i denne pærevælling af rod for at finde de 1-5 % gode spil.

Specielt Kina er gode til at publicere spil, som måske nok ser fantastiske ud på screenshots, men som i praksis ikke er meget mere end det spil som pigen i denne artikel har lavet. De udgives gerne under navne som minder om kendte store spil, eller med mistænkeligt samme design af logo osv.

For nogle år siden ville det have været fantastisk at en lille pige fik udgivet et spil på Steam... men i dag er det ikke mere fantastisk, end hvis hun havde uploadet en video af sin hamster til Youtube.

  • 0
  • 3
Log ind eller Opret konto for at kommentere