Strid om nye top-level domæner: Bekymrede vinbønder sætter prop i .wine

Hjemmesider, der ender på .vin eller .wine, er blevet udskudt. Vinproducenter og politikere er bekymrede for at sikre rettigheder på de nye top-level domæner.

Nogle få millioner dollars. Prisen, som det amerikanske selskab Donuts har givet for de to nye generiske top-level domæner (gTLD) .wine og .vin, bliver ikke mere specifik. Donuts ligger allerede inde med en betydelig portefølje af nye og anderledes web-endelser, der skal konkurrere med .com-domæner.

».com-domæner er gammeldags,« skriver Donuts på selskabets hjemmeside, hvor der reklameres med nye gTLD’er som .BIKE, .GURU og .KITCHEN. Men med de to nye vin-domæner er maskineriet imidlertid gået i stå.

ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), der star for oprettelsen af de nye gTLD’er, er nemlig blevet bedt af EU om at holde på sine heste. De europæiske politikere er bekymrede for, at domænerne, som Donuts selv synes er perfekte til vinproducenter, kommer til at gøre mere skade end gavn.

I det såkaldte GAC, der er et rådgivende råd til ICANN, har de europæiske medlemmer givet udtryk for bekymring over, hvordan man vil beskytte geografiske indikatorer på nettet og på tværs af landes forskellige love.

Geografiske indikatorer er en måde at beskytte produkter på, som kun produceres et sted. Det mest velkendte eksempel er champagne, som skal komme fra det franske distrikt Champagne for at bære navnet. I Danmark måtte vi sige goddag til salattern, da grækerne fik eneret over feta-navnet, mens vi selv har fået retten til Danablu og Limfjordslam.

Wine er oplagt til krænkelser

Der er dog tvivl om, hvordan de restriktioner skal håndhæves på det vilde web.

»Indehaverne af de nye TLD'er er forpligtet til at have et tvistløsningssystem. Det betyder, at hvis nogen hævder, at deres rettigheder er krænket, så skal man gå til denne tvistløsningsmekanisme og få en fornuftig afgørelse,« forklarer Thomas Riis, der er professor i innovationsret ved Københavns Universitet.

Men disse minimumskrav er meget løst defineret.

»Hvor grundigt det er, og hvor god denne tvistløsningsproces er, er ikke detaljeret reguleret. Det må indehaverne selv finde ud af,« siger Thomas Riis.

Man kan derfor risikere en både tidskrævende og en dyr proces, hvis man vil beskytte et varemærke eller de geografiske betegnelser. Det samme gør sig dog gældende for alle andre gTLD’er. Så hvorfor har EU under det italienske formandskab så meget mistillid til netop .wine?

»Lige netop dette top-level domæne har en karakter, som er egnet til mange krænkelser af de geografiske betegnelser,« vurderer Thomas Riis.

Netop derfor kommer der protester fra de mennesker, som har mest grund til at registrere et .wine-domæne. TLD’en virker oplagt til virksomheder, der sælger og producerer vin. Men netop denne gruppe vil slet ikke have de nye domæner. De frygter, at domæne-hajer vil udnytte de nye adresser til at afpresse vinbønder.

»Vi går fra 20 domænenavne til tusinde, og det udgør en risiko for varemærker, virksomheder og lokale autoriteter. Vi føler, at vi er vidne til etableringen af en globalt organiseret afpressningsplan,« har Riccardo Ricci Curbastro, der er formand for European Federation of Origin Wine, tidligere meldt ud.

Flere tusinde vinproducenter fra hele verden har gennem forskelige organisationer givet til kende, at de er modstandere af de nye gTLD’er.

Kannibaliserer på gamle TLD'er

Derfor står spørgsmålet om, hvem der nyder godt af nye gTLD’er, også ubesvaret hen.

»Hele diskussionen med .wine er en spændende sag, som er ekstremt politisk,« forklarer Lise Fuhr, der er politisk direktør i Dansk Internet Forum (DIFO) samt vicedirektør for DK Hostmaster.

Ifølge hende var organisationen oprindeligt imod, at man gav frit spil til nye gTLD’er.

»Difo var kede af, at ICANN introducerede et system, som gjorde, at der i princippet åbnes op for lige så mange TLD'er, som der er ansøgninger til. Man kunne have søsat for eksempel 50 nye. I stedet har man nu cirka 1.500 gTLD’er,« fortæller Lise Fuhr.

Heller ikke hun kan forklare, hvem der får glæde af de nye top-level domæner.

»ICANN har ikke kunnet vise, at der egentlig var et behov for en udvidelse af TLD'er. Den samfundsmæssige nytte af flere TLD'er har de ikke kunnet påvise. Derimod har en rapport bestilt af ICANN påpeget, at der er risiko for en samfundsmæssig omkostning, i og med at man skal bruge penge på at sikre sit varemærke eller på at sikre domænenavne, man egentlig ikke har brug for. Undersøgelser viser, at de nye gTLD’er ligger og kannibaliserer væksten på de eksisterende gTLD’er, så det forekommer, at man bare stjæler markedsandele fra hinanden mere end, at der var et reelt behov,« siger den politiske direktør.

Dertil mener Lise Fuhr, at internetbrugere bliver mere afhængige af søgemaskiner, hvis en hjemmeside kan ligge under for eksempel .wine eller under .fr, som er Frankrigs landedomæne. Ligesom Thomas Riis ser hun en risiko for, at det bliver mere kompliceret at få rettigheder overholdt.

»I Danmark har vi et rigtig godt klagenævn, hvis der er problemer med et dk-domænenavn, og det koster 150 kroner for private at klage. Sådan er det ikke i forhold til gTLD'er – det er meget dyrere. Så vi er lidt kede af, at man åbner op for et marked, hvor danskere kan risikerer at komme i klemme,« siger Lise Fuhr.

ICANN oplyser selv, at nye gTLD’er skal give øget konkurrence på domænemarkedet og dermed flere valgmuligheder for forbrugerne. Omkring 2.000 ansøgninger på nye generiske top-level domæner er tikket ind, siden ICANN i 2012 besluttede sig for, at internettet skulle have lov til at vokse.

Tvunget til at registrere domæner

TLD-virksomheden Donuts, der regner med at ende med mindst 200 gTLD'er, giver mulighed for, at personer og virksomheder med registrerede varemærker kan registrere domæner på tværs af de nye domæneendelser. Men en sådan blokering koster flere tusind dollars oplyser selskabet.

Som en mulig løsning på striden om .wine har EU og ICANN startet arbejdet på en mulighed for at reservere bestemte domænenavne forud for frigivelsen af nye TLD’er. Professor Thomas Riis ser dog ikke den model som en naturlig måde at dæmme op for konflikten på.

»Det ville være en anomali i systemet at reservere domæner på forhånd. Selvfølgelig kan man gøre det, men det vil ikke være naturligt i systemet, fordi det næste skridt så vil være, at man pr. automatik går ind og reserverer kendte varemærker,« forklarer han.

Thomas Riis kan godt se, at reserverede domænenavne kan foregribe en masse konflikter om rettigheder.

»Til gengæld ville man jo nærmest tvinge folk til at købe de her domænenavne, og det er jo registratoren, der bestemmer, hvad man skal betale,« siger han og tilføjer:

»Jeg tror i det hele taget, at der er mange rettighedshavere med stærke varemærker, som grundlæggende er bekymrede, fordi der er flere platforme, de skal holde øje med, og hvor der kan ske krænkelser. De har nemlig også den oplevelse, at man er tvunget til at registrere nye domæner for at beskytte varemærket.«

Selve ansøgningen om et nyt TLD koster som minimum 185.000 dollars - eller omkring 1,1 million danske kroner. Dertil kommer et større beløb, hvis flere ansøgere er ude efter det samme TLD. De situationer afgøres nemlig ved auktioner. Alt i alt er de nye TLD’er blevet en milliardforretning for ICANN.

Thomas Riis er ikke bekendt med en offentlig plan for, hvad pengene skal bruges til. Ifølge ICANN er overskuddet fra auktionerne blevet øremærket, indtil organisationen finder ud af, hvad de skal bruges på.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Peter Larsen

Vi bliver nød til at få rettet de faktuelle fejl i artiklen og et par kommentarer

1) registry, registrar, registrant er det 3 ord man skal have på plads først, og hvis man er dk-hostmaster insistere man på en registry, registrator, registrant opdeling.

registry: donuts er et registry, dk-hostmaster er et registry, iis er et registry (.se)

registrar/registrator: dem som forhandler domæner, typisk webhoteller, listen for registratorer for .dk ses feks her: https://www.dk-hostmaster.dk/teknisk-administration/registratorer/godken...

registrant: det er kunden, den person som er påført som "ejeren" af domænet, typisk firma eller privatperson.

2) Lise er vicedirektør i dk-hostmaster, med mindre jeg er fejl informeret.

3) Pengene står ikke bare på en konto, der foregår utroeligt meget debat om emnet. I artiklen lyder det som om ICANN bare har scoret kasse, ikke ansat nye medarbejdere og ikke har rørt en finger organisatorisk siden 2012. Intet kunne være mere løgn.

4) Lise kan ikke forklare hvem der får glæde af nye gtld'er, yes. Hun vil naturligvis ikke stå og fortælle hvor fantastisk det bliver med 1000+ nye konkurrenter.

5) .co.uk er blevet ændret så man nu kan få .uk, hvorfor tror du at det er sådan? Fordi mange af de nye gtld'er er engelsk sproget og dermed en stor trussel mod dårlig kørte ccTLD'er

6) DIFO/dk-hostmaster er så tunge bagi politisk, og så langsomme med at udforske nye idéer og grundlag for forretning og samarbejde med deres registratorer, at det ikke rigtig kan undre mig de er fanget i et dansk mantra om at alt nyt er farligt.

6) Den her debat vil udvikle sig til en debat for og imod nye gTLD'er, mange vil svare de er imod nye ting (typisk dansk svar, sig nej og spørg bagefter hvad det var).
Men her er virkeligheden: de er her de nye gTLD'er, den hest ER løbet og den kan ikke stoppes.

PS: Disclaimer, jeg arbejder for en registrar. Oven i købet en ICANN accrediteret registrar, og har deltaget i 18-19 ICANN møder.

Log ind eller Opret konto for at kommentere