Support-kaos til Digital Post koster 7 millioner
Det er så bøvlet for virksomhederne at få sig en Digital Postkasse, at 90.000 oprettelser har medført ikke færre end 33.000 opkald til den særlige hotline, Erhvervsstyrelsen og Nets har etableret til formålet.
Alene den 21. oktober modtog hotlinen 3.224 opkald, hvoraf langt størstedelen handlede om digitale virskomhedssignaturer, oprettelse af postkasse og spørgsmål om tildeling af rettigheder
De mange supportkald får alarmklokkerne til at ringe hos både Dansk Erhverv og Håndværksrådet.
»De tal taler helt for sig selv. Det er skræmmende - og bare ikke godt nok. Selvfølgelig vil der altid være nogen, der har brug for hjælp, men her er der simpelthen noget, der er glippet,« siger erhvervspolitisk konsulent i Håndværksrådet Lars Magnus Christensen til Version2.
Chefkonsulent Janus Sandsgaard fra Dansk Erhverv er overrasket over, at så mange virksomheder har brug for hjælp til at oprette den digitale postkasse:
»Det lyder som en meget stor andel, der har brug for support. Det er skisme mange, når man tænker på, at digitaliseringen i grove træk burde være lige så let som at oprette sig på Facebook. Der er jo ikke tale om at skulle kompilere sin egen kerne,« siger Janus Sandsgaard til Version2.
De mange opringninger betyder, at Erhvervsstyrelsen har afsat 4 millioner kroner til ekstra support. Dertil kommer de ekstra supportressourcer, som E-boks og Nets har måttet opmande med, og som vokser i takt med, at deadline 1. november nærmer sig. Digitaliseringsstyrelsen dækker Nets' ekstraudgifter med op til tre millioner kroner, så den samlede, offentlige supportregning ender i omegnen af syv millioner kroner .
Alligevel lyder meldingen fra mange virksomheder, at de må vente i både halve og hele timer for at komme igennem
»Vi mander så vidt muligt op i takt med behovet. Men vi må også erkende, at det er svært at stille med tilstrækkeligt kvalificeret mandskab til at imødekomme det aktuelle pres på telefonerne, hvorfor flere vil opleve, at de ikke kan komme igennem,« skriver Nets' pressechef Søren Winge i en mail til Version2.
Ringer man som virksomhed til Nets for at få support til at oprette en digital medarbejdersignatur, koster det 250 kroner i supportgebyr. Ringer man derimod til den fælles hotline og bliver stillet videre, er det gratis.
»De 250 kroner i supportgebyr hører fortiden til. Når nu hele systemet med NemID og digitalisering er gjort obligatorisk, så giver det ikke mening, at du skal betale for support,« siger Lars Magnus Christensen fra Håndværksrådet til Version2.
Samme melding kommer fra Janus Sandsgaard i Dansk Erhverv:
»Hvis den eneste vej til at komme igennem systemet er en supportafgift på 250 kroner, bør man kigge på det en gang til,« siger han til Version2.
Opdateret 9.24: Nets oplyser, at det er muligt at slippe for gebyret på 250 kroner, hvis man ringer til den oprettede hotline i stedet for at ringe direkte til Nets.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.