Syddansk Universitet udskyder eksamensovervågning: Studerende skal kunne se logning

Det skal være lettere for de studerende at se, hvad der er blevet logget om dem til de skriftlige eksamener. Derfor udsættes brugen af overvågningssoftware.

Studerende, der skulle til skriftlig eksamen i disse uger på Syddansk Universitet, SDU, skulle have haft installeret et program, som kunne overvåge dem under prøven og opdage forsøg på snyd. Lanceringen er nu blevet udsat for at give tid til at sikre de studerende bedre.

Læs også: Overvågningssoftware skal stoppe eksamenssnyd på Syddansk Universitet

Den første udgave indeholdt en mulighed for, at de studerende kunne få lov til at se, hvad der var blevet logget om dem. Det var imidlertid en manuel proces, og det besluttede universitetet altså ikke var tilstrækkeligt.

»Vi ønsker at give den studerende adgang til, hvad vi optager, således at vi øger retssikkerheden for den studerende og SDU. Det kan vi i dag, men kun manuelt. Vi udskyder udrulning til, at vi kan det automatisk og proaktivt,« skriver it-chef Kurt Gammelgaard Nielsen fra SDU i et e-mailsvar til Version2.

Præcis hvordan de studerende skal have mulighed for at se, hvad der er blevet logget, er ikke afklaret, men Kurt Gammelgaard Nielsen foreslår, at det eksempelvis kunne være ved at sende de studerende en e-mail efter prøven, og de så ved hjælp af universitetets single-sign-on kunne få adgang til at se logningen.

Det er stadig planen, at overvågningssoftwaren skal tages i brug i år, men præcis hvornår kan SDU ikke oplyse på nuværende tidspunkt.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Cristian Ambæk

Studerende, der skulle til skriftlig eksamen i disse uger på Syddansk Universitet, SDU, skulle have haft installeret et program, som kunne overvåge dem under prøven og opdage forsøg på snyd

At de overhoved overvejer sådanne tiltag er vel bare et skrig for hjælp om hvor dårlig deres infrastruktur i virkeligheden er.

De studerende skal have adgang til materiale på nettet til eksamen, hvis det f.eks har været brugt i rapporter eller andre skole relateret opgaver af hvad jeg kan forstå. Men hvilket geni fik ligefrem ideen til "spion software"?

Hvis SDU havde styr på deres infrastruktur kunne dette klares igennem deres egen server og netværks infrastruktur og helt lade de studerends maskiner være. Uden at vi skal opgradere sådanne en løsning til ekstrem dyr, tidsrøver eller andet, det da langt hurtigere at lave end det de har gang i nu.

Lav et VLAN til de studerende som skal op til eksamen, om dette er kablet eller trådløst er underordnet. Tag de links som de skal have adgang til og styr adgangen igennem rettigheder for den enkelte elev.

Det er stadig planen, at overvågningssoftwaren skal tages i brug i år, men præcis hvornår kan SDU ikke oplyse på nuværende tidspunkt.

http://goo.gl/8jzEIi

  • 0
  • 0
#3 Jesper Jepsen

Lyder som om man kun har en hammer i værktøjskassen og derfor ser alle problemer som søm. Bare tanken om hvilke problemer det kan give at der skal installeres et program på en privat persons maskine, et program der skal kunne køre på forskeldige styresystemmer ( eller skal man have windows for at gå til eksamen?) forskeldige versioner og konfigurationer alene det er et marreridt. Desuden hvordan sikres at programmet afinstalleres helt og ikke forbliver på maskinen og logger informationer til 3. part? Hvordan sikre SDU at data der er logget slettes og efter hvilket reglset?

For mig at se vil det jo være ganske enkelt at ændre opgaverne til virkeligheden, sæt kravene efter at de studerende har adgang til nettet og bruger det på samme måde som opgaverne er lavet efter at de har en ordbog til rådighed. Hvorfor kæmpe imod virkeligheden, istedet for at udfordre de studerende med opgaver som stiller krav til at de ikke bare kan finde inforamtionen men også bruge den selvstændigt. Måske ligger problemet her i politikere og dem der skal lave disse opgaver ikke helt evner at gøre/forestille sig dette.

  • 0
  • 0
#5 Henrik Pedersen

Hvad er det helt præcist de skal på nettet for til at starte med? Kan de fleste hjemmesider ikke printes til PDF eller på anden måde downloades til offline-brug på deres egne computere?

Jeg har personligt taget det halve internet ned på min harddisk før mine skriftlige STX eksamener.

  • 0
  • 0
#6 Peter Stricker

Kan de fleste hjemmesider ikke printes til PDF eller på anden måde downloades til offline-brug på deres egne computere?

Undervisningsministeriet har udsendt en vejledning "Vedrørende fortolkningen af § 15, stk. 2, i den almene eksamensbekendtgørelse", hvor de blandt andet nævner Infomedia og Wolfram Aplha. Hvis man virkelig mener, at eksaminanderne skal have adgang til disse sites under eksamen, så er det nok ikke så nemt at klare med hverken udskrift, pdf'er eller en stak 3,5" disketter.

Jeg tror at man enten skal have eksamensvagter med skæg og blå briller eller lave om på eksamensbekendtgørelsen.

Indtil videre ser det ud til at man går efter den først løsningsmodel.

  • 1
  • 0
#7 Peter Mogensen

Jeg tror at man enten skal have eksamensvagter med skæg og blå briller eller lave om på eksamensbekendtgørelsen.

Ja. Og problemet er at vores IT-inkompetente embedsværk og politikere ikke kan se problemet i den måde man ønsker eksamen indrettet på. Og når det så går op for dem at folk snyder, så kan de heller ikke se problemet i de skæg-og-blå-briller de finder på for som lappeløsning.

  • 0
  • 0
#8 Kristian Christensen

Hvis man tillader elever at benytte egne devices så er det en umulig opgave. Selv hvis overvågning forgår på skolens net.. Selv har jeg ubegrænset data på min mobil og et skjult netværk er ikke svært at sætte op. Hvad med at eleven skal medbringe sine notater på en USB evt. Og ellers benytter skolens hardware. Så er det rimeligt nemt at overvåge og der er ikke risiko for snavs nogen steder.

  • 0
  • 0
#9 Andreas Andersen

Der er brug for internet til nogle eksamener. Selve afleveringen foregår digitalt via nettet. Det er en udvikling man ikke bare kan stoppe. Man kan ikke bare holde sig til fortidens system fordi man ikke kan håndtere fremtidens - man må lære at takle fremtidens udfordringer.

Generelt er overvågning ikke et problem under eksamen. Det har der altid været. Der skal bare være åbenhed og helt klare retningslinjer.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere