Stort it-projekt skulle forenkle ejendomsvurderinger: Nu er antallet af medarbejdere flerdoblet

1 kommentar.  Hop til debatten
Stort it-projekt skulle forenkle ejendomsvurderinger: Nu er antallet af medarbejdere flerdoblet
Illustration: olli0815 / Bigstock Photo.
Antallet af medarbejdere i Vurderingsstyrelsen, der arbejder med skattevæsenets ejendomsvurderinger, er steget markant. Udviklingen vækker undren, men fra styrelsen selv lyder det, at udviklingen har været nødvendig.
3. februar kl. 17:04
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Et omfattende it-projekt i Vurderingsstyrelsen skal sørge for, at boligejere i fremtiden får enklere og mere korrekte ejendomsvurderinger, men i øjeblikket har samme styrelse mangedoblet antallet af medarbejdere i forhold til de årsværk, der var ansat til opgaven i det gamle Skat.

Det skriver Finans på baggrund af et folketingssvar fra skatteminister Morten Bødskov (S).

Af svaret fremgår det, at der i januar 2013 - kort inden det daværende system blev suspenderet på grund af upræcise og uigennemskuelige vurderinger - var 185 årsværk ansat i Skatteforvaltningen på området for ejendomsvurderinger.Efter suspenderingen af det gamle systemet blev det vedtaget at udvikle et nyt it-system, der skulle automatisere opgaverne med at vurdere ejendomme på baggrund af objektive parametre såsom beliggenhed og gennemsnitlige salgspriser.

Siden projektet gik i gang har det ad flere omgange været ramt af udfordringer, forsinkelser og kritik. Samtidig er det gamle Skat blevet opdelt i syv styrelser, hvoraf Vurderingsstyrelsen skal håndtere ejendomsvurderingerne, når det nye system er klar. Og i denne styrelse er antallet af årsværk nu vokset til 770, oplyser ministeren til Folketinget.

Ekstra ressourcer var nødvendige

Chefkonsulent i BDO Henning Boye Hansen har fulgt sagen om ejendomsvurderingerne tæt i årevis, og til Finans udtaler han, at han er overrasket over udvikling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Det er chokerende. Hele tanken var jo, at det nye system skulle gøre det enklere, og nu er det gået stik modsat, og man har mandet op i en grad, jeg ikke havde fantasi til at forestille mig,« siger Henning Boye Hansen til Finans.

Fra Vurderingsstyrelsen lyder forklaringen, at de ekstra ressourcer blandt andet har været nødvendige i forhold til at bygge organisationen op, og at der samtidig har været behov for flere årsværk til såkaldt »implementeringsforberedende opgaver i tæt samarbejde med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen (der står for udviklingen af det nye it-system, red.)«.

1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
17. februar kl. 14:31

Nu er det jo ikke sådan, at det ret få antal ansatte før i tiden, producerede super gode ejendomsvurderinger? De gjorde det formentligt med ret enkle metoder, som var ret upræcise.

Det er vel derfor man besluttede at stoppe med at lave dem på dén måde, mens man så forsøgte at udvikle et bedre system.

Dét har så trukket ud i det absurde efterhånden, men det er vel en anden snak