Sundhedsministeriet klar med ny digital strategi: Mere deling og apps er fremtiden

Illustration: Sundheds- og Ældreministeriet
For at gøre behandlingen lettere for alle skal patienterne selv spille en mere aktiv rolle. Sundhedsministeriets nye strategi lægger op til, at man bl.a. kan blive bedt om at bruge sundhedsapps til genoptræning eller til at dele information.

Sundhedsministeriet har netop offentliggjort en ny strategi for digital sundhed.

Strategien rummer 27 indsatser, der skal hjælpe patienter, hospitaler, kommuner, læger og regioner med at forbedre behandlingen.

»Danmark er foregangsland, når det gælder digitale løsninger i sundhedsvæsenet, men vi kan blive langt bedre til at inddrage patienterne og sikre deling af relevante oplysninger på tværs af sundhedsvæsenet,« siger sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) i en pressemeddelelse.

»Med alle de digitale muligheder, vi har i dag, kan det forekomme besynderligt, at noget videndeling stadig foregår på papir, og at it-systemerne ikke taler sammen. Det er ikke til gavn for hverken patienter eller sundhedspersoner.«

Hele forudsætningen for et sammenhængende sundhedsvæsen

Strategien er lavet i et samarbejde mellem Sundheds- og Ældreministeriet, Finansministeriet, KL og regionerne, og formålet er både at gøre arbejdet lettere for sundhedspersonalet og at sikre en lettere, hurtigere patientbehandling.

»I dag oplever sundhedspersonalet alt for ofte at stå i en situation og mangle relevante oplysninger om en patient og derfor bruge unødig tid på at finde oplysningerne. Og borgerne oplever at gentage sig selv igen og igen. Det er kort sagt spild af tid og utrygt for patienterne,« siger Ellen Trane Nørby.

Læs også: Sundhedsminister om SSI's manglende tilsyn: »Ikke godt nok og stærkt kritisabelt«

»Der er intet alternativ til flere digitale løsninger i sundhedsvæsenet - det er nemlig hele forudsætningen for, at vi kan give patienterne den bedst mulige behandling og skabe dét sammenhængende sundhedsvæsen, vi er enige om,« siger sundhedsministeren.

Det er Andreas Rudkjøbing, formand for Lægeforeningen, enig i:

»Sundheds-it skal være nemt at arbejde med og støtte op om lægers og andet sundhedspersonales daglige arbejde, men sådan er det desværre langtfra alle steder i dag. Vi kæmper fortsat med it-systemer, der ikke fungerer hensigtsmæssigt, og det tager dyrebar tid fra patienterne,« siger han i en pressemeddelelse sendt til Version2.

Udover bedre og hurtigere behandling har strategien også til hensigt at minimere antallet af indlæggelser, da den lettere og hurtigere behandling skal kunne reducere antallet af undersøgelser og behandlinger.

Strategien bliver betalt af økonomiaftalen for 2018, der løber frem til 2022.

Sikker sundhedsdata

En række af forslagene handler om, at borgerne selv skal deltage mere aktivt i at dele informationer, bl.a. gennem apps, der kan samle sundhedsdata.

Jo flere it-systemer og sundhedsafdelinger, der skal tale sammen - desto større er risikoen for en usikkerhed eller et datalæk.

Læs også: Professor om Sundhedsplatformen: Region bør seriøst overveje at trække stikket

Version2 følger med stor både interesse og skepsis myndighedernes håndtering af sundhedsdata i Danmark, men selvom det ikke virker som førsteprioriteten, så nævner strategien faktisk gentagne gange, at datadeling skal ske på en sikker måde.

»Og så er det naturligvis altafgørende, at datasikkerheden er i orden, og at der er helt klare rammer for, hvordan data fra apps bruges i sammenhæng med andre sundhedsdata,« siger Andreas Rudkjøbing, der konkluderer, at:

»Det er helt afgørende for tilliden til sundhedsvæsenet, at borgerne er trygge ved, at deres personlige helbredsoplysninger behandles på betryggende vis,« siger Andreas Rudkjøbing.

Det bliver derfor spændende at se, om implementeringen af strategien faktisk kan lade sig gøre, uden at det går ud over it-sikkerheden.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anne-Marie Krogsbøll

Endnu engang sætter man en masse avancerede og uigennemskuelige skibe i søen, inden man har gjort det grundlæggende arbejde med at beskytte privatliv, have lovgivning på plads, have tænkt datasikkerhed igennem.

"Der er intet alternativ til flere digitale løsninger i sundhedsvæsenet - det er nemlig hele forudsætningen for, at vi kan give patienterne den bedst mulige behandling og skabe dét sammenhængende sundhedsvæsen, vi er enige om,« siger sundhedsministeren."

Hvis ønsket om bedre patientbehandling var en væsentlig drivkraft, så ville man i stedet give disse millioner til bedre sygehushygiejne og tid til ordentlig grundlæggende pleje og behandling. Men det skærer man hele tiden ned på, for det er jo kedeligt i sammenligning med store, dyre og komplicerede IT-projekter.

Men hvad kan man forvente af en sundhedsminister, som har en formue investeret i Novo, som meget gerne ser os alle koblet op på et blodsukkermålingsapparat fra fødslen (overdrivelse kan forekomme - men kun i mild grad). Jeg fatter ikke, at det ikke gør hende inhabil.

Og der er jo heller intet alternativ til at gennemdigitalisere det danske sundhedsvæsen, når man fra regeringens og regionernes side allerede har solgt - og oversolgt - Danmark som verdens mest digitaliserede sundhedsvæsen. Det vil jo ikke se kønt ud overfor investorerne, hvis det så ikke bliver til noget - uanset om det så faktisk vil være til gavn for patienterne eller er.

Må vi se noget evidens for, at det faktisk er tilfældet? Business-case, tak?

(jeg har aktindsigt fra de danske oplæg på seneste HIMSS Nordic konference, hvor Danmark netop sælges på sin fantastiske digitalisering, og den i artiklen nævnte udvikling som vejen frem).

  • 7
  • 0
Tobias Volfing

Hvorfor har man valgt ikke at indrage en eneste organisation med IT kompetencer i samarbejdet om en digital strategi? Det forekommer mig meget mærkeligt.

Strategien er lavet i et samarbejde mellem Sundheds- og Ældreministeriet, Finansministeriet, KL og regionerne, og formålet er både at gøre arbejdet lettere for sundhedspersonalet og at sikre en lettere, hurtigere patientbehandling.

Er det fordi man er bekymret for at man ikke kunne opnå formålet hvis man skulle lave en ansvarlig strategi? Helliger målet midlet endnu engang? Det forekommer mig også underligt at formålet ikke er en 'bedre' behandling, blot en 'hurtigere og lettere' behandling, altså en billigere behandling.

  • 10
  • 0
Anne-Marie Krogsbøll

Hvorfor hænge hele samfundet op på disse komplicerede systemer, som er én lang række sårbarheder? En historie fra Norge i dag viser med al tydelighed, hvor galt det kan gå: https://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-ingen-grunn-til-a-be-folk-om-a-sl...

"Helseforetaket sier de ikke har full oversikt over hva som har skjedd og om hackerne fortsatt er inne i datasystemene."

Tilsyneladende er der altså gået en uge, uden at man har fået styr på, hvad der er galt, og hvor galt det er gået. I den uge er sygehusvæsnet åbenbart kørt uanfægtet videre - uden at ane, om der er "fremmede magter" inde i systemet stadigvæk. Det er jo galimatias.

Jeg fatter ikke, at den vej frem skulle være den rigtige. Vi bliver alt, alt for sårbare. Gem dog den digitale udvikling til afgrænsede områder, hvor den ikke kan gøre for meget skade på vores samfund.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere