Support-kaos til Digital Post koster 7 millioner

Kravet om Digital Postkasse til virksomheder har sat 20 medarbejdere på overarbejde med mere end 3.000 supporthenvendelser om dagen. Erhvervsorganisationer raser over besværlig løsning.

Det er så bøvlet for virksomhederne at få sig en Digital Postkasse, at 90.000 oprettelser har medført ikke færre end 33.000 opkald til den særlige hotline, Erhvervsstyrelsen og Nets har etableret til formålet.

Læs også: Virksomheder kæmper med digital postkasse: 90.000 oprettelser giver 33.000 supporthenvendelser

Alene den 21. oktober modtog hotlinen 3.224 opkald, hvoraf langt størstedelen handlede om digitale virskomhedssignaturer, oprettelse af postkasse og spørgsmål om tildeling af rettigheder

De mange supportkald får alarmklokkerne til at ringe hos både Dansk Erhverv og Håndværksrådet.

»De tal taler helt for sig selv. Det er skræmmende - og bare ikke godt nok. Selvfølgelig vil der altid være nogen, der har brug for hjælp, men her er der simpelthen noget, der er glippet,« siger erhvervspolitisk konsulent i Håndværksrådet Lars Magnus Christensen til Version2.

Chefkonsulent Janus Sandsgaard fra Dansk Erhverv er overrasket over, at så mange virksomheder har brug for hjælp til at oprette den digitale postkasse:

»Det lyder som en meget stor andel, der har brug for support. Det er skisme mange, når man tænker på, at digitaliseringen i grove træk burde være lige så let som at oprette sig på Facebook. Der er jo ikke tale om at skulle kompilere sin egen kerne,« siger Janus Sandsgaard til Version2.

De mange opringninger betyder, at Erhvervsstyrelsen har afsat 4 millioner kroner til ekstra support. Dertil kommer de ekstra supportressourcer, som E-boks og Nets har måttet opmande med, og som vokser i takt med, at deadline 1. november nærmer sig. Digitaliseringsstyrelsen dækker Nets' ekstraudgifter med op til tre millioner kroner, så den samlede, offentlige supportregning ender i omegnen af syv millioner kroner .

Læs også: Erhvervsstyrelsen: Vi når ikke Digital Post-deadline

Alligevel lyder meldingen fra mange virksomheder, at de må vente i både halve og hele timer for at komme igennem

»Vi mander så vidt muligt op i takt med behovet. Men vi må også erkende, at det er svært at stille med tilstrækkeligt kvalificeret mandskab til at imødekomme det aktuelle pres på telefonerne, hvorfor flere vil opleve, at de ikke kan komme igennem,« skriver Nets' pressechef Søren Winge i en mail til Version2.

Ringer man som virksomhed til Nets for at få support til at oprette en digital medarbejdersignatur, koster det 250 kroner i supportgebyr. Ringer man derimod til den fælles hotline og bliver stillet videre, er det gratis.

»De 250 kroner i supportgebyr hører fortiden til. Når nu hele systemet med NemID og digitalisering er gjort obligatorisk, så giver det ikke mening, at du skal betale for support,« siger Lars Magnus Christensen fra Håndværksrådet til Version2.

Samme melding kommer fra Janus Sandsgaard i Dansk Erhverv:

»Hvis den eneste vej til at komme igennem systemet er en supportafgift på 250 kroner, bør man kigge på det en gang til,« siger han til Version2.

Opdateret 9.24: Nets oplyser, at det er muligt at slippe for gebyret på 250 kroner, hvis man ringer til den oprettede hotline i stedet for at ringe direkte til Nets.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kim Koch Rasmussen

Mon ikke en del af bøvlet skyldes at mange ikke ved hvad forskellen er på en virksomhedssignatur og en medarbejdersignatur? Denne artikel får det vist også rodet sammen. Man skal ikke bruge en virksomhedssignatur for at oprette en digital postkasse, men en medarbejdersignatur... Har man først den, er det altså - undskyld mig - meget nemt og ligetil at oprette postkassen.

Men mange mindre enkeltmandsbirksomheder har nok ikke en medarbejdersignatur for de har ikke haft brug for den - fx Skat muliggør at man kan indberette moms med sit personlige nemID - nemt og smart. At bankerne så har deres egne ErhversID gør nok heller ikke forvirringen mindre...

Casper Paulsen

at få denne medarbejdersignatur. Prøvede den anden dag at installere det, men fik bare en meddelse om at jeg skulle bruge en sikkerhedsopdatering, da jeg kørte Windows 8. Den skrev at den derfor ville lukke for IE, og installere denne, men det gjorde den ikke, ej heller skrev den hvilken sikkerhedsopdatering den skulle bruge. Så efter at have bøvlet med det en halvtimes tid gav jeg sgu op.

Ikke om jeg vil ringe til deres support og diske op med 250kr.

Torben Jensen

Min svigerfar (65+) har en enkeltmandsvirksomhed. Han bruger ikke email og ikke computer. Nu skal han have det her.

Jeg har siddet med papirerne og undrer mig over hvorfor de ikke bare gøre det helt enkelt: auto-opret digital postkasse til alle virksomheder. Send et brev ud om at det er sket, og lever tydelige og lette instruktioner, gerne med billeder, på hvordan man kommer igang. Dem som ikke har digital signatur til virksomheden skal naturligvis have det auto-oprettet også.

Skal der returneres information, så gør det muligt at give det via en simpel url som står i brevet, eller inkluderet svarkuvert.

Det havde alt i alt været så meget lettere for alle, og jeg tror tilmeldingsprocenten havde været meget højere.

Måske er jeg bare naiv. Men det de gør nu tror jeg får mange til at vedtage at det der kafkaske cirkus gider de ikke. Min svigerfar overvejer ganske enkelt at lukke ned for momsnummeret.

Edit: og med hensyn til forvirringen med medarbejdersignatur vs personlig: hvorfor følger der ikke en simpel, informativ "tegneserie" med som kan forklare begreberne, især for enkeltmandsvirksomheder.

s_ mejlhede

Det viser jo bare at staten ikke har har den fjernest anelse om noget virker, eller om det er besværligt. Alt EDB er jo nemt for dem, ellers ringer vi bare til EDB afdelingen. Det mulighed har alle ældre mennesker som også er tvungen over på en digital løsning ikke.

Så hvis de synes at de har mange som har problemer, og support opkald nu, så vent til de ældre begynder at ringe. De kan ikke altid huske, hvad de lige gjorde sidste gang, og den seddel som de skrev kode ord og adresse ned på, er bleven væk sammen med deres nøglekort :-)

Jeg hælper normal ikke min mor med ting som bare skal virke ud af boksen,
ikke kun af princip, men også for at undgå at jeg banke hovedet ind i vægen, og bruger nogen ord man ikke skal bruge om sin mor, slet ikke over telefonen.

Hun må ringe til support, hvor de jo også burde kende til problemerne. Telenor har en god og venlig support. Men de har aldrig kunne hjælpe ved Nemid, de siger altid at det ikke er deres problem, så fortæller jeg min mor, at de kan hjælpe i borger service.

Leif Lodahl

Er der en politiker tilstede?

$20: Hvad mener ministeren om, at danske virksomheder og borgere tvangsdigitaliseres med løsninger som ikke virker?

Hvad mener ministeren i øvrigt om, at tvangsdigitaliseringen påtvinger danske virksomheder kontante omkostninger?

Mener ministeren at øgede omkostninger for private virksomheder fobedrer vores konkurrenceevne overfor udlandet?

Allan Astrup Jensen

Også i USA er der problemer med IT opbygningen og support for Obamacare. Det er en stor skandale. Problemet herhjemme og i USA og andre steder vel, er at IT eksperter sælger nogle systemer uden at have jordforbindelse og uden en gennemtestning, og da de offentlige købere/bureaukrater ikke kan gennemskue det tekniske tror de på salgsgassen.
Moralen er: lad være med at gennemføre tvangsdigitalisering, og specielt ikke før systemerne fungerer perfekt. Hvis de fungerer godt, så vil de fleste efterhånden benytte dem, og tvang bliver unødvendig.

Christian Sørensen

Det er og bliver noget kaotisk crap og gøjl når det offentlige skal forsøge og rode med IT og opbygning af ny software. Én ting er at det offentlige vil til at sende beskeder ud til virksomhederne elektronisk, i stedet for at benytte den almindelige post. Men hvorfor HELVEDE kan man dog ikke bare få lov til at rapportere hvilken e-mail adresse som henvendelserne fra det offentlige skal fremsendes til, og så lade modtagerne bekymre sig om at sørge for at den angivne e-mail adresse rent faktisk virker.
Havde de så i det mindste ladet være med at blande det forbande NemID crap ind i billedet, så havde horder af virksomheder uden det lort heller ikke først skulle igennem processen med først at finde ud af hvilken type NemID virksomheden har behov for, for at kunne oprette den rådne postkasse (som sikkert også blot kommer til at give problemer...), og så finde ud af hvor og hvordan man får oprettet den, før man så (endelig) kan komme til at få oprettet den "?#(%/ postkasse. Forudsat at systemet ikke er nede og virker efter hensigten. Makværk og uigennemtænkt, overkompliceret crap som sædvaneligt >:-(

Niels J. Nielsen

»Det lyder som en meget stor andel, der har brug for support. Det er skisme mange, når man tænker på, at digitaliseringen i grove træk burde være lige så let som at oprette sig på Facebook. Der er jo ikke tale om at skulle kompilere sin egen kerne,« siger Janus Sandsgaard til Version2.

Suk, endnu en arrogant "bureaukrat". Han ved vist ikke at for mange mennesker kan det være det samme om de skal oprette en medarbejdersignatur eller kompilere Linux. Nøjagtigt lige uoverskueligt. Desuden har mange foreninger og enkeltmandsvirksomheder altså ikke lige en IT afdeling de kan ringe til...

Janus Sandsgaard

Jeg kan godt se at dén formulering kan misforstås. Beklager. Det jeg mener er, at (procentvis) mange supporthenvendelser er indikator for, at løsningen ikke er så snuptagsagtig, som myndighederne har planlagt efter, eller i hvert fald håbet på. Der er bøvl og større sværhedsgrad.

Vi har fra starten hejst flaget for potentielle problemer, support-behov og utilfredshed. Fx skrev jeg sådan her til myndighederne i vores høringssvar: "(...) den 1. november 2013 er en meget ambitiøs skæringsdato med flere indbyggede risici. Det er derfor kritisk at der afsættes betydelige ressourcer til implementering og opfølgning fra Erhvervsstyrelsens og Digitaliseringsstyrelsens side."

Desuden har vi løbende sagt, at myndighedene må gå pragmatisk frem og tage bestik af virkeligheden. Uden virksomhederne har man ikke en reel anvendelig løsning.

Log ind eller Opret konto for at kommentere