Svensk it-nedbrud lagde både postens hjemmeside og Systembolaget ned

Et stort nedbrud hos it-outsourcingleverandøren Evry har lammet flere svenske virksomheders it-drift. Nedbruddet bærer også skylden for hjemmesideproblemer i Postdanmark.

Et større it-nedbrud hos den norske it-outsourcingvirksomhed Evrys svenske afdeling har fredag givet store problemer for kunderne, der blandt andet tæller PostNord, de svenske jernbaner SJ, Stockholms lokaltrafik og Systembolaget.

Læs også: Stort webnedbrud hos posten

Postdanmarks danske it-chef, Herman Petersson, fortæller, at selvom nedbruddet primært ramte den svenske del af det fællesnordiske postselskabs it-drift, lagde det også den danske hjemmeside ned.

»Det har lammet en stor del af systemerne i Postnord på den svenske side, men også de fællesnordiske it-platforme, herunder vores hjemmeside-system,« siger Hermann Petersson til Version2.

Ud over hjemmesiderne postdanmark.dk og posten.se har webservices som track'n'trace og webshoppen, der begge tilgås via hjemmesiden, naturligvis også været ramt.

»Jeg kan se, at en af jeres debattører skriver, at Pacsoft online også skulle være nede, men den burde ifølge mine informationer køre fint. Det er selvfølgelig klart, at man har fået en fejl, hvis man har forsøgt at tilgå den via hjemmesiden,« fortsætter Herman Petersson.

Ligeledes kan han heller ikke bekræfte en Version2-læsers oplysning om, at problemerne skulle have eksisteret siden torsdag.

»Jeg har en logfil frem til midnat i går aftes, hvor der ikke fremgår nogen fejl. Ifølge vores informationer er problemerne opstået omkring klokken 7 i morges,« siger Herman Petersson til Version2.

Trinvis opstart

Postdanmark.dk er nu online igen, omend man stadig vil kunne opleve enkelte hjørner, der endnu ikke er nået helt op i omdrejninger.

»Vi starter de enkelte systemer og databaser kontrolleret op. Vi gør det successivt, så der kan gå lidt tid, før enkelte billeder eller links helt ligner sig selv igen,« siger Herman Petersson.

It-chefen understreger, at nedbruddet ikke vil få konsekvenser for postomdelingen, men kun har berørt Postdanmarks online-kunder.

»Alle væsentlige interne it-systemer har kørt hele dagen, så det kommer ikke til at berøre postproduktionen.«

Har leverandøren fortalt, hvad årsagen til problemet er?

»Ikke andet end at der er tale om et større, teknisk nedbrud,« lyder det fra Herman Petersson.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere