Strømsvigt, Denial-of-Service-angreb og menneskelige fejl skyld i flest datacenternedbrud

Især udefrakommende angreb er vokset kraftigt i en opgørelse over nedbrud i datacentre.

Det kan være en dyr affære, når datacentret bliver ramt af nedbrud, men ofte er der tale om direkte eller indirekte menneskelige fejl, hvis man medregner prioritering af sikkerheden og datacentrets design.

En opgørelse over nedbrud i datacentre, som Ponemon Institute har lavet, udpeger de største årsager til nedbrud, og her ligger strømsvigt ganske vist nummer ét med 25 procent af nedbruddene, skriver TechTarget.

Det dækker over fejl i nødstrømsanlæg, hvor ét af de hyppigste problemer opstår, når batterierne skal tage over fra UPS'en, eller dieselgeneratorerne skal startes og kobles ind.

Men dermed er der også en menneskelig faktor, for mange af strømproblemerne kan føres tilbage til enten mangelfuld vedligeholdelse eller bevidst fravalg af ekstra redundans.

Menneskelige fejl var ifølge opgørelsen den primære årsag til 22 procent af nedbruddene.

Ponemon Institute har tidligere lavet lignende opgørelser, og sammenlignet med tidligere, så er den største vækst sket inden for nedbrud forårsaget af kriminelle i form af eksempelvis Denial-of-Service-angreb. I 2010 var det hovedårsagen i 2 procent af nedbrudene. I 2015 var det 22 procent.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (1)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Partnernyheder

Welcome to a seminar on tools that help you become GDPR compliant!

Getting GDPR compliant by May 2018 implies a lot of activities covering the legal aspects, internal business processes, data management, and security technology.
28. feb 2017

Maja Rosendahl Larsen ansat hos Affecto

24. jan 2017

Introduction to Jedox – Affecto Seminar, Copenhagen

12. jan 2017