Stort nedbrud af mobilbank, netbank og pengeautomater skyldtes teknisk fejl efter genstart af centrale systemer

29. august kl. 08:50
BEC’s hovedkontor i Roskilde
Illustration: Pressefoto/BEC.
En teknisk fejl i forbindelse med en genstart af it-systemer resulterede i går søndag i et stort nedbrud af blandt andet netbank, pengeautomater og betalingskort for kunder i flere danske banker og pengeinstitutter.
Artiklen er ældre end 30 dage

Mobilbank, netbank og pengeautomater samt visse betalingskort og MobilePay-overførsler tilknyttet cirka 25 danske pengeinstitutter, herunder Nykredit, Spar Nord og Arbejdernes Landsbank, blev søndag ramt af nedbrud grundet en teknisk fejl hos it-leverandøren BEC.

Det skriver Ritzau.

Læs også: E-boks oppe igen efter nedbrud: »Der kan forekomme ustabilitet«

Klokken 18:00 i går søndag meddelte BEC så, at »alle BEC’s systemer har været i normal drift siden cirka klokken 17:40. Vi beklager de gener, som driftsudfaldet har medført.«

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: Facebook indgår forlig: Betaler millioner for kritiseret indsamling af brugeres lokationsdata

»Årsagen er en teknisk fejl efter en planlagt genstart af BEC’s centrale systemer natten til søndag. Vi beklager fejlen og arbejder på at løse problemet,« fremgår det på BEC's hjemmeside.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger