Strømmen gik på Region H's datacenter, og så var der problemer...
En strømafbrydelse på et af Region Hovedstadens datacentre satte i går aftes en kædereaktion af problemer i gang både for medarbejdere i regionen, men også for helt almindelige borgere.
Strømafbruddet fik Citrix-systemerne til at gå ned, og derfor havde medarbejdere ikke adgang til flere vigtige systemer, blandt andet Sundhedsplatformen, i timerne mellem klokken 18 og 20 i går aftes, skriver Region Hovedstaden til Version2 i en mail.
Borgere havde heller ikke adgang til deres prøvesvar, fordi de simpelthen ikke nåede frem til Sundhed.dk:
»Konsekvensen er, at der var mange borgere, der ikke kunne få adgang til svaret på deres COVID-19 test,« skriver Sundhed.dk til Version2 i en mail.
»Det er meget vigtigt, at borgerne kan få adgang til deres COVID-19 svar så hurtigt som muligt. Derfor overvåger vi hele tiden driften af vores egen side og holder øje med, om der er adgang til de data, brugerne har brug for, så vi hurtigst muligt kan få rettet eventuelle fejl og få genetableret forbindelsen. I det her tilfælde var vi afhængige af, at Region H fik genskabt forbindelsen til deres systemer.«
Ifølge Region Hovedstaden kommer man ikke til at miste patientdata, da for eksempel corona-prøvesvar stiller sig i kø i systemet, og da forbindelsen var genstartet, kom alle svarene frem.
Klokken 23 var problemet klarmeldt, og inden midnat var 98 procent af alle køerne for corona-prøvesvar afviklet, skriver man i mailen.
Det er ikke første gang, borgere har oplever problemer med at tilgå testsvar på Sundhed.dk, for i oktober var der problemer med NemLog-in, så danskerne måtte vente et par dage med at tjekke, om de var smitte med covid-19 eller ej.
