Stort nedbrud rammer Borger.dk, NemId og andre tjenester

22. juni kl. 12:2631
Borger.dk-fejl
Fejlmeddelelse på Borger.dk. Illustration: Version2/skærmdump.
Borgerne oplever problemer med at logge ind med NemID. Ligeledes er der udsving på NemLog-in, som giver udfordringer med at logge ind med MitID.
Artiklen er ældre end 30 dage

En lang række offentlige og private tjenester er i øjeblikket ramt af nedbrud. Det gælder Borger.dk, Skat og E-boks.

På Borger.dk mødes brugerne med teksten:

»Driftsmeddelelse. Hvis du oplever problemer med at logge på borger.dk og en række selvbetjeningsløsninger, prøv eventuelt igen senere. Vi arbejder på at løse problemet og beklager ulejligheden.«

Skat.dk skriver:

Artiklen fortsætter efter annoncen

»NemID er ude af drift. NemID nøglekort og nøglefil virker desværre ikke i øjeblikket. Nets arbejder på højtryk for at løse problemet. Man kan dog stadig logge ind i TastSelv med MitID eller TastSelv kode. Vi beklager de gener, det måtte medføre.«

NemId selv meddeler kortfattet, at der er opstået en teknisk fejl.

NemId-nedbrud.
Illustration: Version2/skærmdump.

Tjenesten Digitaliser.dk, der viser driftsstatus på de offentlige tjenester, var tidligere heller ikke tilgængelig. Driften på Digitaliser.dk var tilbage kl. 13.50. Her skrives der: 

»NemID er fortsat utilgængelig. Nets arbejder på fejlen. Brugerne har mulighed for at anvende deres MitID i stedet for.«

Udsagnet understøttes ikke helt af Digitaliseringsstyrelsen, der i en kommentar til Version2 skriver: 

»Digitaliseringsstyrelsen kan oplyse, at der i øjeblikket er problemer med at logge ind og godkende handlinger med NemID. Ligeledes er der udsving på NemLog-in, som visse steder giver udfordringer med at logge ind med MitID. Vores leverandør arbejder på højtryk for at løse problemet og stabilisere driften.«

Presseafdelingen hos Nets fortæller sidst på eftermiddagen til Version2, at der er tale om en intern fejl, og at man arbejder på problemet.

31 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
31
24. juni kl. 15:40

Der mangler stadig i størrelsesordenen 1.300.000 menneskers overgang til MitID; de forskellige kommuners Borgerservice kan ikke følge med.

Hvordan bruger man MitId, når man ikke kan få MitID pga. overbelastning af systemerne?

27
23. juni kl. 17:37

Mærkeligt, da jeg checkede NemID's hjemmesides driftstatus for en time siden var der ingen status der sagde noget om driftsproblemer. Så kontaktede jeg E-boks support som henviste til Digitaliseringsstyrelsem. De lukker så kl 16 så ingen hjælp at hente dér. Det er mildest talt bekymrende at et så kritisk system er så sårbart.

30
24. juni kl. 09:57

Det virker stadig ikke her til morgen... øhhh er der mon en voksen tilstede derinde hos operatøren eller lyver de bare borgerne op i vores fjæs? Det kan sgu da ikke tage 3 dage at "flytte en server" og hvis de arbejder på opgaven med "højeste prioritet" hvad tager opgaver med høj og medium prioritet så af tid?? Der er vist noget der ikke er som det skal være....

23
23. juni kl. 12:06

NETS seneste opdatering kl. 12 (PID er til CPR check og derfor er det stadigt et stort problem mange steder)

*INFORMATION Two NemID POCES services are experiencing problems.

Caused by: Nets

IMPACT The service is now working for most NemID users. MitID is now available as an option. There are issues using the PID and RID services.

UPDATE We continue to work on the resolution for the storage issue to fully restore the service. The work continues as planned. No estimate can be provided at this time.

SYSTEM Production

Start time: 2022.06.21 @ 23:58 CEST *

20
23. juni kl. 11:04

Er der en voksen til stede hos dem, hvor er (oppetid vs redundant)?

det er bare ommer..

18
23. juni kl. 10:26
  • Vi har hen over natten arbejdet intenst med at få de sidste over på en anden server. Billedet er stadig, at en tredjedel af NemID-brugerne kan opleve driftsforstyrrelser, siger Peter Glüsing, pressechef i Nets.

"Få de sidste over på en anden server" ?

Er det vores single point of failure authentikeringsservice i vores digitale infrastruktur, som knytter brugere til en fysisk server?

Betyder det at hvis en given fysisk server går ned, så medfører det en mængde brugere som er afskåret?

Det lyder ikke som behagelig redundans.

16
23. juni kl. 09:57

Det er totalt talentløst at et så kritisk system som NemID, nu er ned på andet døgn. Men er jo i dagens Danmark mere isoleret uden NemID, end under coronapandemien. Og jeg er særdeles uforstående over at man ikke har en hvis form for redundans på NemID. Jeg er med på at det skal "dø", men det skal ikke lægges i graven gør end et nyt system er klar til at ta´ over, om MitID kan kun bruges få steder. Drop websitet og koncentrere jer om at få log-in delen til at virke.

22
23. juni kl. 11:34

Jeg kan ikke engang se, om NemId - evt. - skulle have en statusopdatering. Det lyder ikke som en lille fejl på en server.

14
23. juni kl. 07:40

Nu har nedbruddet varet 3/4 døgn - det virker stadig ikke. Og man kan IKKE bare bruge MitID i stedet. Flere steder i bl.a. sundhedsvæsenet kan man kun bruge NemID - bl. a. hvis man skal bestille tid til blodprøver. Eller bestille det blå sygesikringsbevis. Amatøragtigt, både nedbruddets varighed - og den manglende overgang til MitID i det samme offentlige, som i måneder har promoveret MitID til hudløshed over for borgerne.

19
23. juni kl. 11:03

Flere steder i bl.a. sundhedsvæsenet kan man kun bruge NemID - bl. a. hvis man skal bestille tid til blodprøver.

A' hva? Det er et krav til offentlige myndigheder og instanser, at al borger-vendt login udføres gennem NemLog-in. NemLog-in understøtter både NemID og MitID, man skal bare selv vælge mellem de to (tre med medarbejder-NemID) når man logger ind. NemID og NemLog-in er ikke det samme.

24
23. juni kl. 12:50

Det hjælper bare ikke noget her hos mig, da jeg har 3 NemID nøglekort til firmabrug. Jeg ved der ligger noget i eboks til firmaet, men kan ikke logge på... Banken har lige sendt et brev også, de er nødt til at lade mig (og andre erhvervsdrivende) logge på netbank erhverv med vores private MitID fra den 1., da der ikke er noget alternativ endnu til firmabrug :/

21
23. juni kl. 11:20

Niks, det er kun blevet et krav med MitID, da der med MitID skal benyttes en broker, og der skal offentlige myndigheder benytte Nemlog-in som broker. Men førhen med Nemid, der var der ikke noget krav om at benytte en broker, og dermed kunne offentlige myndigheder også implementere NemID login direkte. Dermed er der også en lidt større opgave i at skifte til Nemlog-in.

25
23. juni kl. 12:52

Det var ikke min forståelse, men jeg kan ikke finde noget, som understøtter min påstand.

11
22. juni kl. 21:37

Hvorfor kan e-boks (der jo er et privat foretagende) benytte den offentlige loginløsning NemLogin?

Min bank bruger sit eget mitID login.

Og hvorfor er version 2 så langsom til at opdatere?

26
23. juni kl. 12:57

Og hvorfor er version 2 så langsom til at opdatere?

Man skal lige trykke Ctrl+F5 hver gang man lander på forsiden. Det er sat caching i din browser på 1 år på forsiden i Cache-Control headeren. (Er allerede meldt ind til dem, men åbenbart ikke løst endnu)

EDIT: Ser faktisk ud til at være løst nu, men kræver at klienterne lige får hentet forsiden en enkelt gang før det endeligt slår igennem.

15
23. juni kl. 08:33

Nemlog-in er en broker, og de sælger også servicen til private virksomheder.

12
22. juni kl. 21:41

Eboks og Mit.dk benytter Digital Post som en gateway til NemLog-in. Derudover var det NemID som

8
22. juni kl. 18:28

"Computer says no"

9
22. juni kl. 18:58

"Computer says no"

Vel, min sagde: ja; til e-boks, men jeg bor i København - det kan gøre en forskel - har jeg hørt.

Man bør til alle tider holde hovedet koldt.

10
22. juni kl. 19:52

Jeg tjekker altid lige "driftstatus" på digitaliser siden, før jeg ved jeg skal anvende en af de her offentlige services.

Det er sørgeligt at det overhovedet skal være nødvendigt, men der er simpelthen for ofte problemer hos det offentlige, samtidig med at de er elendige til at meddele det på selve tjenesten, når det sker.

Jeg ved godt, at det offentlige ikke mener, at min tid har nogen værdi - men det gør jeg. Og jeg kan altså godt finde noget andet at bruge min tid på

13
22. juni kl. 21:50

Jeg tjekker altid lige "driftstatus" på digitaliser siden, før jeg ved jeg skal anvende en af de her offentlige services.

@Peter: Det mener jeg ikke, nogen kan fortænke dig i at gøre, men da AMK var kommet igennem, "tog jeg chancen". Jeg havde dog tidligere på dagen også fået en fejl der. Da jeg havde læst min post på e-boks, hvor min computer sagde ja; rykkede jeg min replik ind.

Generelt er jeg dog enig i din betragtning: TCSN;-)

7
22. juni kl. 17:49

Er det russerne? Det tænker jeg hver gang et af systemerne slår en prut. Vi er sårbare og dem der er sat til at holde øje, jeg stoler ikke på at de ville sige sandheden, selv ikke hvis de kendte den :-( Det der gør os mere sårbare end så mange andre, er at vi har digitaliseret så meget. Tænker på, om sikkerheden er på plads og gennemtænkt, eller om det er sådan at hackerne kan hoppe fra usikkerhed til usikkerhed indtil de har været gennem alle systemer rundt om mig. Og måske kunne tingene gøres sikrere i skyen, men det kommer jo an på, hvem fjenden er.

6
22. juni kl. 16:27

Nu kunne jeg faktisk logge på Digital Post med NemId.

5
22. juni kl. 16:11

Er lige kommet tilbage fra at handle. Ifølge kassemedarbejderen er der også problemer med Mobilepay og kreditkort som MasterCard.

2
22. juni kl. 15:01

Seneste melding fra NETS (kl: 14.03) Det må være værre end som så (jeg kan se problemer fra omkring midnat):

UPDATE A storage issue have been located and work is ongoing to restore the service as quick as possible.

Opdatering: Problemer med en lagrings enhed er fundet og der arbejdes på genetablere servicen hurtigst muligt

3
22. juni kl. 15:14

Problemer med en lagrings enhed

Er det sådan, man formulerer det, hvis man er blevet udsat for ransom-ware-kryptering?

17
23. juni kl. 10:09

Er det sådan, man formulerer det, hvis man er blevet udsat for ransom-ware-kryptering?

Forhåbentligt er det et større hardware crash, og ikke bare at "ledig plads på c-drev er 0 bytes" så kan ikke skrive log-filen

1
22. juni kl. 14:41

Jeg havde problemer allerede søndag og mandag, men det kan jo have været isoleret til mit hjørne af verden.

Jeg er også mere pirrelig, da jeg nærmest går og venter på, at store dele af it skrider sammen. Der har været for mange trut i dommedagsbasunerne på det seneste. Det er nok bare nogen, der har fjernet den bog, der lå under en server for at holde den kørende - eller noget lignende banalt åndssvagt.