System til masseovervågning af europæiske flypassagerer er tæt på at blive til virkelighed

Illustration: leowolfert/Bigstock
Tidligere modstandere i EU-parlamentet mod et såkaldt PNR-system til registrering af flypassagerer har ændret holdning og accepteret kontroversielt lovforslag.

Efter at den amerikanske journalist Stephen Hayes i fjor tog på ferie i Tyrkiet med konen, har han været ude for en række besynderlige oplevelser, hver gang han tager et fly i lufthavnen. Gentagne gange er han blevet hevet til side af sikkerhedspersonalet og afhørt, mens hans bagage er blevet undersøgt fra ende til anden.

Først efter at have snakket med flyselskaberne, er sandheden gået op for ham: Han er kommet på den amerikanske regerings terror-overvågningsliste. Årsagen er efter hans egen vurdering, at han havde købt en envejsbillet fra USA til Istanbul, hvorefter han rejste hjem igen et par uger senere via Athen. På den måde kunne den amerikanske regering tolke envejsbilletten som et tegn på, at han var på vej til Syrien.

Eksemplet med Stephen Hayes vil sandsynligvis kunne gentage sig i Europa inden for de kommende år. For et kontroversielt lovforslag, der allerede kom på tale i EU 2011 og hidtil har mødt hård modstand, er nu godt på vej til at blive vedtaget. Lovforslaget går ud på at indføre et register over flypassagerer (PNR-system) på tværs af Europa, der opbevares i en længere årrække og kan bruges af myndighederne til at efterforske og forebygge terrorangreb. Men det kan således også risikere at gøre livet mere besværligt for almindelige borgere uden tilknytning til hverken ISIS, Al Qaeda eller andre terrorbevægelser.

Læs også: Kontroversiel flylov gemmer dine personlige rejsedata i 5 år

»Det er meget realistisk, at forslaget nu bliver vedtaget i EU-parlamentet,« siger formanden for IT-Politisk Forening, Jesper Lund. Han anser det som reelt umuligt, at systemet kun vil virke efter hensigten.

Hidtil har forslaget til et PNR-system været blokeret af modstandere i LIBE-udvalget i EU-parlamentet, der blandt andet har borgernes rettigheder på dagsordenen. Men i kølvandet på terrorangrebene i Paris og København, er modstandergruppen vendt på en tallerken og har accepteret lovforslaget for første gang med et knebent flertal. Dermed er der tilsyneladende frit slag for, at det kan blive godkendt i EU-parlamentet senere i år.

Masseovervågning problematisk for borgernes rettigheder

Det omtalte register fungerer således, at blandt andet flypassagerernes navne, pasnumre, baggage-oplysninger og medrejsendes navne bliver registreret sammen med information om afrejsested og destination. Oplysningerne gemmes i en database i en årrække og kan således bruges af myndighederne til at lave profiler over mulige terrorister.

Det er især problematisk, da systemet kan bruges til at masseovervåge befolkningen ifølge Jesper Lund.

»Staten får registreret din rejseadfærd, så du får en slags logningsbekendtgørelse for flyrejser. Men hvor logningen af befokningens internetvaner er et passivt register, så er det her langt mere aktivt. Det skal bruges til profileringer af de rejsende, hvor man kigger efter mistænkelige rejsemønstre. Den datamining gør det problematisk for borgernes rettigheder,« siger han og påpeger, at systemet samtidig vil have svært ved at fange de rigtige forbrydere:

»Problemet er, at dem der virkelig vil ned og kæmpe for ISIS, de er allerede godt klar over, hvordan systemet virker. Så de flyver eksempelvis ikke direkte på en enkeltbillet til Tyrkiet,« siger han og henviser til eksemplet med den amerikanske journalist, der fejlagtigt kom på terror-overvågningslisten.

Der er delte meninger om, hvordan systemet i praksis skal fungere. LIBE-udvalget i EU er gået med til en version, hvor det kun er oplysninger om flyvninger ind og ud af EU, der registreres og gemmes i op til fem år. Dette fritager rejser inden for EU fra at blive registreret.

Alligevel er der mulighed for, at overvågningen bliver mere omfattende.

»Det er risiko for, at det, der ender med at blive vedtaget, er endnu mere omfattende, for EU-rådet har mere vidtrækkende ønsker til overvågningen,« siger Jesper Lund og henviser til, at rådet også arbejder for at registrere flyvninger i mellem EU-lande.

Danmark uden for PNR-aftale, men danske flypassagerer bliver alligevel overvåget

Hvis PNR-systemet ender med at blive vedtaget i EU, så vil Danmark i første omgang ikke deltage i ordningen.

Det skyldes retsforbeholdet, som Danmark tiltrådte i 1992, og som blandt andet fritager landet for det politimæssige samarbejde, der går ud over Europol. Men forbeholdet skal allerede op til folkeafstemning senest i marts 2016, hvilket kan ændre på dette forhold.

Og alligevel vil danske passagerer stadig kunne se sig registreret i høj grad. For det første vil rejsende, som flyver til lande uden for EU via en mellemlanding i eksempelvis Frankfurt, hvor PNR-registeret i så fald vil være aktivt, blive registreret i de pågældende EU-lande.

Samtidig foregår der allerede en vis form for systematisk registrering af flypassagerer i Danmark. Politiets Efterretningstjeneste (PET) har siden 2006 haft ubegrænset adgang til passagerlister fra indenrigsfly samt fly til og fra Danmark, men på grund af vanskeligheder med at integrere med flyselskabernes it-systemer, blev det sat på hæld ifølge Jesper Lund.

»Det var mere komplekst, end man troede, så man opgav det for at vente på et europæisk PNR-direktiv med en fælles teknisk protokol,« siger Jesper Lund.

Til gengæld får de danske toldmyndigheder allerede adgang til flyselskabernes passagerlister, når de skal fange økonomiske svindlere. Og her er udvekslingen til en vis grad automatisk: tolderne har eksempelvis fri adgang til SAS’ database, mens andre flyselskaber kun udleverer passagerlisterne på papir et par timer før afgang.

Indirekte har politiet derfor også adgang til de systematiske registreringer af passagerlisterne. For da udlændingeloven blev ændret den 17. marts 2015, blev det blandt andet vedtaget, at politiet fremover vil kunne få udleveret passagerlister fra toldmyndighederne til kontrol af udlændinge.

Der foregår således i øjeblikket en kamp om, hvorvidt danskere og resten af EU-befolkningens rejsemønstre skal overvåges og hvor systematisk, denne overvågning skal være.

SR-regeringen lagde med lovforslaget til en ny terrorpakke op til at lave et nationalt digitalt PNR-register, hvor passageroplysninger fra alle flyselskaberne skal samkøres. Samtidig skulle Politiets Efterretningstjeneste kunne få adgang til oplysningerne uden en dommerkendelse, lød det i forslaget, der i øjeblikket er til udvalgsbehandling i Folketinget og derfor endnu afventer yderligere behandling, før det kan vedtages.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (18)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Christian Nobel

"Men i kølvandet på terrorangrebene i Paris og København..."

Nåeh ja, for "terrorangrebet" i København, hvor en enkelt tugthuskandidat, med salafistiske tilbøjelighed, gik amok, kunne jo klart have været undgået ved at overvåge samtlige Europas flyrejsende.

For han havde jo så meget være ude at flyve mens han sad i fængslet!

ab ab

LIBE-gruppen i EU

LIBE er et udvalg i Europa-parlamentet og ikke "en gruppe i EU". Det svarer i korte træk til Folketingets Retsudvalg.

Ja, jeg undlader også at rejse til især muslimske lande som Tyrkiet, Dubai oa. Man ved sku aldrig om man render ind i problemer med det næste gang man skal rejse mellem vestlige lande.

Sørgeligt at du på den måde indskrænker din egen frihed af frygt for konsekvenserne ved myndighedernes overvågning. Istanbul er en smuk, historisk by i rivende udvikling som enhver bør under sig selv mindst ét besøg i.

Jesper Frimann

Problemet med sådan et system er jo at hvis man rejser en del, vil man jo med tiden helt sikkert blive flagged. "Sh*t Happens" som man siger, og det er jo lidt tilfældigt, hvornår, hvor og mod hvem det sker.

Jeg kan huske engang hvor jeg skulle hjem fra USA, efter at mit ophold var blevet forlænget med en måned. Turen hjem gik over London, og jeg skulle hente min London -> København billet i SAS'es skranken. Firmaets rejsebureau i DK havde været lidt kreative, da man ikke lige kunne ramme mig med snailmail på en lokation i USA. Problemet var bare at airport security havde været så smarte at sætte et sikkerhedscheck op før man kunne komme til skranken. Så jeg kunne jo ikke fremvise en gyldig billet, var så ubehøvlet at være solbrændt og derfor så jeg 'mellemøst' agtig ud, sådan er min gen sammensætning bare.

Altså jeg faldt helt uskyldigt uden for det 'normale' mønster. Så ja 'up against the wall' og blev bagefter ledsaget hen SAS skranken.
Min påstand er at sådanne ting sker for alle hvis man rejser nok. Altså at man tigger et mønster der gør at man kommer i en af 'mistænksom spandende' i sådan et system.

// Jesper

Ditlev Petersen

Men det giver befolkningen indtryk af, at "man gør noget" og "tager truslen alvorligt", når folk med lidt solbrændthed og usædvanlige (sådan da) rejsemønstre bliver "taget fra". Imens kan andre måske smutte forbi, fordi man ikke har folk til også at kigge på dem, der ikke vurderes til at være suspekte.

Som det sarkastisk er udtrykt: Man leder efter en nål i en høstak opg så henter man mere og mere hø.

Forresten: Hvor mange af de terrorister, der har haft hel eller delvis succes i Vesten de sidste 10-15 år, har man ikke kendt i forvejen? Uden at magte at gøre noget ved det.

Dennis Beck

Jeg forstår ikke helt sammensætningen af dette system. Har de ikke allerede rejse informationer som afgangs punkt, destination, mellem-landing osv. og i så fald hvorfor har de ikke haft det? Det giver da god mening af de kan følge folk gennem Europa, ind og ud.
Jeg er generelt imod masse overvågning, men en grænse kontrol/notering i EU, er da ikke slem på nogen måde. Politiet må da gerne stå ved grænserne og tjekke plader der kommer ind og ud, det er simpel suverænitet.
Men skrækhistorien med at det skulle danne false-positives, giver da ikke den store mening, det ville da ikke være penge værd hvis det bare gav mere arbejde, og mindre information. Er idéen med dette system netop, at det ikke skaber forvirring om personer? At hvis man har mistænkte, der er blevet flaget pga. mistænkelige aktiviteter, at man så kan kryds tjekke dem. Som f.eks. en smugler?
Hvordan fanden fungere EuroPol og InterPol så hvis ikke de har sådan et system???

Allan Astrup Jensen

Man kan jo også rejse med bil, tog, båd og cykel til og fra tyrkiet mv. Skal der også ske en registrering i sådanne fald? Det kunne fx være mere relevant at registrere bådflygtningene, der kommer til Sydeuropa, hvoriblandt terrorister kan skjule sig, men det sker jo ikke engang. Myndighedernes fremfærd er latterlig og spild af penge. Men en masse bureaukrater får et godt betalt job.

Ditlev Petersen

Det er et godt spørgsmål. Jeg har ikke nogle fornuftige forklaringer, men jeg kan nemt konstruere nogle vilde konspirationsteorier, som jeg ikke engang selv tror på. Men man har jo ofte set, at de mest paranoide mennesker også er de mest naive og troskyldige. Det er i hvert fald meget svært at "blive væk".

Kenn Nielsen

"Men i kølvandet på terrorangrebene i Paris og København..."

Nåeh ja, for "terrorangrebet" i København, hvor en enkelt tugthuskandidat, med salafistiske tilbøjelighed, gik amok, kunne jo klart have været undgået ved at overvåge samtlige Europas flyrejsende.

For han havde jo så meget være ude at flyve mens han sad i fængslet!

Alt er til salg.

Husk på at vor ordholdende,kvindelige statsminister lææænge sagde:
(frit fra hukommelsen)
"Lad os nu ikke forhaste os og kalde det et terrorangreb, dét véd vi jo endnu ikke"

Hvad hun (nok ikke Danmark) er blevet lovet - eller har fået - for officielt at stemple dette som et terrorangreb, så det kan tælle med i skræmmestatistikken til brug for mere overvågning af EU,USA, og (måske endda PET) kan man kun gisne om.

K

Kenn Nielsen

Det kunne fx være mere relevant at registrere bådflygtningene, der kommer til Sydeuropa, hvoriblandt terrorister kan skjule sig, men det sker jo ikke engang.

For det åbner op for en diskussion hvor der er nogen som mener vi skal behandle alle - uanset nationalitet - lige så godt som den 70årige Danske statsborger som har betalt langt over 50% af sin livsindtægt til Danskernes fælles sikkerhedsnet.

Disse overempatiske, realitetsudfordrede, selvhævdende, politisk korrekte, stortalende moralister øjner straks en chance for at udråbe 'nogen' som dårligere mennesker (end dem selv, forstå's). Udelukkende fordi disse 'nogen' har en afbalanceret holdning til hvordan man bedst hjælper andre mennesker.

At gøre som du foreslår åbner op for en diskussion om hvorvidt man formaster sig til at insinuere at uærlige og voldelige mennesker også kan være på flugt fra nogen der også er voldelige.

Derfor er det politisk selvmord for de fleste at sige noget fornuftigt.

K

René Nielsen

Har I fløjet til USA i de sidste par år? Der står altid en ”kontrollant” i køen før man når frem til check-in skranken, som spørger om man selv har pakken bagagen, om man har ting med fra andre personer og den slags øregas.

Hvis ikke jeg en gang havde set en medpassagerer spøge med det, kunne jeg også finde på at sige at jeg har en tung pakke med som tikker som jeg fik af en mand på kamel med turban om hovedet ude på ude P15 (parkingspladsen i Kastrup).

For den uvidende passagerer ser den kontrol som køkontrollanten udfører sikkert effektivt ud. Man gør noget aktivt for sikkerheden.

Men jeg tror altså kun at kontrollanten fanger spøgefuglene og så ellers generer passagerne. Jeg har endnu til gode at se at de fanger en – men det er en synlig og en helt igennem virkningsløs kontrol.

Og det er sådan jeg opfatter listen over flypassagere – et synligt tiltag der viser at man ”gør noget” og det er formålet – at vise at man gør noget.

Jesper Lund

Og det er sådan jeg opfatter listen over flypassagere – et synligt tiltag der viser at man ”gør noget” og det er formålet – at vise at man gør noget.

Et synligt feel-good tiltag, der måske vinder stemmer til "tough on crime" politikere ved næste valg, men som har alvorlige konsekvenser for hele befolkningen, ikke mindst de personer som uretmæssigt havner på en terror watchlist alene på grund af deres rejseadfærd.

Christian Nobel

Har I fløjet til USA i de sidste par år? Der står altid en ”kontrollant” i køen før man når frem til check-in skranken, som spørger om man selv har pakken bagagen, om man har ting med fra andre personer og den slags øregas.

Hvis ikke jeg en gang havde set en medpassagerer spøge med det, kunne jeg også finde på at sige at jeg har en tung pakke med som tikker som jeg fik af en mand på kamel med turban om hovedet ude på ude P15 (parkingspladsen i Kastrup).

For den uvidende passagerer ser den kontrol som køkontrollanten udfører sikkert effektivt ud. Man gør noget aktivt for sikkerheden.

Men jeg tror altså kun at kontrollanten fanger spøgefuglene og så ellers generer passagerne. Jeg har endnu til gode at se at de fanger en – men det er en synlig og en helt igennem virkningsløs kontrol.

Øh, bøh.

Det tiltag med at spørge om man selv har pakket bagagen osv. er nu ikke noget amerikanerne har fundet på - det er over 30 år siden at El Al begyndte på det, men det er lidt mindre halvhjertet, da der er tale om et decideret interview med folk, vel at mærke ALLE passagererne.

Og El Al gør det absolut ikke for sjov, og man må også erkende at for deres vedkommende har den kontrol vist sig at være gavnlig, det er absolut ikke kun et "feel-good" tiltag - men det er en helt anden snak end en fælleseuropæisk kortlægning af alle borgeres rejsemønster.

Jesper Lund

Jeg forstår ikke helt sammensætningen af dette system. Har de ikke allerede rejse informationer som afgangs punkt, destination, mellem-landing osv. og i så fald hvorfor har de ikke haft det? Det giver da god mening af de kan følge folk gennem Europa, ind og ud.

Det enkelte flyselskab har oplysninger om dine reservationer, som de skal bruge for at transportere dig. Men oplysningerne bliver ikke automatisk sendt videre til staten i dag.

EU PNR direktivet vil ændre dette, ligesom vi Danmark allerede har lovgivning som sender disse oplysninger videre til staten. Det statsejede SAS har endda været så venlige at give SKAT fuld adgang til booking databasen, hvilket SAS godt nok glemmer at informere passagererne om. Kun udlevering af PNR til USA gør SAS opmærksom på
https://www.sas.dk/alt-om-rejsen/vilkar-og-betingelser/privacy-policy-/

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder