Syv af ti bryder sig ikke om, at annoncer kan analysere dem

En undersøgelse fra Teknologirådet i Norge viser, at 68 procent af de adspurgte er negative over for, at annoncer kan analysere sig frem til køn, humør og ansigt for at tilpasse annoncerne til os.

Syv ud af ti bryder sig ikke om at blive analyseret af annoncer. Det viser en norsk undersøgelse gennemført i januar i forbindelse med, at Datatilsynet og Teknologirådet, begge i Norge, markerer den internationale privacy-dag.

Det skriver digi.no.

Deltagerne blev spurgt om, hvad de synes om fire forskellige anvendelser for teknologi, som indsamler og analyserer data om deres følelser.

Resultaterne er præsenteret i årets norske privacy-rapport, og den viser, at folk generelt er negative frem for positive, når det gælder emotionel overvågning, også selv om formålet er at hjælpe. Omkring 40 pct. er negative over for tiltag, hvor emotionel overvågning skal forbedre elevers læring, vejlede ansatte eller forhindre selvmord.

23–24 procent er positive over for sådanne analyser.

Størst skepsis vækker annoncer, som analyserer hvem man er: 68 procent synes ikke om dette, mens kun 10 procent er positive.

Temaet for privacy-rapporten 2018 er kunstig intelligens, og i hvilken grad folk kan stole på, at forskellige instanser behandler data om dem til noget godt. Blandt spørgsmålene, som stilles, er, hvordan al indsamlet data kan bruges, og om folk er komfortable med, at deres følelser overvåges og analyseres.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
El Barsko

Jeg ser sådan på det, at SKAL jeg modtage reklamer, så er JEG ikke interesseret i reklamer om Hygiejnebind/Læbestift, jeg er en MAND på 83, jeg behøver INGEN reklamer, jeg kender dem alle , efterhånden. JEG køber IKKE ud fra hvad en given reklame mener JEG mangler.
Det kan jeg selv finde ud af. Noget af det første jeg, i sin tid kunne sige, nogen lunde forståeligt, var: Vilselv/Kan selv, og det gælder/fungerer squ endnu.
El Barsko

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere