Styrelse taber tålmodigheden: Dagbøder til leverandør af Nemlogin-afløser

15. august 2012 kl. 10:446
Det koster staten millioner, at afløseren til den fællesoffentlige single sign on-løsning Nemlogin er blevet et halvt år forsinket. Nu får leverandøren, NNIT, bøder, for hver dag virksomheden ikke leverer som aftalt.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Hvis du logger på en offentlig portal som sundhed.dk eller borger.dk, har du måske bemærket, at selve login-processen håndteres af noget, der hedder Nemlogin. Det er den fælles loginløsning, der håndterer alle login med for eksempel NemID på offentlige websites.

Et nyt system, der skulle have afløst Nemlogin og virk.dk's tilsvarende funktionalitet i marts 2012 med nye og smartere features, er indtil videre strandet på grund af tekniske problemer hos leverandøren NNIT.

»Det har efterhånden stået på i noget tid, at der er tekniske problemer med en række standardkomponenter. Det giver performanceproblemer, som i bund og grund betyder, at vi ikke kan sætte løsningen i drift,« siger Morten Mejer-Warnich, der er souschef i Digitaliseringsstyrelsens center for Digital Infrastruktur, til Version2.

Der er angiveligt tale om et 'sameksistens-problem' mellem forskellige komponenter, der alle hver især fungerer efter hensigten, men åbenbart ikke kan finde ud af at spille sammen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Projektet er altså indtil videre et halvt år forsinket, og det betyder, at Digitaliseringsstyrelsen har ekstraudgifter i millionklassen til at holde de gamle systemer i luften.

NNIT skal betale dagbøder

Det er CSC, der driver den eksisterende Nemlogin-løsning. Præcis hvor meget, forsinkelsen koster Digitaliseringsstyrelsen i ekstra driftomkostninger, har det ikke været muligt at få oplyst, men som Morten Mejer-Warnich udtrykker det, så er der tale om 'beløb, der er store nok til, at vi overhovedet gik i gang med projektet'.

Men som den nye kontrakt er skruet sammen, kan ekstraudgifter ved forsinkelse ikke lægges over på leverandøren af det nye system. Til gengæld er der mulighed for at pålægge leverandøren dagbøder, hvis projektet ikke leverer til tiden.

»Det er selvsagt ikke hensigtsmæssigt, at vi er så forsinkede. Og med de seneste forsinkelser er vi kommet dertil, at vi aktiverer bodsbestemmelsen i vores kontrakt med NNIT,« siger Morten Mejer-Warnich til Version2.

Det betyder, at NNIT fra nu af skal betale bod, for hver dag projektet overskrider de aftalte milepæle. Hvor stort beløbet er, har det dog heller ikke været muligt at få oplyst.

»Selvfølgelig så Digitaliseringsstyrelsen helst, at systemet var i drift. Selve bodsbeløbet er egentlig uinteressant, for vores mål er jo ikke at kradse penge ind, men at skabe fremdrift i projektet,« siger Morten Mejer-Warnich.

Om boden kan skabe den ønskede fremdrift vil vise sig, men Digitaliseringsstyrelsen er fortrøstningsfuld:

»Vi oplever, at både NNIT og deres underleverandører har fokus hele vejen rundt på at finde en løsning. Det, at vi oplever det fokus, gør også, at vi fortsat tror på, at de kan levere varen,« siger Morten Mejer-Warnich.

6 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
6
16. august 2012 kl. 02:29

HTML5..

4
15. august 2012 kl. 13:52

Jeg håber at den nye løsning også kommer til at være java-baseret, hvis ikke, så i det mindste Flash eller Silverlight.

3
15. august 2012 kl. 12:52

Jeg ved ikke om artiklen er blevet redigeret, men det fremgår klart at det er en afløser til NemLogin, ikke NemId. Jeg vil undlade at kommentere på at NemId "virker".

2
Indsendt af Thomas Hansen (ikke efterprøvet) den ons, 08/15/2012 - 12:49

»Vi oplever, at både NNIT og deres underleverandører har fokus hele vejen rundt på at finde en løsning. Det, at vi oplever det fokus, gør også, at vi fortsat tror på, at de kan levere varen,« siger Morten Mejer-Warnich.

Det hænger jo ikke rigtigt sammen. Vi kan i dag læse, her på V2, hvordan NemID igen er blevet hacket. NemLogin, er fortsat afhængigt af at NemID er en sikker løsning, og derfor vil en NemLogin løsning først kunne fremstilles, når der findes en sikker NemID løsning.

At udtrykke fortrøstning, om at der snart kommer en løsning, er helt enkelt noget vrøvl. Der kan helt enkelt ikke bygges en sikker løsning, oven på NemID. Så den aktuelle forsinkelse, er ikke midlertidigt, den er permanent.

Nu gik man her og troede der var ved at komme styr og plan i den digitale proces, og så er alt som før. "Det offentlige" må få styr på hvad de kan og vil, hvordan, hvornår og i hvilken rækkefølge processen kan og skal forløbe.

1
15. august 2012 kl. 12:44

Er det ikke lidt spild af penge når de nu endeligt har fået et system der faktisk virker? Eller er jeg gået glip af noget.