Styrelse lovede, at corona ikke ville forsinke Digital Post: Her er direktørens forklaring

26. november 2021 kl. 10:342
Styrelse lovede, at corona ikke ville forsinke Digital Post: Her er direktørens forklaring
Illustration: Falck.
I sommer forsikrede Digitaliseringsstyrelsens direktør Tanja Franck, at man med stor sikkerhed kunne lancere det nye Digital Post i november, og hvis ikke, skulle corona i hvert fald ikke have skylden. Det fik den så alligevel. Men direktøren peger på afgørende forskel.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

I et lyst mødelokale i Digitaliseringsstyrelsens hovedkvarter i det indre København slog styrelsesdirektør Tanja Franck 1. juli under et interview med Version2 selvsikkert én ting fast.

»Hvis Digital Post ikke er færdigt den 30. november, som jeg nu er ret sikker på, at det er, så kommer vi ikke til at sige, at det har noget at gøre med corona.»

Tanja Franck, direktør for Digitaliseringsstyrelsen.

Men fem måneder senere er julis buldrende sommervarme erstattet af de første prognoser om snefald over kongeriget. Men det er ikke kun vejret, der har skiftet spor.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Onsdag blev det således offentligt kendt, at Næste Generation Digital Post, der altså skulle være gået i luften i den kommende uge, er udskudt til på den anden side af nytår på grund af netop corona.

I en pressemeddelelse skriver Digitaliseringsstyrelsen, at årsagen er til udskydelsen er, at årsagen til udskydelsen er, at ‘sygdomssituationen i det danske samfund« stiller »særligt høje krav til’ en stabil leverance af digital post til borgere og virksomheder«.

Dermed kan Tanja Francks udmelding fra i sommer om, at corona ikke skulle have skyld for en forsinkelse, let se en kende besynderlig ud. Det er styrelsesdirektøren dog ikke enig i.

Hun fastholder, at man har overholdt tidsplanen - selvom man nu har udskudt.

»Arbejdet med det nye Digital Post er forløbet efter tidsplanen, og løsningen er klarmeldt. Når vi nu vælger at udskyde selve lanceringen, skyldes det, at vi står i en situation, hvor det er afgørende, at myndighederne til hver en tid har mulighed for at sende vigtig coronarelateret Digital Post ud til borgerne,« udtaler Tanja Franck i et skriftligt svar til Version2, der har bedt hende forholde sig til sin egen udtalelse.

En modig udmelding

Det var da også en modig udmelding, da styrelsesdirektøren i sommer bekendtgjorde, at corona ikke ville kunne fungere som en undskyldning for en eventuel forsinkelse.

Lanceringen af MitID var netop blevet omlagt, så der indgik en længere testperiode, og samtidig viste statusrapporter og referater fra styregruppemøder på to af Digitaliseringsstyrelsens tre store nøgleprojekter, som Version2 havde fået aktindsigt i, at epidemien tidligere har udgjort en betydelig risiko for projekterne.

I risikovurderingerne for projekterne stod ‘coronaepidemien’ som en klar risiko, der ikke bare blevet vurderet at have store konsekvenser, men ligeså vigtigt, at være en sandsynlig risiko.

Det var særligt frygten for kollektive hjemsendelser af medarbejdere, der blev betonet i risikovurderingerne, hvilket Tanja Franck også understregede i interviewet med Version2 dengang.

»Jeg tror, at man i starten var meget bekymret for, at mange kritiske nøglefunktioner skulle blive syge på en gang. Der er en del i Danmark, der har haft corona, men det er jo ikke en tredjedel af befolkningen. Mit indtryk er, at man var mere bekymret i starten, hvor man ikke vidste hvor mange der ville blive syge,« sagde Tanja Franck i interviewet.

Det viser sig nu, at det ikke blev hjemsendelserne, men smittetrykkets afledte krav fuldstændig stabilitet i den digitale postkasse, der får styrelsen til at udskyde lanceringen af løsningen.

»Regionerne har udtrykt bekymring for, om det ville være risikabelt at gå i luften som planmæssigt. Det er derfor afgørende, at der på nuværende tidspunkt ikke sker større driftsforstyrrelser på en kritisk infrastruktur som Digital Post-løsningen, også selvom sådanne forstyrrelser måtte være kortvarige. Derfor er det rettidig omhu, når vi venter med at tage den nye Digital Post-løsning i brug,« skriver Tanja Franck videre i det skriftlige svar.

Indtil videre står det kun klart, at lanceringen bliver i første kvartal af 2022. Den nye go-live-dato forventes ifølge pressemeddelelsen annonceret i december måned.

2 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
29. november 2021 kl. 05:48

Jeg synes faktisk det er forfriskende at de både (a) er ærlige om grunden, og (b) står ved deres stabilitets ansvar.

At have relanceret det nu, midt i C19 opsving, med en risiko for at det fejler mens folk afventer prøvesvar og vaccinations indkaldelser ville være hasarderet og uansvarligt.

Jeg synes de har taget den rigtige beslutning ved at udsætte det.

1
28. november 2021 kl. 18:12

Vent med at lancere MitID og Digital Post 2.0 til pandemien har lagt sig - common sense. Desuden er der stadig en hel del mobiler derude, som hardwaremæssigt ikke understøtter MitID.