Baner skrottet udbud vej for alle ministerier på samme domæne?

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Udbuds-bøvlet med statens mange, forskellige hjemmesider kan muligvis løses ved at se på svenskerne, der har lagt alle regeringens hjemmesider på samme domæne.

En hjemmeside-model efter svensk forbillede kan være en del af løsningen på de problemer, staten har med at indkøbe nye hjemmesider til ministerier, styrelser og myndigheder.

Senest har Moderniseringsstyrelsen måttet droppe udbuddet af en rammeaftale på hjemmesider med en anslået værdi af op til 400 millioner kroner.

Læs også: Statslige hjemmesider for 400 millioner kroner står uden rammeaftale

Læs også: Web-leverandør om skrotning af udbud til 400 millioner: Ærgerligt, men forudsigeligt

Det skyldes ikke mindst, at der ligger en broget underskov af content management-systemer og intranet-løsninger neden under statens hjemmesider.

For eksempel benytter man i Finansministeriet Sitecore, mens Justitsministeriet sværger til TYPO3.

I andre ministerier står den for eksempel på Microsoft Sharepoint eller Plone.

Det gør det vanskeligt at dække de forskellige systemkrav ind i én og samme rammeaftale for de statslige hjemmesider, der både er spredt ud over forskellige domæner og platforme.

Muligt, men kræver opbakning

Men netop derfor kan det være en mulighed at overveje en model efter svensk forbillede, hvor alle ministeriers hjemmesider ligger som undersider med samme layout på ét domæne, www.regeringen.se.

Det vurderer Mads Richard Møller, der er ejer af rådgivningsvirksomheden Intracom Consult.

»Rent systemteknisk tror jeg, at det vil være muligt. Og der er nogle potentielle synergier ved ikke at skulle lave særskilte aftaler med en masse forskellige leverandører,« siger Mads Richard Møller til Version2.

Han har ikke studeret den svenske løsning i detaljer, men generelt kan der opstå problemer, hvis de enkelte ministerier eller styrelser stritter i mod tanken om at skulle lægges ind på samme web-platform. Og måske må give afkald på for eksempel et skræddersyet layout.

»Det kræver, at der er ledelsesmæssig og organisatorisk opbakning i de forskellige statslige institutioner og en vilje til at sige, at de gerne vil file lidt på deres særskilte brands. Hvis man ikke ser den opbakning i de forskellige enheder, så er det dømt til at mislykkes. Men hvis man er enig om at gå efter en fælles løsning, skal man nok finde en systemmæssig måde at opnå det på,« siger Mads Richard Møller.

Styrelse: Vi kender svenskernes metode

Generelt mener han, at svenskerne er gået den rette vej ved at skabe en ensartet indgang til hjemmesiderne. Også set fra borgerens vinkel:

»Set fra et brugersynspunkt er der ingen tvivl om, at det er rigtigt tænkt. Du giver borgeren en fælles indgang med en ensartet overflade, som er koordineret og sammenhængende,« siger Mads Richard Møller.

Moderniseringsstyrelsen vil endnu ikke lægge sig fast på, om den svenske model kunne være en mulighed ved et nyt udbud.

Men styrelsen har bemærket, hvordan de gør tingene ovre på den anden side af Øresund.

»Vi er bekendt med eksistensen af denne type modeller i for eksempel Sverige. Moderniseringsstyrelsen overvejer for tiden den mest hensigtsmæssige model for et eventuelt genudbud,« oplyser kontorchef i Moderniseringsstyrelsen, Julie Vig Albertsen, til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Einar Petersen

Så håber jeg at man vælger fælles åbne standarder for CMS mm. og åben samt fri kildetekst således at udbud ikke bliver leverandørafhængige i fremtiden og således at det på sigt bliver billigere på staten at skifte leveradører og få nyudviklet features til sine sites. Ydermere er der logik i at samle sites idet staten ministerier mm. per se ikke er separate entiteter - bliver spændende at se om fornuften kommer til at sejre.

  • 0
  • 0
#2 Anonym

Der er ingen tvivl om, at det er muligt at samle alt det offentlige under samme grafiske design. Der kan heler ikke være tvivl om, at det er den bedste løsning. Der bør kun være en vej ind til det offentlige.

Men mange års ugennemskuelige løsninger, i et stort roderi på internt inkompatible datastandarder, medfører at det vil være en opgave der koste væsentligt mere end 400 mill..

Man kan bare kigge på, hvad det har kostet at komme frem til en meget omtalt login- / identifikationsløsning, som så alligevel ikke virker, så kan man danne sig et realistisk billede af, hvad det er en sådan løsning koster. Helt ærligt, 400 mill, det kan man ikke engang oprette organisationen og arbejdspladserne for, hvis opgaven skal løses inden for rimelig tid.

Først, skal man bestemme sig for en datastandard, så kan man bestemme sig for hvilken mulig løsning der er, og hvilke data der kan være relevante at benytte i hvilken sammenhæng, inden man kan beskrive opgaven og så evt. udbyde det i licitation. Men arbejdet med, overhovedet at finde ud af hvad der er muligt, vil langt overgå de 400 mill.. Når opgaven er klar til at blive udbudt i licitation, så koster det ikke meget at kode det, ej heller selve driften.

Det er opgaven med at finde frem til kravspecifikationerne, der koster penge og ikke mindst, så kræver det en som vil påtage sig opgaven at udforme en sådan kravspecifikation.

Staten må samle et team, eller hyre nogen ind, som uvildigt kan forestå en sådan opgave, ellers ender det igen i "hat og briller".

Starter man i sædvanlig stil, med at sende landets kommunaldirektører og øvrige beslutningstagere på golfferie med familien, så er der garanti for, at opgaven ikke bliver løst !

Det hjælper heller ikke et hammerslag, hvis man sætter en samling advokater sammen, og siger at de skal sammensætte en sådan kravspecifikation, for det ligger ikke inden for deres metier. De kan kun være konsulenter der rådgiver. Hvilket i øvrigt også vil være nyt, at der bliver tale om et substantielt lovgrundlag for en fungerende kravspecifikation.

Det må prøve noget nyt i Staten, så som at tænke sig om, være engageret og ærlige i deres virke.

  • 0
  • 0
#3 Peter Nørregaard Blogger

Nu skal vi huske, at styrelserne og ministerierne har ret forskellige opgaver og ambitioner. Vi skal kende forskel på en fælles telefonbog og tilsvarende nyttige, fælles elementer, og så et fælles CMS.

Nogle vil have brugerinddragelse og web2.0, andre er gladere for en mere klassisk envejs-kommunikation, nogle har offentligt-privat samarbejde, andre har blot sig selv. Nogle vil moderne markedsføring, andre blot information. Nogle kan være glade for en simpel hjemmeside, andre ønsker avanceret funktionalitet, nogen har få redaktører og kan fint klare sig med at logge på mens andre har brug for integration til fx AD, nogle har behov for ekstranet sikret med certifikater, andre for brugergrupper som ville kunne klare sig med brugernavn/password, nogle har et stort og meget krævende behov for sikkerhed, andre vil være så åbne som muligt, nogle sites skal kunne tilgås via smalle satellit-forbindelser, andre har bredbåndsbrugere. Hertil kommer stærk varierende behov for selvbetjeningsløsninger som CMS'et skal integrere til.

Jeg har været med i arbejdet i forbindelse med det aflyste udbud og tro mig, det vil ikke være nogen lille opgave at tilgodese alle kravene i én installation eller blot i et CMS-produkt. Fællesmængden af krav for ét fælles statsligt CMS ville umiddelbart være at en størrelse som intet CMS i dag kan klare. Vil vi i øvrigt tillade os at låse udviklingen i et statsligt CMS i de 3-5 år, kontrakten løber? Og hvad med apps som en del af CMS'et?

Vi skal også huske at regeringen ønsker at udnytte den statslige indkøbskraft til at fremme innovation og virksomhedsudviklingen i Danmark.

Hvordan er det lige at ét fælles kæmpe CMS bidrager med det?

  • 1
  • 0
#4 Tom Paamand

Peter Nørregaard har helt ret i, at kravet om eet CMS til at samle dem alle er en umulighed. Specielt hvis kravet bliver, at ALT skal kunne rummes inden for det udvalgte CMS. Jeg har selv som konsulent måttet opfordre et par offentlige instanser til civil ulydighed, hvor nødvendige funktioner så blev lagt på egen "ulovlig" server, da de ikke kunne fungere inden for det befalede CMS. En sådan udvej er en absolut nødvendighed.

Noget helt andet er, at med den bestandige flytten rundt inden for det offentliges administration har mange skullet skifte CMS med korte mellemrum. Og da en del CMS absolut ikke er indrettet til nem overflytning til andres systemer, er ufatteligt med mandtimer og borgerinformation spildt i cyberspace. Her ville overordnede krav til design, fleksibilitet og eksportmuligheder være til stor hjælp. Indlysende krav om genkendelig navigering og udformning vil gøre det nemmere for borgere og brugere, men der bør fortsat være plads til den forskellighed i behov og kommunikation internt og eksternt, der indlysende skiller fx et trafikselskab, et bibliotek og et sygehus.

En god IT-tekniker kan skabe genkendelighed på tværs af forskellige CMS-systemer, og sikre den nødvendige overflytning af oparbejdet information, når uundgåelige opgraderinger og udskiftninger af og til vil ske. Her kan vi så støde hovedet mod reglerne for disse "frie udbud", der fx har dikteret at lille Danmark ikke kan stille krav om at nye tog skal kunne sammenkobles med de eksisterende IC3ere. Et samlet IT-udbud kunne risikere at give os et ny statsligt CMS-system hvert tredje år. Indkøbsprisen ville være den billigste på markedet, men prisen for overflytning og datatab ville blive astronomisk.

  • 1
  • 0
#5 Andrew Rump

Jeg foreslog for flere år siden at alle offentlige domæner blev lagt under et, som f.eks. off.dk :-D det er stadig registreret og stadig totalt inaktivt, så staten burde sagtens kunne få det overdraget.

De enkelte subdomæner/underdomæner behøver slet ikke at bruge samme system, så stm.off.dk og fvm.off.dk kan være helt uafhængige - men det vil være meget nemmere at finde den rigtige myndighed under skiftende regeringer (og domæner), f.eks. på www.off.dk, der kan have en samlende opdateret oversigt.

  • 0
  • 0
#6 Einar Petersen

Hej Peter

Du siger i dit indlæg:

"Nogle vil have brugerinddragelse og web2.0, andre er gladere for en mere klassisk envejs-kommunikation, nogle har offentligt-privat samarbejde, andre har blot sig selv. Nogle vil moderne markedsføring, andre blot information."

Well så længe det er et åbent CMS man vælger (kildekode fri - inclusiv pluginstruktur mm.), ja så er der rig mulighed for at udbygge funnktionalitet etc. med plugins mm. - eller for dens sags skyld at lave simpilificerede sider til dem som kun har sådanne behov.

Det er mørkemandsmentalitet at sige at tingene ikke kan lade sig gøre...

Naturligvis vil der være forskellige behov - men der hvor behovene er ens bør der benyttes fælles løsninger og der hvor det kræves må der kodes lidt ekstra.

Der er intet til hinders for at rumme tingene inden for en fælles struktur.

  • 0
  • 0
#7 Klavs Klavsen

@peter: Det er bestemt ikke umuligt at have et CMS system der kan levere al den ønskede funktionalitet.

Der er ingen tvivl om at fælles ting, vil der skulle findes fælles fodslag om - men et system som f.ex. Drupal (der er modul baseret og har 1000+ moduler at vælge imellem), sagtens kan anvendes til en sådan opgave.

Man vil oftest skulle udvikle sine egne udvidelser, men så længe det anvendte system er Open source (så kan man også bygge på eksisterende kode og fork'e eller hvad man nu har behov for) så er det bestemt ikke nogen dyr opgave.

Hver enkelt "afdeling" vil jo så sandsynligvis få "et område" - hvor de så kan vælge indholdet som de ønsker - eller de kunne køre multi-site - så kan hver enkelt afdeling også sagtens vælge hele layout'et og få det præcis som de vil have det - under samme CMS løsning, men det vil virke som et seperat site - og kunne sågar sættes op som subdomæner til hoveddomænet (a la hvad tv2 gør).

  • 0
  • 0
#8 Peter Nørregaard Blogger

@Einer og @Klavs, held og lykke med at løfte de krav, som jeg ovenfor blot har skitseret nogle få af, med én og samme hammer som fx Drupal. Det vil jeg se før jeg tror det.

Jeg tør næsten ikke tænke på de driftsmæssige konsekvenser ved ét fælles system som ca. 200 styrelser og ministerier har løbende ideer og rettelser til, specielt ikke med den myriade af forskellige integrationer der er behov for til fagsystemer mm.

Og så glemmer I, at vi faktisk har stadigt har en decentral styringsform i landet så det ville kræve et vist mål af tvang før alle var rettet ind.

Et fælles ESDH-system er en død sild, POLSAG, som bare er sagsstyring til politiet, er forsinket igen og meget dyrt, eTL var meget forsinket og gik væsentligt over budget osv. osv.

Har I gode eksempler på meget store, vellykkede fælles it-systemer som kan godtgøre at vi kan lykkes med noget så ikke-presserende som et fælles CMS?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere