Surftown efter oversvømmelser: 23.000 kunder stadig nede

En fjerdedel af kunderne hos webhotellet Surftown er stadig ramt af nedbruddet, men e-mail skulle være klar lige om lidt, og de fleste tilbage på fuld kraft i løbet af mandag, melder Surftown.

De store oversvømmelser, som ramte hostingfirmaet Surftown hårdt lørdag aften, er stadig skyld i problemer for 23.000 kunder, lyder den seneste melding fra det skybrudsramte selskab.

»Vi har meldt en aggressiv tidsplan ud, med en selvbestaltet ramme på 48 timer, hvor vi skal have det hele op og køre. Vi når desværre ikke at få mail-konti klar til klokken 12, som vi håbede, men det er på vej,« siger Kresten Bach Søndergaard, kommunikationschef hos Surftown, til Version2.

Mens teknikerne kæmper for at få serverne flyttet og genskabt, slås han med problemer med at få driftsinformation ud til kunderne og pressen.

Den blog, Surftown normalt bruger til den slags meldinger, blev lagt ned af for meget trafik, så nu er en nød-version via Wordpress-hosting kommet op i stedet.

»Det er jo helt skørt, at vores normale blog ikke kan klare det load, men trafikken har altså været tusind gange større end normalt,« forklarer han.

Status lige nu er, at der ikke mangler meget arbejde, før mail-serverne skulle være oppe igen. Og i løbet af dagen og aftenen skulle det meste web-hosting komme op også.

»Inden for vores selvbestaltede tidsramme på 48 timer kommer vi nok ikke op på 100 procent af kunderne i drift, men højt op i 90’erne,« vurderer kommunikationschefen.

Lige nu er der stadig 23.000 kunder ud af cirka 100.000, hvis websider siden lørdag nat har været offline. Hvor mange, der blev ramt i alt, har Surftown lige nu ikke noget overblik over, fordi kunderne er delt ud på flere forskellige lokationer.

Flyttet tre lastvogne servere

Det oversvømmede datacenter ligger i en stor kontorbygning på Østerbro, og for at få sat gang i kundernes websider igen, har Surftown måttet flytte 300 servere til et af firmaets andre datacentre.

Flytningen er sket i tre lastvognslæs, hvor det sidste ankom over middag mandag. Nu slås teknikerne derfor med at genskabe serverne, og det tager i sagens natur noget tid.

»Der er hænder nok derude, så det er den tid, maskinerne skal bruge på restore, der er flaskehalsen nu,« siger Kresten Bach Søndergaard.

På nødbloggen er der både vrede klager fra kunderne, som for eksempel driver en webbutik og derfor taber penge for hvert minuts nedetid, og brok over manglende information siden nedbruddet. Men der er også skulderklap til folkene hos Surftown i den usædvanlige situation.

Problemet hos Surftown er ikke bare på driftsiden, for hele administrationen er også hårdt ramt af følgerne af skybruddet.

»Bygningen, vi bor i, virker ikke, så hele kontoret er lukket. Kundeservice-folkene arbejder hjemmefra i dag,« forklarer Kresten Bach Søndergaard.

Overvejelser om eventuel kompensation til de ramte kunder er derfor heller ikke rigtigt gået i gang, så længe der stadig skal arbejdes for at få dem online igen.

»Det regner jeg med, at vi kan begynde at se på i morgen. Men jeg er ikke i tvivl om, at det her vil koste os kunder,« siger kommunikationschefen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize