Sundhedsplatformen: 8 ud af 10 læger mangler oplæring i it-systemet

Illustration: Lasse Gorm Jensen
Næsten 8 ud af 10 læger får ingen eller for ringe uddannelse i anvendelsen af Sundhedsplatformen. Det viser en ny undersøgelse.

45 pct. af lægerne i Region Sjælland får ifølge dem selv slet ingen oplæring i, hvordan de skal bruge det elektroniske journalsystem Sundhedsplatformen.

Derudover har 32 pct. af de adspurgte læger modtaget oplæring, men alt for lidt af slagsen.

Det skriver Politiken på baggrund af en undersøgelse, som Overlægeforeningen har foretaget.

Patientsikkerheden kan ikke garanteres, når de enkelte læger ikke har den tilstrækkelige oplæring.

Og det er en katastrofe ifølge Lisbeth Lintz, formand for Overlægeforeningen.

Læs også: Fejl i Sundhedsplatformen vokser: Flere patienter kan være ramt af overdosering

Og det er ikke kun den manglende uddannelse i brugen af it-systemet, der er et problem, viser undersøgelsen.

70 pct. af de adspurgte læger siger også også, at de har mindre kontakt med patienterne, efter at Sundhedsplatformen blev introduceret.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Ebbe Hansen

Jamen det virker da!
Og med et relativt beskedent omfang af dobbeltarbejde.
Jeg har kun enkelte gange været i berøring med SP, og hver gang har det smidige og snedige personale på sygehuset fundet løsninger på de krævende SP-operationer, fx. har jeg flere gange oplevet at et skærmbilled for en nemheds skyld er blevet udskrevet og udfyldt i hånden for ikke at skulle genere patienterne med lange ventetider og besværlig manøvrering i skærmbilledet.
Jeg fandt selv ud :-)

  • 9
  • 0
Jan Larsen

Et vigtigt tillægsspørgsmål er, har lægen været indkaldt - men meldt afbud til undervisning i Sundhedsplatformen?

Der er røget meget vand gennem åen siden da, men i 2016 tilmeldte en masse læger sig til oplæring i SP, for det skulle de i Region Sjælland.

Men de meldte fra, kort inden kursus start. Og da de jo havde accepteret kursusindkaldelsen, skulle de selv rekvirere en ny indkaldelse, når de blev raske
...... Soooom, de måske har glemt?

  • 3
  • 0
Peter Valdemar Mørch

Nu har jeg aldrig faktisk set eller brugt Sundhedsplatformen (SP). Og det kan sagtens være at det er noget skrammel.

Men så vidt jeg husker var det sådan at før SP havde lægerne en hær af lægesekretærer der udfyldte alt muligt i diverse (forskellige) IT systemer for dem. Da SP skulle indføres havde man i regnarket beregnet at SP ville gøre disse lægesekretærer overflødige, så derfor fyrede man dem med det samme.

Lægerne gik derfor fra slet ikke at skulle håndtere IT systemerne til at skulle håndtere SP som var under indkøring. Og så er det da ikke så mærkeligt at de synes det gamle system (inkl. hær af lægesekretærer) var bedre og at SP er noget skrammel, hva?

Hvis den fremlægning ellers er korrekt, så er det da super-unfair at bebrejde SP at SP er værre end N gamle syststemer plus en hær af lægesekretærer!

  • 3
  • 2
Ditlev Petersen

Muligvis, men var det en god ide, at spare dem, der kunne betjene computerne, og erstatte dem med nogen, der var trænet til noget helt andet? Og det er jo ikke kun på Sjælland, at lægers jubel over systemet er fraværende, fænomenet er internationalt. Jeg læste en artikel et sted (amerikansk tror jeg), hvor en læge forklarede, at de da havde fået det til at fungere. De optog konsultationen med patienten som lydfil, krypterede filen, og sendte den til en billig men dygtig læge i Indien, der så stod for musedressuren. På den måde kan man maskere problemet, og i øvrigt lade syge indere stå med resultatet (færre lægetimer til dem).

Jeg har oplevet andre tilfælde af "empowerment" i helt andre sammenhænge. Hvor man kan bruge timer på en banal registrering, fordi dem, der kunne fikse det på 120 sekunder, er væk. Altså hvem har brug for udenlandske hackere, når vi selv kan lægge samfundet ned?

  • 4
  • 0
Louise Klint

Problemet er i høj grad, at Styrelsen for Patientsikkerhed
overlader ansvaret for patientsikkerheden til regionerne,
når det drejer sig om Sundhedsplatformen.

(Kan også læses i artiklens link til Politiken-artikel).

Styrelsen griber ikke ind over for de problemer, der enten indberettes til dem
eller de ved tilsyn konstaterer.
Det overlades til regionerne.

Og styrelsen følger heller ikke op bagefter.
Tjekker ikke efter, om problemerne er løst.

Med den konsekvens, at problemerne aldrig bliver (endeligt) løst.
Og kan få lov til at stå på og fortsætte i årevis.
Som tilfældet er.
Så kort kan det egentlig siges.

  • 0
  • 0
Louise Klint

^^
Sundhedsplatformen har haft problemer med patientsikkerheden
siden starten, i maj 2016.
Medicinmodulets problemer er omfattende og velbeskrevet (også her på V2)
såvel som de mange uhensigtsmæssige arbejdsgange.

Styrelsen for Patientsikkerhed har gennemført flere tilsynsbesøg.
Senest som beskrevet i Politiken i går (min markering):

Styrelsen for Patientsikkerhed gennemførte sidste år tilsynsbesøg
på fire intensivafdelinger i Hillerød, Herlev, Køge og Nykøbing Falster.
Det skete, efter at intensivlægernes videnskabelige selskab havde skrevet til styrelsen, at Sundhedsplatformen var
»den største enkeltstående trussel mod patientsikkerheden«.

Intensivlægerne havde også fremsendt en rapport, der pegede på,
at Sundhedsplatformen på 42 konkrete punkter
skabte fare for patientsikkerheden i deres daglige arbejde.

Styrelsen konkluderede efter sine tilsynsbesøg, at
Sundhedsplatformen var omstændelig og ulogisk at arbejde med,
ligesom mange ansatte måtte omlægge deres arbejdsgange.
Det kræver derfor vedvarende oplæring og uddannelse
af de ansatte, for at Sundhedsplatformen kan betegnes
som sikker for patienterne,

skrev styrelsen.

På den baggrund konkluderede de to regioner,
at Sundhedsplatformen var sikker.

Styrelsen undersøgte ikke selv, om de ansatte fik
denne oplæring og uddannelse.
Den nye undersøgelse fra Overlægeforeningen viser,
at det får overlægerne ikke.

Anne-Marie Vangsted siger, at Styrelsen for Patientsikkerhed har fulgt og stadig følger Sundhedsplatformen tæt,
men hun understreger, at
»ansvaret for at sikre medarbejderne oplæring og vedligeholdelse af oplæring påhviler ledelsen i regionen«.

Burde I ikke selv have undersøgt, om medarbejderne fik
den nødvendige oplæring og uddannelse?

»Vi er i løbende kontakt med de to regioner, men vi går ikke ind og laver løbende undersøgelser.
Det er regionernes ansvar.
Det, vi ser på, er, om der er problemer med patientsikkerheden«

siger Anne-Marie Vangsted.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere