Svenskere vil finde huller i bil-software

Nyt svensk forskningsprojekt skal kortlægge potentielle sikkerhedsbrister i software til biler.

I takt med at software fylder mere i biler, stiger risikoen for, at udefrakommende kan bryde ind i bilernes styresystemer. Nu vil sikkerhedsvirksomheden Foreseeti sammen med Scania, Volvo Cars, Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) og sikkerhedsvirksomheden F-Secure undersøge, hvordan man med simulering kan kortlægge sikkerhedsbrister i bilernes it-system.

Det skriver mediet Ny Teknik.

Det er Foreseetis eksisterende software, der skal videreudvikles og tilpasses til bilindustrien.

Foreseetis software gør det muligt at simulere cyberangreb i storskala for at afsløre de svageste punkter i en virksomheds netværk, og analyseværktøjet bruges i dag bl.a. i energi-, finans- og forsvarsindustrien.

»Når man bygger kritisk infrastruktur, er det vigtigt at gøre det lige fra starten. Det er især vigtigt for køretøjer. Vores analyseværktøj kan bidrage med at give et helhedsbillede, som kan bruges til at optimere sikkerhedsarbejdet,« siger Joakim Nydrén, adm. direktør og ejer af Foreseeti, til Ny Teknik.

Udvikles til branchestandard

Fremtidens biler og lastbiler bliver i stor stil styret af software, der er koblet på internettet, og det giver helt nye udfordringer lyder, det fra det forskningslederen af det nye projekt.

»Software spiller hovedrollen i fremtidens biler. Mange af systemerne har tidligere været isolerede, og nu kobles de sammen på måder, man ikke har set før. Vi savner et holistisk billede af, hvordan de forskellige systemer påvirker hinanden,« siger Robert Lagerström, lektor ved Software Systems Architecture and Security Group på KTH Royal Institute of Technology.

Han håber, at projektet kan give give bilindustrien en dybere forståelse af trusselsbilledet.

»Målet er, at det her værktøj kan blive til en branchestandard, også selvom man vil have behov for andre sikkerhedstjenester,« siger Robert Lagerström til Ny Teknik.

Hos bilproducenterne oplever man i dag, at trusselsanalyser er tidskrævende og derfor omkostningstunge.

»Det primære for os er at få undersøgt, hvordan forskellige simuleringsmodeller fungerer, og hvordan hackerne går til værks,« siger Niklas Wiberg, cybersikkerhedsarkitekt hos Scania.

Hos Scania skal softwaren testes i et simuleret el-system, som kan efterligne alle bilproducentens modeller, samt køres i fysiske biler fra New Truck Generation-serien. F-Secure kommer til at bidrage med penetrationstest og antager derfor roller som angriberen der forsøger at hacke sig ind i bilernes it-systemer.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
Martin Ipsen Pedersen

Det er et område der slet ikke fylder og det hænger slet ikke sammen med den risiko der er. Biler lever ofte mere end ti år - og hvis der ikke er styr på softwaren, sikkerheden omkring den og nødvendige opdateringer i alle leveårene, kan trafiksikkerheden lide kraftigt.

Prøv at spørge en bilforhandler til it-sikkerheden... jeg har hidtil ikke kunnet få andet end almindeligheder (i bedste fald) ud af dem.

Prøv at spørge FDM hvad de tænker - sidst jeg gjorde det var det en formulering om at det håndteres i internationale samarbejdsfora. Det jeg ikke forstår er hvorfor det ikke er en naturlig del af enhver test af en bil. Kan jeg bryde ind i bilen og sætte fartpiloten til en anden hastighed...? for nu at tage en af de milde...

Men rart at se at nogen gør bare lidt.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder