Sveriges skattevæsen sortlister Microsoft Teams – Skat kører videre

21. maj 2021 kl. 03:4626
Sveriges skattevæsen sortlister Microsoft Teams – Skat kører videre
Illustration: Nanna Skytte.
De svenske skattemyndigheder forstår ikke, at de er de eneste i Norden, der er gået kritisk til Microsofts største chatprogram, der også anvendes i store dele af den danske stat.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det svenske Skatteverket sabler i en ny analyse Microsoft Teams ned. Chat-værktøjet udsætter organisationer for en unødvendig ­risiko for hacks og it-sikkerheds­brud og kan ikke garantere, at borgeres og virksomheders hemmelige data ikke ender i kløerne på amerikanske myndigheder, mener skattevæsenet.

Log ind og læs videre
Du kan læse indholdet og deltage i debatten ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger, helt gratis.
26 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
26
26. maj 2021 kl. 15:22

Min opfattelse: Den her måde at tænke på i det offentlige, i Sverige og i Danmark, er netop en meget definerende forskel på serviceniveauet i de to lande:

I Sverige er myndigheder, institutioner, kommuner mm til for borgerne og gør deres yderste for at yde en korrekt og punktlig service. Man kan ikke være andet bekendt.

I Danmark gør stort set alle myndigheder deres yderste (ofte ikke inkluderet sundhedsinstitutioner, men nogen af disses ledelser) for kun at gøre det er allermest nødvendigt, til den yderste tidsfrist, og også overskredet, fortæller kun det der er allermest nødvendigt og ofte kun det der passer dem, samt at hemmeligholde ting der på nogen som helst måde kan afsløre dem i ikke at overholde gældende regler. Med andre ord, borgerne er til for myndighederne og borgerne bliver ofte holdt for hen, mistænkt som udgangspunkt og trukket igennem det største besvær muligt.

Så det undrer mig ikke at man i Sverige sætter spørgsmålstegn ved brugen af produkter, der kan antages at bryde med GDPR, hvorimod man i Danmark måske tænker, at det er der ingen der får (akt)indsigt i... lige nu. Sidenhen er de ansvarlige ofte over alle bjerge eller har fået en anden godt lønnet stilling eller ansvarsområde.

25
25. maj 2021 kl. 14:57

OK, tak for info

24
25. maj 2021 kl. 11:32

Flere, hvis ikke alle, dele af "SKAT" bruger både Teams og Azure AD

23
25. maj 2021 kl. 11:27

DINSIC Frankrig bruger Matrix, måske det kunne være et alternativ til Teams? I en artikel fra LWN.net skulle de have 5,5 millioner brugere, sikkert flere i dag, da artiklen er fra 2019. Deres arbejde ligger på GitHub. Man kunne tage ved lære af dette.

20
23. maj 2021 kl. 16:48

De rå beskeder gør ikke, Men send optagelse, gem konversation, møde indkaldelser mv. bruger exchange

18
23. maj 2021 kl. 15:44

Øhh, hvordan sendes beskeder over teams via exchange? Det lyder da umiddelbart som noget vrøvl?

17
23. maj 2021 kl. 14:43

Næppe de startede inden covid med at undersøge dette. Svaret er nok nærmere at ingen andre ønskede at fortælle politikerne at. de skulle ændre noget og sige til MS at deres software ikke kunne bruges.. og så slap både IT folk og andre for besværet med at finde noget nyt der er lovligt

16
21. maj 2021 kl. 17:53

Ja, det var lidt upræcist. Jeg prøver igen :-)

Det er Nextcloud Talk jeg taler om. Det er den del som umiddelbart matcher det som de fleste tror at MS Teams er, nemlig en online møde-platform.

Mange har jo troet at de "bare" skulle have Teams for at holde (video-) møder og har så efterfølgende opdaget at man skal have det meget af 365-pakken med, ellers bliver det rigtigt bøvlet.

Vi har set at Teams faktisk har trukket folk op i MS365, hvilket er ret godt klaret, taget i betragtning at der findes en skov af alternative online-mødesystemer derude.

15
21. maj 2021 kl. 17:35

“ Udover lige møde-delen af Nextcloud” skulle Talk ikke fungere som sådan?

14
21. maj 2021 kl. 16:29

Ja, men - det beviser jo stadig at artiklen er formuleret forkert. Der står at når man bruger AAD så opbevares data i US, og det er forkert.

13
21. maj 2021 kl. 15:08

»Hvorfor er vi de første i Norden, der kigger på det og siger, at det ikke er en god løsning? Det forstår jeg ikke.«

Måske Covid-19 er forklaringen.

12
21. maj 2021 kl. 13:51

De Amerikanske myndigheder har krav på at få udleveret data fra Amerikanske selskaber hvis de beder om det. Udlevering af data uden ejeren af data reelt bliver informeret om udleveringen.

Tak fordi du lige slår det fast Jens.

Lad mig lige tilføje at sådan har det været siden oktober 2001. Det er egentligt bare det som Snowden-dokumenterne i 2013 dokumenterede, som EU Domstolen bekræftede i 2015, som EU Parlamentet mindede om i 2018 og som EU Domstolen igen cementerede i 2020 ("Schrems II").

Myten om at det er datas fysiske beliggenhed som er afgørende, er utroligt sejlivet!

11
21. maj 2021 kl. 12:43

AAD ligger da ikke i USA - det er vel tenant bestemt, man kan vælge at smide det i Tyskland f.eks. Artiklen må ha' misforstået noget - kan det være processing og ikke storage der snakkes om? Eller har jeg misforstået noget?

Hele Schrems 2 dommen går jo ud på, at det er lige gyldigt om data ligger i et datacenter i Tyskland ejet af Microsoft (sikkert deres Irske datterselskab) eller i et datacenter i USA. De Amerikanske myndigheder har krav på at få udleveret data fra Amerikanske selskaber hvis de beder om det. Udlevering af data uden ejeren af data reelt bliver informeret om udleveringen.

10
21. maj 2021 kl. 12:31

AAD ligger da ikke i USA - det er vel tenant bestemt, man kan vælge at smide det i Tyskland f.eks. Artiklen må ha' misforstået noget - kan det være processing og ikke storage der snakkes om? Eller har jeg misforstået noget?

9
Journalist -
21. maj 2021 kl. 12:27
Journalist

Hej Nicolai, tak for opmærksomheden! Skatteverket regner med at have et bud på et alternativ til deres nuværende Onprem Skype-opsætning klar midt på efteråret. Version2 følger naturligvis op til den tid.

God, forlænget weekend :)

8
21. maj 2021 kl. 12:26

Fra en forbindelse i Sverige har jeg hørt rygter om at man har følere ude omkring Nextcloud. (Men de har nok følere ude flere steder.)

Udover lige møde-delen af Nextcloud, så er der mange gode grunde til at se på sådan en content collaboration platform. Med en Spreed-backend kan man køre mange samtidige deltagere på møder i Nextcloud. Og så har Nextcloud sikker federation.

Anyway, en spændende udvikling!

7
21. maj 2021 kl. 11:46

Hele Microsofts o365 portefølge bygger ovenpå AAD og Exchange, og det er vel meget naturligt, at MS bygger nye produkter ovenpå andre mere basale produkte, så de ikke skal opfinde hjulet hver gang.

Om dette er i god eller dårlig tro, skal jeg ikke kloge mig på, men det gør det i al fald hurtigere for MS at udvikle nye komponenter ovenpå eksisterende DNA, og for dem der kan lide det, giver det også en fantastisk integration med resten af MS's suite.

Men det er klart, hvis man skal erstatte et produkt, der er fedtet ind på den måde, så skal man også finde erstatning for det, det er fedtet ind i :-)

Jeg er spændt på, hvad de finder som erstatning...

6
21. maj 2021 kl. 11:44

Enig, Statens IT understøtter svjv. ikke Teams til deres kunder netop grundet GDPR . Derfor sidder de fleste stadigt fast i Skype for Business, da man ikke har fundet en brugbar afløser.

5
21. maj 2021 kl. 11:25

Dem jeg har kontakt med, har kun en Teams klient til brug for deltagelse i møder de inviteres til af deres eksterne partnere.

Nu ikke staten, men i Region H benytter de Teams til både eksterne og interne møder. I hvert fald på den afdeling hvor min kæreste er ansat. Det er møder på afdelingen eller møder med f.eks. kommuner. Dog har der været snak om de skal benytte en anden løsning (vist integreret i SP) til brug hvor der deles personfølsomme oplysninger om patienter.

4
21. maj 2021 kl. 11:04

'bruges i stor stil i den danske stat' Hvad betyder det ?

Jeg kender ikke nogen danske myndigheder der har Microsoft teams bundet op på et azure AD

Dem jeg har kontakt med, har kun en Teams klient til brug for deltagelse i møder de inviteres til af deres eksterne partnere.

/Peter

3
21. maj 2021 kl. 10:53

Ericsson kunne jo nok koge et eller andet sammen hvis nogen spurgte.

2
21. maj 2021 kl. 09:00

Gad vide hvad de vælger som et alternativ.

De kører en on-prem Skype For Business så de kan migrere til Ciscos CUCM - der er også andre løsninger men Ciscos er nok den der er mest "out of the box" og vil samle al kommunikation i en kasse som evt. kan være distribueret og har også fysiske mødelokaler