Strammere lovgivning af tech-giganter på vej i EU

1 kommentar.  Hop til debatten
Strammere lovgivning af tech-giganter på vej i EU
Illustration: EP / Philippe Buissin.
Nyt forslag fra Europa-Parlamentet stiller strengere krav fra tech-giganter. Samtidig skal de kunne stilles til ansvar for deres brugeres mentale mistrivsel og forbrugersikkerhed.
14. december 2021 kl. 14:33
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

I fremtiden kan tech-mastodonter som Facebook, Amazon og Ebay se frem til strammere regulering af deres produkter. Et ny lovforslag, ved navn Digital Service Act (DSA), er i dag blevet stemt igennem Europa-Parlamentets Udvalg for Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse. Forslaget skal blandt andet skærme unge brugere mod sociale mediers algoritmer og de negative konsekvenser, disse kan have på de unges mentale trivsel.

Samtidig vil forslaget forbyde målrettede reklamer mod mindreårige og sikre bedre rettigheder for alle, der handler online.

Forslaget skal dog først formelt godkendes i Europa-Parlamentet, hvorefter forhandlingerne med Ministerrådet kan starte.

Christel Schaldemose (S) har været med til forhandlingerne og glæder sig over, at EU-borgere nu kan se frem til en strammere og mere fremtidssikker lov.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Hvis vi i Europa-Parlamentet får vores vilje, bliver det i fremtiden muligt at lægge sag an mod tech-giganterne, hvis deres algoritmer forvolder skader – for eksempel på brugernes mentale helbred,« udtaler Christel Schaldemose i en pressemeddelelse.

Forslaget indeholder også regler, der skal sikre bedre vilkår for kunder, når de handler online. Store markedspladser, som eksempelvis Amazon, skal fremover gøre mere for at sikre, at sælgere på deres platform sælger legitime produkter, kan man læse i forslaget.

Christel Schaldemose påpeger, at der i dag kan være en risiko forbundet med at handle online, da mange sælgere er fra lande som Kina, hvor kravene til produkterne ikke er de samme som i EU.

»Som forbruger er det stort set umuligt at vide, om det produkt, vi lægger i kurven, er ulovligt. Og hvis det er, er det i mange tilfælde tæt på umuligt at komme i kontakt med sælgeren og reklamere, hvis sælgeren ikke befinder sig i EU – og markedspladserne er sjældent til megen hjælp. Det skal vi have strammet op på, og det gør vi med DSA’en.«

1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
15. december 2021 kl. 12:24

Hmm hvad er det mon for noget lovgivning techgiganterne, ad uransagelige veje, kan få gennemført ;-)