Ankestyrelsen: Fuldt lovligt at kommunal klub ejer ESDH

Men licens-salg til mindre offentlige virksomheder er ulovligt. »Vi er glade for afgørelsen,« siger Brugerklubben SBSYS.

Efter fire års betænkningstid har Ankestyrelsen afgjort, at kommunernes it-fælleskab SBSYS ikke har lov til at videresælge ESDH-licenser til andre offentlige selskaber.

Brugerklubbens hovedaktivitet – at drive det fælles ESDH-system SBSYS – er til gengæld fuldt ud lovligt, lyder det i Ankestyrelsens redegørelse, der vækker glæde hos Brugerklubben SBSYS.

»Vi er glade for den her afgørelse,« fortæller Anders Bjært Sørensen, der er chef for IT og Digitalisering i Holstebro Kommune og formand for Brugerklubbens forretningsledelse.

»Det er os selv, der har bragt den her sag ind i 2013 for at få afgjort, hvad der er lovlig aktivitet, og hvad der ikke er. Vi ønsker kun, at der er klarhed om det.«

Læs også: Ond ESDH-spiral præger for mange offentlige organisationer

Hos Dansk Erhverv kalder markedsdirektør Mette Feifer afgørelsen for en »rygende pistol i debatten om offentligt opgavetyveri.«

»Her har vi nu sort på hvidt fra Ankestyrelsen, at en kommunal og regional it-brugerklub går ind og driver egentlig erhvervsvirksomhed – til skade for de private aktører på markedet. Det er et klart eksempel på offentligt opgavetyveri,« udtaler hun i en meddlelse.

Helt sådan ser man ikke på afgørelsen i Brugerklubben SBSYS.

»Afgørelsen siger, at vores hovedaktivitet – at være en indkøbsforening, der forvalter og ejer software for kommuner og regioner – er fuldt ud lovligt. Det er 95 procent af vores aktivitet,« siger Anders Bjært Sørensen.

Usikkerhed om det var lovligt

De sidste fem procent går ud på at stille SBSYS til rådighed for mindre offentlige virksomheder. Listen over klubbens medlemmer viser, at det gælder en række beredskaber, trafikselskaber og undervisningsinstitutioner.

»Det er typisk nogle selskaber, der før kommunesammenlægningen har været en del af amterne, og som historisk har brugt SBSYS,« forklarer Anders Bjært Sørensen.

Læs også: Er store rammeudbud og brugerklubber gavnlige for it-danmark?

»Men så er de blevet til selvejende institutioner, og så har vi lavet en model, hvor de kan blive ved at bruge SBSYS. Det synes vi var fornuftigt, og det synes de også. Men det er så den model der ikke holder, så det skal vi selvfølgelig have lavet om.«

Efter fire år, hvor SBSYS eksistensgrundlag har været til behandling, er formanden tilfreds med, at der nu er klarhed.

»Der har været usikkerhed omkring, hvorvidt det overhovedet er lovligt, det vi gør,« bemærker han.

Tvisten om SBSYS

SBSYS-systemet og den særlige model bag opstod i 1990’erne, hvor amterne delte en it-løsning til dokumenthåndtering. Gennem årene er en række kommuner kommet med i den fælles brugerklub, og systemet er løbende blevet videreudviklet af it-firmaet Ditmer. Man betaler ikke licens for at bruge systemet, men skal betale abonnement til brugerklubben.

Den model har været en torn i øjet på andre private it-leverandører, som ikke kunne komme til at konkurrere mod SBSYS i et normalt udbud.

I 2011 valgte brugerklubben at udbyde SBSYS på vegne af samtlige kommuner. et udbud med samtlige kommuner som kunde. dermed kunne alle kommuner på et senere tidspunkt vælge SBSYS, fordi systemet teknisk set var valgt gennem et udbud.

Læs også: Margrethe Vestager: Kommuners ESDH-klubber kan undgå overpriser

Den strategi udløste senere en beskyldninger fra ITEK under Dansk Industri om, at brugerklubben fuskede med udbudsreglerne. I 2012 trak Fujitsu desuden brugerklubben i Klagenævnet for Udbud efter leverandøren Ditmer vandt udbuddet om SBSYS. Selskabet trak dog senere klagen tilbage, fordi det ikke ville standse processen.

I 2012 kom Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen frem til, at Brugerklubben SBSYS ikke var på kant med udbudsreglerne.

Og nu har Ankestyrelsen altså fastslået, at den del af klubbens arbejde, der går på at forvalte og eje kommunernes ESDH-system, er lovligt - men at licenssalg til mindre offentlige virksomheder ikke er det.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Hans Schou

Det er ikke tilladt med licenssalg til mindre offentlige virksomheder, men kunne de så ikke bare få et abonnement som de andre interessenter?
Måske menes der med denne licens, at nye i klubben skal betale entré, for fremover at være medbestemmende.

Opgavetyveri: Så lærte jeg og min stavekontrol et nyt ord. Det Ditmer der udvikler SBSYS, og de har så stjålet opgaven fra Fujitsu o.a.? Men det kan Ditmer vel kun blive ved med, sålænge SBSYS er tilfreds med dem?

En konklusion må dog blive, at en gruppe af offentlige institutioner, ikke kan have ophavsretten et EDB-system, og så sælge en licens til en privat virksomhed. Her ville de blive nødt til at lægge systemet ind i anden konstruktion, for at det kunne lade sig gøre.

Der er i øvrigt en udmærket video om SBSYS på sbsys.dk.

Johan Johansen

Dansk Erhverv har kun en interesse: "Dansk Erhverv" og faktisk vil jeg mene, at når der er truffet en afgørelse om at noget er lovligt og man så bliver ved med at sige, at der er tale om tyveri at det i andre sammenhænge vil kunne betyde, at kunne blive anklaget for bagvaskelse! Det er derfor beskæmmende, at DE bruger denne afgørelse til at sige, at det bare beviser, at de har ret (det ville de også sige, hvis de havde vundet sagen).

Jeg var selv med inden SBSYS hed SBSYS og kender derfor en del til de problemer, hvis man ikke bruger den model, der bruges i SBSYS bruger klubben har man det problem, at man løbende skal lave udbud på opgaven. Da opgaven er et ESDH system betyder det, at man risikerer med jævne mellemrum skal flytte alle sager fra et system til et nyt med de omkostninger der er ved det plus de omkostninger der ligger i at omskole personalet fra det ene system til det næste (det kan man så gentage med nogle års mellemrum). Dette er en stor omkostning, så evt. besparelser ved at få en lidt billigere licens er ædt op længe inden man er kommet i gang.

Debatten, hvor man fra DE har valgt at bruge ordet opgavetyveri, hvilket giver en række negative associationer og forhindrer den egentlige debat, da tyveri jo som udgangspunkt er noget negativ.
Debatten burde være, hvad er mest hensigtsmæssigt for samfundsøkonomien og ikke nødvendigvis DE. Kommuner og Stat er ikke sat i verden for at DE, DI mv. kan MALKE penge ud af systemet. Hvis en bruger klub giver mest sagsbehandling for pengene, så er det helt klart den løsning man bør vælge.

Sune Marcher

Men hvordan kan det dog lade sig gøre? Nu har vi jo lige fået tudet ørerne fulde af Dansk Erhverv om, at brugerklubber sætter konkurrencen ud af kraft?


Udbud, sjovt nok :-)

Som Johan skriver, synes jeg det er en fornuftig model - man slipper for hele tiden at have dyre datamigrerings- og bruger-optræningsopgaver ved at skifte systemer. Og man giver stadig mulighed for vedligeholds- og udviklingsopgaverne er i udbud, og ikke låst til én leverandør.

Gad vide hvad Dansk Erhverv synes om OS2-fællesskabet? Det er jo næsten sådan noget kommunisme :-)

(Full disclosure: jeg arbejder hos Miracle, men har intet med SBSYS at gøre)

Jakob Dahl

Jeg synes sbsys er ligger tæt på den mest fornuftige model man kan komme. Det er brugerne der har ejerskabet over koden igennem brugerklubben. Der vil være en hel del her i kommentarsporet der i kraft af deres bopæl ejer et par linier kode. Derfor er det også brugerne der har indflydelse på hvad der skal prioriteres.

Så bliver udvikling og support sat i udbud, Ditmer har haft det tidligere, nu har Miracle vundet udvikling og Systematic vundet support.

Jeg forstår slet ikke hvad Dansk Erhverv hyler over. De får opgaven, men ansvar for strategi, taktik og fremdrift ligger hos den offentlige myndighed.

(Disclaimer: Jeg arbejder et sted hvor vi bruger sbsys)

Log ind eller Opret konto for at kommentere