Store tavledag i Odder: Nu får 2.200 skoleelever deres egen iPad

Torsdag uddeles 2.200 iPads til skoleelever i Odder Kommune. Eleverne må installere egne apps og filer, men jailbreak er dog bandlyst.

Det er en dag i tavlecomputerens tegn i Odder i dag. 2.200 skolebørn får nemlig udleveret deres iPad i dag. Det skriver TV 2 Østjylland.

Læs også: Odder Kommune efter iPad-satsning i skolen: Vi kan godt skifte platform

Som Version2 tidligere har skrevet, har to pilotklasser i kommunen siden efterårsferien arbejdet med iPads i undervisningen. Ifølge TV 2 Østjylland er erfaringerne rigtig gode.

Tavlecomputerne har en værdi på knap otte millioner kroner, og udleveres til alle elever i 0-10. klasse. De mange iPads leveres af Atea og aftalen gælder i tre år.

Læs også: Odder Kommune køber iPads for knap 8 millioner: God investering mener it-chefen

Odder Kommune har også lanceret en hjemmeside med navnet Odder1t1, hvor der blandt andet er vejledninger og regler til brugen af iPads. Her fremgår det blandt andet, at 'det er forbudt at jailbreake, hacke, eller på anden måde forsøge at modificere iPad’ens styresystem. Forsøg på dette medfører erstatningskrav.'

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (24)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Venligst Slet Min Bruger

Jeg har stadig ikke fundet ud af HVAD de har tænkt sig at bruge den til. Eller jo, "fremme af undervisning", "elektronisk læring" og andre buzz-words. Men er der nogen, der har en liste over de ting, den rent faktisk skal bruges til?

Baldur Norddahl

Hvorfor har de valgt det dyreste mærkevare produkt? Der er massere af andre produkter med samme eller bedre specs og som må kunne levere samme læringsværdi.

Jeg forstår faktisk ikke helt hvorfor det er lovligt at lave udbud, hvor man på forhånd har specificeret produktet.

Peter Olesen

Forstår ikke politikere og embedsmænd der desperat forsøger at være ung med de unge. iPad kan absolut ikke bruges fornuftigt i skolen og vil være mere til forstyrrelse end gavn. Ofte synes jeg også at de måder der bruges computere i skolen virker som et desperat forsøg på at presse teknologi ned i halsen på noget der klares bedre med en pind og tom dåse bønner.
Men at investere i iPads er godt nok udover min fatteevne, der findes ikke engang noget ordentligt Office suite til den. Yderligere kan man ikke selv smide programmer på den, uden at skulle igennem Apple.
Hvad vil de bruge den til???

Anonym

Bliver der overhovedet solgt tablets som ikke kræver en eller anden form for registrering? Android kræver så vidt jeg ved en google konto, Windows tablets kommer vel også til at indeholde et reg-link til deres marketplace.

Når det er sagt så er det vel mere eller mindre et spørgsmål om smag og behag hvad man vælger. Jeg er dog ikke (som mange andre her) modstander af at man forsøger at se hvad tablets kan gøre for undervisningen. Jeg syntes at det er en rigtig god ide at man prøver nye teknologier i undervisning.

Jeg ville blive meget overrasket hvis tablets ikke bliver lige så almindelige som penalhuse i løbet af ganske få år - om der så er en robot, æble eller et flagrende vindue på enheden er sagen uvedkommende.

I en pilot fase syntes jeg det er ok at man "låser" sig fast på en bestemt platform (og som det ser ud lige nu så er iPad det absolut mest udbredte, i løbet af et par år ser det sikkert anderledes ud), senere burde man skifte over til bring your own device og så lade det være server baserede løsninger (html5 frem for native apps), som er mere tilgængelige fra forskellige devices.

Venligst Slet Min Bruger

Jeg er dog ikke (som mange andre her) modstander af at man forsøger at se hvad tablets kan gøre for undervisningen. Jeg syntes at det er en rigtig god ide at man prøver nye teknologier i undervisning.

Jeg er helt med på, at man skal prøve nye teknologier - også tablets. Men jeg har stadig ikke set, hvad de skal bruges til. Der må vel være nogen et eller andet sted, der har lavet en liste over konkrete ting som de her iPads kan forbedre?

Claus Bo Larsen

At udstyre børn på 7år med en værdigenstand som en Ipjat er da katastrofalt, alle ved nu at der er gevinst ved at stoppe børn og forlange deres Ipjat udleveret. Jeg bor selv i et område hvor det ikke er ualmindeligt at børn bliver holdt op og frarøvet tøj, mobiltelefon og andre værdigenstande. Tror ikke der går en uge før de første eksempler viser sig, desværre.

Torben Mogensen Blogger

Hvis man vil give eleverne computere, bør det da være nogen med tastatur, da det gør dem langt mere anvendelige i undervisningen. Om tastaturet er løst eller indbygget er i og for sig underordnet, men har kommunen købt tastaturer til alle de indkøbte iPads?

Jeg synes også, at iPads er overkill -- man kunne klare sig med mindre, og en maskine med mindre status vil også være mindre sårbar overfor røveri jvf. Claus' kommentar. Dette problem kan dog reduceres med solid og synlig mærkning.

Gert Agerholm

"Men at investere i iPads er godt nok udover min fatteevne, der findes ikke engang noget ordentligt Office suite til den. Yderligere kan man ikke selv smide programmer på den, uden at skulle igennem Apple."

Hvad skal elever med en komplet Office pakke? Det er da i den grad over kill. Og jo, der findes faktisk OK tekstbehandling, regneark og præsentationsprogrammer til iPad.

Bort set fra det så kan man godt installere programmer uden at gå gennem Apple. Som udvikler kan man lave egne applikationer, som kan installeres på en iPad. Vi gør det, og jeg kan garantere for at det har ikke været igennem Apple.

Den dyreste løsning? Tja måske, men en Samsung Galaxy Tab koster næsten det samme, så jeg ved ikke hvorfor man hidser sig op over prisen.

Thomas Mortensen

Tablets er lige pt designet til at have 1-2års lifecycle. Skolerne skal derfor regne med at de er tæt på ubrugelige efter 3år.

Det er et nobelt forsøg på at løfte folkeskolen op på et niveau hvor privatskoler normalt har eneret. Men det lyder hult når det bare er penge ud af vinduet.

Og som andre har skrevet. Jeg giver ikke min datter lov til at rende rundt med en iPad i tasken systematisk hver dag. Og synes det er problematisk hvis banditterne tror hun har en.

Jakob Holmelund

Fuldstændigt enig.. Hvis man lige kunne vente lidt, eller måske kontakte Amazon eller B&N kunne de have fået dual core tablets til 1500kr stykket. Er sikker på at prisen kunne blive endnu lavere hvis man kommer og vil købe 2500 tablets.. Så vælger de at købe tablets af det ENESTE firma der aldrig kunne finde på at give rabat. Selv de apple-butikker der ligger rund omkring, laver kun omkring 1-2% profit ved salg af en ipad.. Dog kan jeg se ud fra tallene at de har måtte slippe ca 3200kr pr ipad, get godt vide hvad andre firmaer kunne lave sådan en deal til.

Finn Thøgersen

Kræver det ikke et kreditkort, det kan man vel ikke tvinge forældrene til at have, endsige udlevere til barnet.
Der er selvfølgelig Fona's prepaid kort til et par hundrede, men kommer vi så ikke i konflikt med grundlovens paragraf 77 om gratis skole ?

Nikolaj Brinch Jørgensen

At udstyre børn på 7år med en værdigenstand som en Ipjat er da katastrofalt, alle ved nu at der er gevinst ved at stoppe børn og forlange deres Ipjat udleveret. Jeg bor selv i et område hvor det ikke er ualmindeligt at børn bliver holdt op og frarøvet tøj, mobiltelefon og andre værdigenstande. Tror ikke der går en uge før de første eksempler viser sig, desværre.


Det er korrekt at det vil ske i nogle områder.
Men at nogen ikke kan holde fingrene fra andres ting, eller i det hele taget ikke kan finde ud af at overholde loven, skal vi andre lade os begrænse af det? Det mener jeg ville være en søle indstilling.
Selvfølgelig er der ikke nogen af os der ønsker at udsætte vores børn for noget slemt, de ikke behøver. Men vi skal vel ikke indstille vores liv efter dem som ikke kan finde ud af at interagere fornuftigt med resten af samfundet?

Thue Kristensen

Bliver der overhovedet solgt tablets som ikke kræver en eller anden form for registrering? Android kræver så vidt jeg ved en google konto, Windows tablets kommer vel også til at indeholde et reg-link til deres marketplace.

Min ASUS transformer virkede fint uden registrering. En Google-konto giver adgang til gmail og vist nok online konto-backup (hvilket jo er forståeligt nok), men er ikke nødvendig.

Anders Majland

Knægtene her i huset fik et par ipod's nano i julegave. I min naivitet troede jeg at det stadig var muligt bare at kopiere musikken til de små enheder som til enhver anden mp3 afspiller. Men nej det skulle igennem itunes. Der løb jeg også i Apple ID problemet. Ingen af knægtene er fyldt 13. Så ville jeg oprette en til mig selv, men fandt ikke muligheden for at gøre det uden et kreditkort. Nej knægtene skal ikke have en itunes konto med mit kreditkort ... Dernæst mappede jeg musik drevet på NAS'en hvor husets musik ligger rippet fra CD. Det så også ud til at virke - lige til pc'en var genstartet. Så markerede itunes at sangene ikke var tilgængelige. Umiddelbart var jeg nødt til at klikke på dem enkeltvis for afspilning for at tvinge itunes til at se at de var der... For dernæst at kunne overføre dem til ipod'ene. Der varer lidt jeg før jeg bliver apple fan ...

Men tilbage til pads'ene - Forventer skolen at ungerne skal omgå betingelserne fra Apple for at få den software på de måske skal bruge ?

Eller skal pads'ene reelt blot bruges som webbrowsere eller vise elektroniske dokumenter ?

Jeg har svært ved at se dem blive brugt til dansk stil eller løsning af matematikopgaver.

Ville være interessant at se erfaringerne fra pilotklasserne på skrift - For det er vel skrevet en konklusion på forsøget der beskriver hvad de fungerer til i undervisningen ...

Morten Winther

Der er allerede god erfaring med iPads i USA til brug i undervisning.

Hvis man har svært at forestille sig en iPad brugt til matematik er det vel fordi man ikke selv har haft en i hånden og prøvet nogle af de mange apps der findes til undervisning.

Sure gamle fandroids er hvad i er!

http://www.wcnc.com/home/iPads-lead-to-new-motivation-in-Clover-schools-...

http://news.okstate.edu/press-releases/929-ipad-study-released-by-oklaho...

http://www.ipadsforeducation.vic.edu.au/ipad-education-case-studies/10-w...

Nicolas Guilbert Blogger

Ja , det var dog et pudsigt valg i uddannelsesmæssig sammenhæng at satse på en teknologi, der lægger op til en passiv og overfladisk tilgang til information.

Hvad blev det til med den aktive læring? Skulle det kun være relevant udenfor skolen?

Var det ikke en idé f.eks. at lære eleverne ti-fingersystem her i anno 2012? Det er stadig vigtigt at kunne formulere sig skriftligt, og vil være det i den overskuelige fremtid...

Det er dårligt - og dyrt - at lade forbrug og hype styre indkøbene.

Log ind eller Opret konto for at kommentere