Sundhedsplatformen ramt af it-nedbrud: Stop for bestillinger og svar

6. december 2017 kl. 15:316
Sundhedsplatformen ramt af it-nedbrud: Stop for bestillinger og svar
Illustration: Privatfoto/Twitter.
OPDATERET. Region H og Region Sjællands store it-system er ramt af en beskedprop: Ingen bestillinger kan sendes eller modtages via systemet.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Artiklen er opdateret kl. 15:55 med svar fra Region H.

Sundhedsplatformen i Region Hovedstaden og Region Sjælland er i dag ramt af et teknisk nedbrud, således at det ikke er muligt for personalet f.eks. at bestille blodprøver eller hjerteundersøgelse med EKG via it-systemet.

Det fremgår både af en såkaldt 'Critical Message' fra Region H, som Version2 er i besiddelse af, og af et opslag på Twitter.

De tekniske problemer betyder, at platformen kan ikke sende rekvisitioner og modtage svar fra røntgensystemet Labka, blodbanken, EKG-systemet, patologi og mikrobiologi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Også udsendelse og modtagelse af indlæggelses- og udskrivningsrapporter er ramt.

»Vi anbefaler at benytte lokal nødprocedure,« lyder det i en intern meddelelse fra Sundhedsplatformens Servicedesk til klinikerne i regionerne.

»Der arbejdes fortsat på en løsning. Dette sker i samarbejde mellem Region H og Region SJ,« lyder det i meddelelsen.

Programchef i Sundhedsplatformen Mikael Bay Skilbreid bekræfter i en e-mail til Version2, at der i dag er »tekniske problemer med at sende og modtage bestillinger og svar fra en række fagsystemer på grund af et driftsforstyrrelser på integrationsservere. Det rammer også beskeder fra MedCom«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Status er, at der stadig er kødannelse på samtlige nævnte systemer, tilføjer han.

De berørte integrationer er ifølge Sundhedsplatformens programorganisation:

  • Alle MedCom- beskeder - herunder indlæggelses- og udskrivelseadvis, indlæggelsesrapport, udskrivelsesrapport, genoptræningsplaner, korrespondancer, henvisninger
  • Bestillinger og svar fra parakliniske systemer klinisk biokemisk, patologi, blodbank og mikrobiologi
  • Bestillinger og svar til og fra Ekko EKG
  • Røntgen

»På disse områder skal man anvende de aftalte nødprocedurer – som fx at dokumentere på papir, bruge telefoniske henvendelse mv., indtil integrationerne igen kører,« lyder det fra Mikael Bay Skilbreid .

Der arbejdes på en løsning.

Al øvrig funktionalitet kører i Sundhedsplatformen, melder regionen.

6 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
6
7. december 2017 kl. 20:24

Tænk at et firma laver copyright på sine fejlmeddelelser :-)

5
7. december 2017 kl. 10:01

Ah, vi har med en ordkløver at gøre. Mon ikke langt hovedparten af dem, som beskeden var tiltænkt, udemærket forstår hvad der menes? Man skal i hvertfald ikke have arbejde meget med sundheds-IT for at kunne genkende en Medcom besked.

4
7. december 2017 kl. 09:51

Jeg ved godt hvilke standarder MedCom udvikler/certificerer, men artiklen nævnte at der var problemer med at modtage fra MedCom. MedCom sender ingen beskeder..

2
7. december 2017 kl. 08:57

Hvilke beskeder er det lige at MedCom sender ??

1
6. december 2017 kl. 23:23

Når man ser svaret "Al øvrig funktionalitet kører i Sundhedsplatformen, melder regionen." kommer man til at tænke på sangen "... bortset fra det fru kammerherreinde så går det godt så godt så godt."