Svensk datalæk: 2,7 mio. lydfiler fra patientopkald til sundhedstelefon har ligget frit tilgængeligt

Illustration: Bigstock/Rost-9
170.000 timers optagelser med patientsamtaler har ligget på en ubeskyttet server.

Optagelser af 2,7 millioner patientsamtaler med den svenske sundheds- og rådgivningstelefon 1177 har ligget frit tilgængelige på en ubeskyttet webserver.

Det skriver Computer Sweden, som står bag afsløringen.

Optagelserne på serveren går tilbage til 2013, og sammenlagt er der tale om 170.000 timers optagelser af patienter.

Det svenske medie har lyttet til nogle af optagelserne, som blandt andet indeholder følsomme sundhedsoplysninger om sygdom, medicinering og tidligere behandlingsforløb.

I nogle tilfælde er borgernes personnummer også blevet nævnt, og flere lydfiler har desuden borgerens telefonnummer tilknyttet i databasen.

Det er virksomheden Medicall, der har stået for opbevaringen af de udsatte opkaldsfiler.

Overfor Computer Sweden afviser Medicalls direktør, Davide Nyblom, at lækket overhovedet har fundet sted. Mediet har imidlertid offentliggjort en video, der viser, at journalisterne har haft direkte adgang til filerne på serveren.

Afsløringerne har fået den svenske tilsynsmyndighed på området for databeskyttelse, Datainspektionen, til at reagere. Myndigheden ser alvorligt på sagen og vil iværksætte en undersøgelse, lyder det i en pressemeddelelse.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anne-Marie Krogsbøll

( og hovedløs udlicitering/underleverandører) er atter skurken. Hvordan kan nogen blive ved med at tro, at vi nogensinde kan få styr på alle disse voldsomt eskalerende problemer? Det kommer ikke til at ske... der er kun én vej, og det er at gå tilbage til et niveau af digitalisering, som vi faktisk kan styre. Og det ville slet ikke være så skidt....

"Overfor Computer Sweden afviser Medicalls direktør Davide Nyblom, at lækket overhovedet har fundet sted. Mediet har imidlertid offentliggjort en video, der viser, at journalisterne har haft direkte adgang til filerne på serveren."

Ja - det lille interview (ligger i en af de svenske artikler) er kosteligt - "A benægter fakta".

Medhelp, som er den bagvedliggende virksomhed, som åbenbart ikke har styr på sine underentreprenører i Sverige, huserer også i Danmark: https://www.medhelp.dk/

Vi må håbe, at de har mere styr på deres underentreprenører herhjemme.

  • 3
  • 3
Anne-Marie Krogsbøll

Hovedløs rullen-tilbage til tidligere tider er heller ikke en løsning. Det er hovedløs, der er problemet her, ikke digitaliseringen.


Tak for svar, Palle Due Larsen.
- "hovedløs" er bestemt et af problemerne, men i mine øjne er digitaliseringen også. Efter at have fulgt med i debatten og i den eskalerende mængde af historier som denne, hvor der hele tiden har været fokus på, at vi bare skal blive bedre til dit og dat (sikkerhed, privatliv, business cases osv.), er jeg ved at nå til den konklusion, at det aldrig kommer til at ske, at vi bliver bedre til det. Det er selve digitaliseringen, den er gal med. Det er vor tids Babelstårn - et billede på bestræbelser på at blive Gud, som strander i, at det simpelthen ikke er menneskeligt muligt at overskue så store strukturer, og ikke sandsynligt, at den magt sådanne strukturer giver, kan styres. Det går galt.

Seneste idioti, som er med til at overbevise mig om, at vi på ingen måde er blevet klogere, og på ingen måde er på rette vej mod en mere menneskelig digitalisering, er Movias hovedsløse idiotiidé med at fjerne papirkøreplaner (skete for noget tid siden, men stadig lige idiotisk) og fjerne køreplaner fra standerne. Dette efter årtier, hvor man har snakket stolpe op og stolpe ned om hensyn til brugerne og sikre systemer. Det er gået fuldstændigt hen over hovedet på dem.

På det seneste har der også været fokus på visse kommuners ønske om chip i nakken på modtagere af overførselsindkomster.

Det er så idiotisk, at alt håb nærmest er ude - og det beviser for mig at se, at vi ikke kommer til at kunne styre dette på anden måde, end ved at gå baglæns til et sted, hvor vi alle har en chance for at være med. For lige nu er vi på vej ud over kanten, og de ansvarlige svæver i en luftballon, så de er fløjtende ligeglade med de undersåtter, som ikke er lige så heldige.

Problemet er, at disse ting besluttes af folk, som svæver højt over disse systemer, og som aldrig selv bliver ramt af dem. Digitalisering i hænderne på sådanne folk er nærmest et våben vendt mod store dele af befolkningen. Og der er ikke meget, der tyder på, at Overdanmark lærer at bruge det våben fornuftigt. Viljen er der simpelthen ikke. Og så er der ikke så meget andet at gøre, end at tage krigslegetøjet fra dem, og give dem en vandpistol i stedet. Så kan de ikke gøre helt så meget skade.

  • 2
  • 0
Simon Mikkelsen

Det skal nok blive spændende at se hvordan sagen falder ud. Der er øjensynligt tale om en helt ubeskyttet folder på en webserver med personfølsomme oplysninger og formegentlig er der opbevaret data i væsentligt længere tid end man har brug for.

Det burde pege på en bøde i den helt store ende.

  • 6
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere