Mens vi herhjemme under rimeligt påstyr netop har givet den første GDPR-bøde i en sag mod møbelkæden ILVA, har der været helt anderledes gang i gebyrmaskinen hos vores svenske naboer. I løbet af 2020 har det svenske datatilsyn uddelt bøder for 150 millioner svenske kroner, hvilket svarer til 110 millioner danske kroner.
Det skriver tilsynet i sin årsrapport.
Bøderne er primært gået til virksomheder, der ikke har overholdt GDPR-reglerne, og pandemien har ikke taget luften ud af tilsynets arbejde.
»I løbet af året indledte vi 52 tilsynssager og afsluttede 53. I 15 tilsynssager besluttede vi sanktionsgebyrer for i alt 150 millioner svenske kroner,« siger Lena Lindgren Schelin, der er generaldirektør for Integritetsskyddsmyndigheten, som indtil 1. januar gik under navnet Datainspektionen.
Sidste år modtog Integritetsskyddsmyndigheten således 4.600 anmeldelser om hændelser, der involverede personoplysninger, 3.200 klager fra enkeltpersoner, ligesom myndigheden traf afgørelse i en lang række sager om overvågning med hjælp fra kameraer, hvor man i øvrigt har halveret behandlingstiden.
Integritetsskyddsmyndigheten skriver selv, at man i de første år efter indførslen af de nye regler i 2018 havde fokus på, at virksomheder og offentlige myndigheder skulle tilpasse sig den nye virkelighed. Herefter var fokus på rutiner og processer, mens man den seneste år har rettet blikket mod en øget harmonisering af overholdelse af reglerne med de resterende EU-lande.
Herhjemme blev møbelkæden ILVA i midten af februar idømt den første GDPR-bøde. Bøden blev i Retten i Aarhus sat til 100.000 kroner, hvilket var et godt stykke lavere end bøden på 1,5 millioner kroner, som Anklagemyndigheden havde lagt op til.
Du kan læse hele årsrapporten fra det svenske datatilsyn HER.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.