Stress blandt it-medarbejdere: »Virksomhederne har en forpligtelse til at være proaktive«

7. september kl. 10:25
Stress arbejdsliv
Illustration: Bigstock.
»Få prioriteret opgaverne og etabler rammer, hvor der kan arbejdes uden afbrydelser, så i min verden er det ikke så svært,« siger forbundssekretær i Prosa Curt Kjærsgaard Raavig.

Stress blandt it-professionelle skal dagsordenen i landets virksomheder, og der skal handling bag ordene, mener Curt Kjærsgaard Raavig, der er forbundssekretær i Prosa, der repræsenterer ca. 16.000 medlemmer.

Det skriver ITWatch.

Læs også: Forsikringsselskaber har undervurderet cybertruslen: Ransomware får priserne til at stige

»De har en forpligtelse til at være proaktive. Virksomheder, især dem med højt arbejdspres og en fyldt ordrebog, skal lægge en plan for, hvordan stress forebygges. Her ved vi, at der er to initiativer, der kan flytte positivt på balancen. Få prioriteret opgaverne og etabler rammer, hvor der kan arbejdes uden afbrydelser, så i min verden er det ikke så svært,« siger Curt Kjærsgaard Raavig til ITWatch.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han mener, at virksomhederne nogle gange plejer kunderne mere end medarbejderne, når de glemmer at lytte til medarbejderne, fordi der står en kunde og venter på en levering, siger han.

Appellen kommer efter, at Fujitsus ERP-afdeling, ERP Prismet, for nylig fik et påbud af Arbejdstilsynet om at løse problemer med stor arbejdsmængde og stort tidspres.

Læs også: Hackere lækker brugerdata og kode fra TikTok: Nægter sikkerhedsbrud

Flere medarbejdere fortalte i forbindelse med et anmeldt besøg fra Arbejdstilsynet hos Fujitsu om et højt arbejdspres med arbejdsuger på op til 60 timer, manglende tid til at løse arbejdsopgaver, overarbejde, der har stået på i op til seks måneder og mange afbrydelser i hverdagen, der gør det svært at nå arbejdsopgaverne.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger