Svensk politi skrotter it-system til 100 millioner kroner

Et forsøg på at modernisere it-systemer hos svensk politi er gået helt galt. Nu bliver systemet, der har kostet mindst 100 millioner kroner i udvikling, droppet helt.

Det er åbenbart ikke nemt at få succes med it-systemer til politiet - i hvert fald har man nu også i Sverige måttet trække stikket på et stort projekt, der skulle gøre betjentenes arbejdsgange mere tidssvarende.

It-systemet Pust er blevet skrottet helt, efter flere års udvikling og masser af problemer. Det skriver ComputerSweden.

Pust var et nyt system til indberetning af sager hos politiet, som blandt andet skulle gøre det muligt at begynde papirarbejdet allerede på gerningsstedet. Systemet har haft et omtumlet liv og begyndte som et open source-udviklingsprojekt til omkring 80 millioner danske kroner i 2009.

I 2011 besluttede det svenske politi så at konsolidere på Oracles ERP-system Siebel, så Pust skulle skrives helt om. Begrundelsen var, at det var billigere at bruge et standardsystem som udgangspunkt, hvilket politiets egne it-arkitekter dog slet ikke var overbeviste om. De kritiserede internt beslutningen, viste lækkede papirer.

Det gik da heller aldrig særlig godt for Pust, for da systemet kom i drift i 2012, var det til et helt kor af klager fra betjentene over alverdens problemer. For eksempel gik det galt, hvis en vedhæftet fil til en rapport var for stor. Og det kunne tage flere timer at skrive en rapport, mod tidligere 20 minutter.

Problemerne udløste flere undersøgelser og ekstern evaluering af Pust, som også blev en sag for regeringen. Resultatet er altså nu blevet, at systemet bliver skrottet helt.

Den samlede regning er endnu meget usikker, men den er i hvert fald på de 100 millioner danske kroner, som det i sommeren 2013 foreløbigt havde kostet at udvikle Pust til Oracles Siebel. Dertil kommer 40 millioner kroner, som var sat af til Pust-projektet i resten af 2013.

I Danmark måtte Rigspolitiet i 2012 stoppe Polsag-projektet, som endte med at koste over en halv milliard, men aldrig nåede længere end til pilottest på Bornholm. Her var der også for store tekniske problemer med systemet, som CSC havde arbejdet på siden 2007.

Læs også: Politiet tager årelang tænkepause efter Polsag-kollaps

Og også FBI har haft store problemer med at få et nyt sagsstyringssystem. Her tog det 12 år og 3,6 milliarder kroner at få systemet til at virke.

Læs også: FBI endelig klar med amerikansk svar på Polsag efter 12 år og 3,6 mia. kr.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Claus Jacobsen

Seriøst - kun 140mio. Det er jo småprojekter her i DK. Skriv igen når det bliver interessant og kommer op i nærheden af de skrottede danske projekter - ellers er det jo ikke en nyhed! :-)

  • 6
  • 0
#2 Christian E. Lysel

Det virker ironisk at man i 2006 går fra et tilpasset standard system til et opensource system. Her nævnes fordele som "cost savings, limitation of the vendor lock-in, and the use of open standards".

https://joinup.ec.europa.eu/elibrary/case/swedish-national-police-how-av...

I 2011, beslutte man så at gå fra et opensource system til en tilpasset standard system. Samme år som ovenstående blev skrevet.

  • 2
  • 0
#4 Jan Heisterberg

Det er jo let at være både spydig, sarkastisk og bagklog.

MEN, for it-branchen må det alligevel vække undren, alle detaljerne ufortalt, at det øjensynlig er svært - så svært - at lave "sagsbehandlingssystemer" ?

Der må være noget fundamentalt som hele branchen ikke forstår - omkring mand-maskine samspillet !

Når så mange, forskellige, og til så store penge vedvarende fejler, så er der eet eller andet i metoden som er fundamentalt forkert.

Og ingen lette løsninger, tak.

Hvad skal vi gøre ? Give op ?

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere