Syv krav til outsourcing-samarbejde

17. december 2008 kl. 13:394
Den nuværende finanskrise og økonomi-nedtur har givet Siemens anledning til at formulere syv krav, som kan føre til bedre samarbejde mellem kunde og leverandør af outsourcing-løsninger.
Artiklen er ældre end 30 dage

En amerikansk undersøgelse, der er fortaget af analyseinstituttet TPI viser, at kunder i gennemsnit kun får leveret 72 procent af de løsninger, som de har bedt om. På den anden side viser undersøgelsen også, at 52 procent af kunderne har urealistiske forventninger til leverandørerne, skriver Siemens i en pressemeddelelse.

»Vi oplever i dag, at kunderne har et stort fokus på kroner og ører i forhold til outsourcing-leverancer. Økonomien er naturligvis et vigtigt og afgørende parameter i denne sammenhæng, men ved mere fokus på langsigtede og gennemtænkte mål, opnår kunden faktisk på sigt større værdi ved et samarbejde,« siger Claus Møller, divisionsdirektør for Siemens IT Solutions and Services i en kommentar til undersøgelsen.

Denne erkendelse har fået Siemens til at producere en ønskeliste, der omfatter de syv vigtigste forhold, når det gælder samarbejde mellem kunde og leverandør om outsourcing.

Listen ser således ud:

Artiklen fortsætter efter annoncen

1. Opstil realistiske mål
Opstil realistiske KPI'er (Key Performance Indicators) for det kommende samarbejde. Der er kommet større fokus på at udarbejde kontrakten med realistiske mål ? og på at sørge for løbende at evaluere og matche performance op mod målene.

2. Partnerskab frem for kunde- og leverandørforhold

Tænk partnerskab frem for kunde- og leverandørforhold. Erfaringen viser, at man som kunde får mere værdi i form af langsigtede it-ydelser og forretningsudvikling, ved at tænke i partnerskab med outsourcing-leverandøren.

3. Skab sammenhæng mellem strategier

Skab klar sammenhæng mellem strategier for forretning, it og outsourcing. Dette sikrer den røde tråd gennem kundens forretningsstrategi og den afledte it-strategi, som igen gerne skal styre it-outsourcing-strategien. Såfremt denne røde tråd ikke er tydelig, er det tilsvarende vanskeligt for it-leverandøren at levere services og ydelser, der lever op til målene og forventningerne.

4. Faste strategimøder med leverandøren

Etablér faste strategimøder med it-leverandøren ? mindst to gange årligt, for at diskutere forbedringsforslag og indarbejde opdateringer. Afhold derudover løbende brainstorms med henblik på forbedringer og nye tiltag.

5. Ingen skudpisoder

Undgå 'triggering events,' der kan være startskuddet til fremtidige problemer, og forsøg at komme nedbrud og uheld i forkøbet. Dette kan gøres ved hyppige møder i særligt kritiske perioder, så problemer kan minimeres fra begyndelsen samtidig med, at man som kunde får specielle rettigheder i forbindelse med løsning af problemerne.

6. Skab sammenhæng mellem behov og SLA

Skab sammenhæng mellem forretningens behov og de valgte Service Level Agreements. Pas på ikke at fokusere for meget på opnåelse af 99 procent oppetid på applikationer, som ikke er forretningskritiske, som f.eks. mødebookning. Fokusér i stedet på at optimere de forretningskritiske løsninger som SKAL køre ? webservices, kundeportaler, sikkerhed, kundekommunikation, osv.

7. Sig hvad du vil ha'

Vær åben omkring behov og forespørgsler, og lad ikke leverandøren gætte baggrunden for ønsket om en speciel løsning. Jo mere leverandøren kender til forretningens mål og strategi, jo lettere er det at opnå høj tilfredshed.

4 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
17. december 2008 kl. 14:31

En anden artikel med lidt gode råd, er "The Seven Deadly Sins of Outsourcing" af Jérôme Barthélemy (Academy of Management Executive, 2003, Vol. 17). Den kan findes med lidt Google :)