Sundhedsplatformen ramt af it-nedbrud: Stop for bestillinger og svar

Foto: Privatfoto/Twitter
OPDATERET. Region H og Region Sjællands store it-system er ramt af en beskedprop: Ingen bestillinger kan sendes eller modtages via systemet.

Artiklen er opdateret kl. 15:55 med svar fra Region H.

Sundhedsplatformen i Region Hovedstaden og Region Sjælland er i dag ramt af et teknisk nedbrud, således at det ikke er muligt for personalet f.eks. at bestille blodprøver eller hjerteundersøgelse med EKG via it-systemet.

Det fremgår både af en såkaldt 'Critical Message' fra Region H, som Version2 er i besiddelse af, og af et opslag på Twitter.

De tekniske problemer betyder, at platformen kan ikke sende rekvisitioner og modtage svar fra røntgensystemet Labka, blodbanken, EKG-systemet, patologi og mikrobiologi.

Også udsendelse og modtagelse af indlæggelses- og udskrivningsrapporter er ramt.

»Vi anbefaler at benytte lokal nødprocedure,« lyder det i en intern meddelelse fra Sundhedsplatformens Servicedesk til klinikerne i regionerne.

»Der arbejdes fortsat på en løsning. Dette sker i samarbejde mellem Region H og Region SJ,« lyder det i meddelelsen.

Programchef i Sundhedsplatformen Mikael Bay Skilbreid bekræfter i en e-mail til Version2, at der i dag er »tekniske problemer med at sende og modtage bestillinger og svar fra en række fagsystemer på grund af et driftsforstyrrelser på integrationsservere. Det rammer også beskeder fra MedCom«.

Status er, at der stadig er kødannelse på samtlige nævnte systemer, tilføjer han.

De berørte integrationer er ifølge Sundhedsplatformens programorganisation:

  • Alle MedCom- beskeder - herunder indlæggelses- og udskrivelseadvis, indlæggelsesrapport, udskrivelsesrapport, genoptræningsplaner, korrespondancer, henvisninger
  • Bestillinger og svar fra parakliniske systemer klinisk biokemisk, patologi, blodbank og mikrobiologi
  • Bestillinger og svar til og fra Ekko EKG
  • Røntgen

»På disse områder skal man anvende de aftalte nødprocedurer – som fx at dokumentere på papir, bruge telefoniske henvendelse mv., indtil integrationerne igen kører,« lyder det fra Mikael Bay Skilbreid .

Der arbejdes på en løsning.

Al øvrig funktionalitet kører i Sundhedsplatformen, melder regionen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (6)
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017