Styrelse dropper bod i it-kontrakter: »Kunden betaler bare på en anden måde«
Styrelsen for It og Læring bruger ikke længere økonomiske sanktioner mod it-leverandører, der ikke opfylder kravene i deres kontrakter.
Styrelsen er nemlig holdt op med at bruge bod som kontrakt-redskab, og ifølge direktør Thomas Fredenslund er det fordi, at prisen blot bliver højere, hvis man skriver bod ind i en kontrakt.
»Grundlæggende var det ganske enkelt vores erfaring, at leverandørerne blot indregnede boden – og dermed risikoen – i prisen. Så hvis ideen med at kræve bod var at opnå en billigere pris på sit it-projekt, så gjorde det ingen forskel,« siger han i et interview med EGs blog, SamfundsDesign.
Styrelsen har ifølge Thomas Fredenslund ikke krævet bod af en leverandør i de seneste fire-fem år. Og han mener ikke, at bod gavner kunden, når først der er gået noget galt i et projekt.
»I bedste fald kan boden have en præventiv virkning – det vil sige, inden der går noget galt i et it-projekt, forstået på den måde at truslen om bod selvfølgelig kan animere en leverandør til at leve op til kontrakten. «
»Men når noget går galt, kommer alt til at handle om at bevise eller modbevise, at der skal betales bod – og for leverandøren handler det især om at genvinde det tabte. Det fører så typisk til en byge af ændringsanmodninger fra leverandørens side, der har til formål at sikre, at leverandøren kan få hentet pengene hjem igen.«
