Store virksomheder boykotter Facebook

Illustration: Screendump
Over 240 virksomheder har boykottet reklamer på Facebook for at få det sociale medie til at tage et større socialt ansvar.

Annoncørerne flygter fra Facebook i øjeblikket, hvor flere store virksomheder lægger et pres på det sociale medie for at få dem til at sikre mere mod hadudtalelser på deres platforme.

Det skriver DR.

Over 240 virksomheder har fjernet sine reklamer fra siden efter borgerrettighedsgruppen National Association for the Advancement of Colored People (NAACP) lancerede en kampagne d. 17. juni i år, som har til formål at stoppe stoppe anoncering på Facebook for at få virksomheden til at taget et større socialt ansvar.

Selvom amerikanske virksomheder som Coca Cola og Microsoft stopper deres reklamering, så er danske virksomheder passive, fortæller Mikael Jørgensen, administrerende direktør i det danske reklamebureau & Co:

»Der tales rigtig meget om det i vores industri og især blandt nogle af vores rigtig store kunder. Og deri ligger jo også, at man skal have en eller anden holdning til det på et tidspunkt. Men mere konkret er det ikke.«

Der er heller ikke udsigter til, at danske virksomheder gør noget mere konkret, mener Gry Høngsmark Knudsen, der er forskningschef på SDU’s Institut for Marketing & Management. Hun fortæller, at det ikke ville passe ind i danske virksomheders kultur at tage sådan en form for socialt ansvar – at lægge et pres på en anden virksomhed. Det kan også virke lidt som et kommunikationsstunt, uddyber hun, fordi boykottet måske ikke har så stor indflydelse på virksomhedens hverdag og personalepolitik.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Jørgen L. Sørensen

Nææh, nej, vi skal endeligt ikke blande os, det kunne jo koste på bundlinjen!

Nåååh, ikke helt. DR skrev tidligere om LEGO og reklamer: https://www.dr.dk/nyheder/indland/lego-dropper-alle-reklamer-paa-sociale...

Det er altid nemt for den enkelte at boykotte, men for en organisation kan der være mange faktorer at tage hensyn til.

Nogle gange kan det være nemt at træffe en afgørelse, andre gange vil en afgørelse, der støttes af en stor gruppe interessenter, støde en anden og (næsten) lige stor gruppe.

  • 3
  • 0
#4 Christian Nobel

Det er altid nemt for den enkelte at boykotte, men for en organisation kan der være mange faktorer at tage hensyn til.

En generel ting som firmaerne glemmer at tænke på er, at hvis de dropper annoncering i f.eks. lokalaviser mv. så går annoncekronerne ud af landet, og de små mediers eksistensgrundlag ødelægges.

På sigt (dvs. allerede nu) vil det være et væsentligt demokratisk problem, da den fri (og kritiske) presse forsvinder, og alt foregår i en amerikansk kontrolleret osteklokke.

  • 6
  • 0
#6 Christian Nobel

Tror du er en postgang for sent ude der :-(

Åh jeg er nok ikke en postgang for sent ude, al den stund jeg fra dag 1. har haft en dyb og inderlig aversion mod Fæcesbog, og ikke vil røre lorten med en ildtang.

Men ja fsva. virksomhederne mv. så er en stor del af slaget (måske) allerede tabt, men det er vel aldrig forsent at finde den der lille on-switch der forsyner hjernen, og måske begynde at vende udviklingen.

Det er faktisk stærkt nødvendigt at vi får demonteret de store internationale IT giganter, hvis ikke vi skal hælde demokratiet ud med badevandet.

  • 3
  • 0
#7 Rune Hansen

centraliceringen af annoncekronerne, samt ejestrukturerne og nyhedskonglomoraterne har smadret lokalpressen i det meste af verden. Det er netop lokalpressen der ofte graver de store skandaler og relevante nyheder frem. De (journalisterne) kender de lokale virksomeder og politikere og har et stort netværk, hvilket gør dem fænomenale til undersøgende journalistik, men der er desværre blevet væsentligt færre af dem gennem de sidste mange år, de arbejder desuden under økonomisk trange kår og får sjældent megen annerkendelse for deres arbejde. Der bør være en tvungen omfordeling af annoncekronerne, en form for afgift der ubeskåret går tilbage til de lokale dagblade baseret (vurdering) på bruger lokation.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere