Student får regning på 1200 kroner i Amazon-skyens 'free tier'

Illustration: Bigstock
AWS Free Tier er gratis på samme måde, som en bordsav er børnesikker, mener konsulent. Det giver grædende kunder.

Nybegynder-kunder i Amazons AWS-sky kan få sig noget af en overraskelse, i form af en pæn regning for hvad de troede var en gratis omgang.

Det skriver The Register.

Cloud-arkitekt Forrest Brazeal fortæller på Twitter om en studerende, der benyttede en Sagemaker-tutorial, som er AWS' machine learning-tjenester. Det resulterede i en uforventet regning på 200 USD, svarende til 1.222 kroner.

Den studerende skriver: »Jeg troede, jeg slettede alt, men jeg er blevet opkrævet $200. Jeg er 20 år gammel og har ikke $200. Jeg græder bare resten af dagen.«

AWS har fået kritik for manglende præcise grænser for udgifter på konti, skriver The Register. Amazons sky har ikke en såkaldt freemium-forretningsmodel, men 'gratis niveauer' (free tiers), der er gratis inden for bestemte begrænsninger. AWS har ingen indbygget funktion, der begrænser udgifterne til nul eller et bestemt beløb.

AWS-fakturakonsulenten Corey Quinn stillede sidste år spørgsmålet: 'Er AWS Free Tier virkelig gratis?' og svarede:

»Det er det absolut ikke... AWS Free Tier er gratis på samme måde, som en bordsav er børnesikker. Hvis du blindt løber væk med en AWS-tjeneste, med en forventning om, at du ikke får en opkrævning, mister du sandsynligvis en hånd i processen.«

Ifølge The Register afholdt AWS en workshop for flere hundrede deltagere og instruerede deltagerne i at slukke for instanser efter kurset. Men i nogle tilfælde forlod de studerende kurset tidligt eller fulgte ikke vejledningen, og lod dem fejlagtigt køre videre. AWS har dog holdt disse kursister skadesløse, forlyder det.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#4 Jan Larsen

Jeg tilmeldte mig et kursus, hvor vi blev anbefalet at tage den gratis version af Amazon Web Services. - Tak!

Da der skulle betales var det umuligt at hitte ud af hvad de mente i deres vilkår, for andre dele af vilkårne strittede i modsatte retninger. Efter to dage med forvirring og forskelligtrettede vilkår på kancelli-engelsk opgav jeg. Desværre var det heller ikke lige til, at afslutte engagementet.

Men der er gudskelov hjælp at hente på Nettet.

  • 6
  • 0
#8 Henrik Eriksen

[quote] Men vrede kunder er nok ikke bedre end ingen kunder.

Det er måske bedre end kunder som ikke betaler. [/quote]

Dét kommer an på omstændighederne.

Hvis du ingen kunder har, så har du stensikkert heller ingen indtægt. Og du ved måske ikke engang hvorfor du ingen kunder har? Der er måske ingen steder at starte?

Hvis du har vrede kunder, selv om de endnu ikke har betalt, så har du i det mindste en idé om hvorfor de er vrede, og hvad du kan gøre ved det. Og dermed en chance for at gøre dem til glade kunder som betaler.

Selvfølgelig, vrede kunder som ikke betaler og som du ikke kan hjælpe, er jo værre end ingen kunder, for du har jo haft arbejde, ulejlighed og måske endda udgifter for at gøre dem vrede.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere