Styrelse efter kritik af Borger.dk: Vi leverer, hvad folk efterspørger

5 kommentarer.  Hop til debatten
Digitaliseringsstyrelsen gider ikke dialogen med borgerne på Borger.dk, mener kritiker, men styrelsen er helt uenig. Vi giver bare borgerne det, de har mest brug for, lyder svaret.
20. august 2012 kl. 13:39
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Den store, samlede borgerportal Borger.dk giver nem adgang til en række selvbetjenings-websider - men vil man som borger deltage i den demokratiske proces og besøge Høringsportalen, skal man bruge fanebladet ’For myndigheder’.

Det mener John Gøtze, som blandt andet bestyrer it-ledelses-uddannelsen på IT-Universitetet, er en stor fejl og viser, at staten ikke reelt ønsker dialog og transparens. Men hos Digitaliseringsstyrelsen forstår man ikke kritikken.

»Vi har ikke gemt noget væk, men har faktisk gjort et stort forarbejde for at gøre det nye borger.dk brugervenligt og handlingsorienteret. Vi har undersøgt, hvad borgerne bruger mest, testet forskellige modeller og lagt de mest brugte ting på forsiden. Det har vi gjort for at sikre størst mulig brugervenlighed,« siger Jimmy Kevin Pedersen, kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen, til Version2.

Det er især, hvis folk skal flytte eller ansøge om SU, at de bruger Borger.dk, forklarer han, mens tjenester som Høringsportalen og statens online-telefonbog, den Fælles Offentlige Adressedatabase (FOA), primært bliver brugt af den offentlige sektor selv.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Er man som borger interesseret i Høringsportalen, klikker man på fanebladet ’For myndigheder’, og så har Høringsportalen sit eget menupunkt. Så det kan ikke være tættere på,« siger Jimmy Kevin Pedersen.

Men når Høringsportalen ligger under menupunktet ’For myndigheder’, tænker man vel ikke som borger, at der skal jeg lige ind og se?

»Jeg ved ikke, hvad man tænker. Det tror jeg faktisk nok, hvis man er interesseret i det. Ellers må man ind og søge efter det på Borger.dk. Men det er oplagt, at vi ikke kan lægge alt på forsiden og må prioritere, efter hvad der er mest efterspurgt,« siger han.

De fleste bruger Google til at finde indhold

Telefonbogen FOA er væsentligt sværere at finde på Borger.dk end Høringsportalen og kræver en søgning, eller at man kender forkortelsen FOA.

Men det betyder ikke det store i praksis, mener Jimmy Kevin Pedersen. Data fra telefonbogen bliver nemlig præsenteret for borgeren, når der er brug for det, rundt omkring på Borger.dk’s sider.

»FOA er henvendt til myndigheder, som skal finde rundt i de offentlige adresser, og de fleste brugere er myndigheder, kan vi se. Men når en borger betjener sig selv, for eksempel ved en flytning, vil man få kontaktoplysninger til den kommune, man flytter til. Alle adresser bliver brugt i de situationer, hvor det giver mening, så det relaterer sig til de handlinger, man gør på Borger.dk. Det, mener vi, giver den største brugervenlighed,« forklarer han.

De fleste finder i øvrigt frem til indholdet på Borger.dk gennem en Google-søgning, som tager brugeren direkte til den rigtige side, viser webstatistikken. Dermed skal man ikke nødvendigvis igennem mange kliks for at kunne bruge statens telefonbog.

»Hvis man søger på ’offentlige adresser’ i Google, finder man frem til FOA,« siger kontorchefen.

5 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
21. august 2012 kl. 08:32

"De fleste finder i øvrigt frem til indholdet på Borger.dk gennem en Google-søgning, som tager brugeren direkte til den rigtige side, viser webstatistikken."

Den manglende brug af siden til søgning ser jer ikke som udtryk for brugervenlighed, nærmere det modsatte...! Det kan i min verden ikke være et succes kriterie at brugerne finder adgang til de korrekte sider, ved at søge uden for siden..

3
20. august 2012 kl. 17:46

Læg lige mærke til følgende:

"Vi har undersøgt, hvad borgerne bruger mest, testet forskellige modeller og lagt de mest brugte ting på forsiden."

og

"[...]og de fleste brugere er myndigheder, kan vi se."

Hvis vi er rigtigt 'heldige', så har de undersøgt, hvad brugerne benytter mest... Men da langt de fleste brugere er myndigheder, så laver man det, som myndighederne vil have.

:o)

2
20. august 2012 kl. 15:21

Citat: "'...You hadn't exactly gone out of your way to call attention to them had you? I mean like actually telling anyone or anything.' 'But the plans were on display...' 'On display? I eventually had to go down to the cellar to find them.' 'That's the display department.' 'With a torch.' 'Ah, well the lights had probably gone.' 'So had the stairs.' 'But look you found the notice didn't you?' 'Yes,' said Arthur, `yes I did. It was on display in the bottom of a locked filing cabinet stuck in a disused lavatory with a sign on the door saying "Beware of The Leopard".'"

(fra http://www.lorentzen.org/quotedir.html)

Altså: En eller anden klaphat har implementeret, at apostrof bliver til '

1
20. august 2012 kl. 14:58

»Jeg ved ikke, hvad man tænker. Det tror jeg faktisk nok, hvis man er interesseret i det. Ellers må man ind og søge efter det på Borger.dk. Men det er oplagt, at vi ikke kan lægge alt på forsiden og må prioritere, efter hvad der er mest efterspurgt,« siger Jimmy Kevin Pedersen.

Et svar jeg som borger finder noget mærkværdigt og det signalerer helt klart lukkethed i min optik. Hvad skulle afholde Borger.dk for at placere et link direkte til høringsportalen....