Sundheds-it standardiserer hospitals-behandlinger fra Ringsted til Bornholm

20. maj 2016 kl. 14:39
Sundheds-it standardiserer hospitals-behandlinger fra Ringsted til Bornholm
Illustration: Region Sjælland.
Sikkerhed for patienter og deres data er i fokus med Sundhedsplatformen, der skal foreslå optimale behandlinger til travle læger.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

I nat går Danmarks største sundheds-it-projekt i luften på Herlev og Gentofte-hospital - cirka to og et halvt år efter udbuddet på gigantsystemet til Region Sjælland og Region Hovedstaden blev afgjort.

De to år er blandt andet gået med at diskutere sig frem til fælles standarder for behandlinger - som ellers er forskellig fra region til region, fra hospital til hospital og fra læge til læge.

»Vi har forsøgt at forsimple og strømline arbejdsgange på tværs af regionernes hospitaler,« fortæller Hjalte Aaberg, der er regionsdirektør i Region H.

Hospitalerne er der 12 af. Men arbejdsgange og retningslinjer findes i tusindvis.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Arbejdet har involveret en nøje gennemgang af alt fra sårbehandling til medicinering af astma-patienter. Indsatsen skal basalt set sikre, at en patient med for eksempel lungebetændelse får samme behandling i Ringsted som på Bornholm.

Forarbejdet gør det muligt for Sundhedsplatformen at foreslå behandling, når lægen er nået frem til en diagnose.

Når diagnosen indtastes i systemet, vil lægen i en række tilfælde blive præsenteret automatisk for en beskrivelse af anbefalet medicin og undersøgelser, der kan foretages. Platformen kan herefter også minde lægen om opfølgninger, så prøvesvar ikke bliver overset.

Sundhedsplatformen

Sundhedsplatformen er et fælles it-projekt mellem Region Sjælland og Region Hovedstaden.

Systemet leveres af amerikanske Epic, og prisen forventes at ende på 2,8 milliarder.

Ialt skal 44.000 ansatte og 2,5 millioner borgere bruge systemet, når det er færdigimplementeret i 2017.

Med Sundhedsplatformen følger også patientportalen Min Sundhedsplatform. Her kan patienter kontakte hospitalet, se svar på prøver og få indblik i sin egen journal.

Som en pilot før takeoff

Foruden at slippe for utallige daglige logins til diverse systemer, udgør den standardiserede dokumentation den største ændring i lægernes arbejdsgang.

Tidligere har læger dikteret til journaler, hvorefter f.eks. lægesekretærer har transskriberet det mundtlige notat.

Den form for dokumentation har langt større risiko for fejl og misforståelser, end når lægerne fremover skal udfylde dokumentation sammen med patienten, lyder det fra styregruppen.

Arbejdet er udført af 300 sundhedsfaglige, it-specialister og projektledere i de to regioner. I forskellige arbejdsgrupper har læger og sygeplejerske udstyret med grønne og røde kort tilkendegivet tilfredshed eller utilfredshed med arbejdsgange i systemet, fortæller projektdirektør Gitte Fangel.

»Bekymringerne bag alle røde kort blev diskutteret i grupperne. Det endte stort set altid med, at personen skiftede til sit grønne kort,« forklarer hun.

Systemet rummer også tjeklister, som personalet kan krydse af, hvis situationen kalder på det - 'som en pilot tjekker instrumenterne før takeoff,' lyder det i beskrivelsen af systemet. Endelig kan systemet automatisk advare personalet, hvis der er tegn på fejldosering af medicinen.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger