Store danske netmedier: Sluk så for IE6

14 kommentarer.  Hop til debatten
Flere af de største danske websites er nu med i kampagnen for at aflive Internet Explorer 6. I dag er også Dating.dk kommet med på vognen, og har samtidigt valgt at begrænse understøttelsen af IE6.
12. marts 2009 kl. 07:19
errorÆldre end 30 dage

Den mest læste netavis i Danmark, det største dating-site og samt den næstmest besøgte tv-station på nettet.

Kampagnen for at få alle til at skrotte Internet Explorer 6 har også ramt store danske websites som ekstrabladet.dk, dating.dk og tv2.dk, der tilsammen udgør et trekløver, der lægger ryg til millioner af danskeres besøg på nettet hver uge.

Tv2.dk begyndte allerede i efteråret at præsentere besøgende med IE6 for en advarsel og en opfordring til at skifte. Ekstrabladet.dk sprang på vognen i slutningen af februar, da nyheden om den store norske kampagne mod IE6 spredte sig, og netavisen i forvejen var i gang med en relancering af siderne.

Nu vil Dating.dk også være med på holdet, oplyser Freeway, der står bag den kendte dating-portal. Det sker ligeledes som en del af en relancering, der går i luften i dag, onsdag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Målt på antal sidevisninger ligger de tre websites i kampagnen nummer 2, 4 og 8 blandt danske netmedier, viser statistik for januar måned fra Foreningen af danske interaktive medier. Og målt på antal besøg ligger Ekstra Bladet og TV2 nummer to og tre på listen, med tilsammen knap 50 millioner besøg i januar.

Kun en gang om ugen

For ikke at genere de besøgende for meget, har Ekstra Bladet valgt at begrænse visningen af banneret, forklarer redaktionel projektleder Lars K. Jensen.

»Vi lægger en cookie på læsernes computer, så det kun bliver vist én gang om ugen for brugere af IE6,« siger han.

Opfordringen til at skifte browser har ikke medført en eneste sur reaktion fra læserne. Kun positive tilbagemeldinger fra andre i branchen eller fra webudviklere, der glæder sig over initiativet, fortæller Lars K. Jensen, der nu følger nøje med i, hvor stor en andel af de besøgende, der bruger IE6.

»Vi plejer at have en IE6-andel på 17-19 procent, og i dag var den på 16 procent. Men det er for tidligt at sige, om det er kampagnens skyld,« siger Lars K. Jensen efter knap to uger med advarsler til IE6-brugerne.

Selvom IE6-brugerne nu pænt, men bestemt bliver bedt om at opgradere, tager udviklingen af websider stadig hensyn til de mange besøgende med en oldnordisk browser.

»Vi har endnu ikke snakket om at droppe understøttelse af IE6. Men jeg har hørt fra TV2-udviklerne, at når andelen af IE6-brugere hos tv2.dk falder til under 10 procent, får de lov til at udvikle websider uden at skulle understøtte IE6,« siger Lars K. Jensen.

IE6-brugere får en grim version

Hos Freeway har man valgt en løsning, hvor den nye version af Dating.dk stort set understøtter IE6, men hvor finpudsningen er droppet.

»Der er nogle grafiske ting, der er lidt skæve, og noget png-grafik, der ikke ser ud helt, som det skal, men i det store hele virker sitet i IE6,« forklarer udviklingschef Niels Thrane.

Denne ?98 procents?-løsning har skåret en del af den ekstra udviklingstid, der går med at få websiderne til at virke i IE6. Og så betyder det også, at brugerne med IE6 kan se, at de ikke får samme oplevelse ud af websiden med en gammel browser.

Med tiden kunne det også komme på tale at bruge 'feature-guleroden', så IE6-brugere må give afkald på nye funktioner, lyder det fra udviklingschefen.

I den nye version af dating-siden er der i øvrigt brugt en hel del mere javascript end før til de mere avancerede funktioner. Det betyder, at et skift til en nyere browser med en bedre Javascript-motor også vil give brugerne hurtigere responstider på sitet.

Hurtigst er dog de lidt perifere browsere Google Chrome og Safari 4, men de nye versioner af Firefox og Internet Explorer 8, der begge er lige om hjørnet, skulle også skrue godt op for javascript-hastigheden.

Niels Thrane er dog ikke så imponeret over hastighedsforbedringerne i Internet Explorer 8.

»Men det er jo også kun en beta, vi har testet på, så det bliver måske bedre i den endelige version,« siger han.

14 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
12. marts 2009 kl. 09:52

Jeg kender et par stykker der kun har en Windows XP Embedded-baseret tynd klient, som de bruger til at gå på nettet igennem.

Den kører IE6, men kan ikke opgraderes til IE7 eller IE8.

Det er fint nok at vise et lille banner, så længe de reelt ikke begrænser IE6 brugere aktivt.

3
12. marts 2009 kl. 10:25

Jeg kender en der bruger en tekstbaseret browser uden support for frames, som han bruger til at gå på nettet igennem.

Hans maskine er en Commodore 64, så han kan ikke opgradere.

Det er fint nok nok at vise et ALT-tag, så længe de reelt ikke begrænser tekstbrowser brugere aktivt.

4
12. marts 2009 kl. 10:49

hov hov, ingen grund til at blive grov.

Jeg mener min kommentar er relevant, for den slags uopdaterbare systemer findes ret mange steder, eksempelvis ved jeg at mange campingpladser og lignende bruger tynde klienter som netcafe maskiner.

6
12. marts 2009 kl. 10:56

msdn.microsoft.com/en-us/library/bb417253(WinEmbedded.5).aspx#

"Installing Microsoft Internet Explorer 7 on Windows XP Embedded Service Pack 2"

Det lyder ikke helt umuligt. Ikke så nemt som på et normalt styresystem, men heller ikke umuligt.

Det er fint nok at vise et lille banner, så længe de reelt ikke begrænser IE6 brugere aktivt.

Enig, man skal naturligvis ikke aktivt ødelægge tingene for IE6-brugere, men jeg kan varmt tilslutte mig holdningen, at man koder, så det virker i browsere udviklet efter 2007 - og så må man som bruger af antikveret software acceptere, at udviklingen er løbet fra én, når det ikke står 100% korrekt på siden.

7
12. marts 2009 kl. 11:13

Enig, man skal naturligvis ikke aktivt ødelægge tingene for IE6-brugere, men jeg kan varmt tilslutte mig holdningen, at man koder, så det virker i browsere udviklet efter 2007 - og så må man som bruger af antikveret software acceptere, at udviklingen er løbet fra én, når det ikke står 100% korrekt på siden.

Desværre kan det ikke koges ned til ikke at stå 100% korrekt.

Som jeg har nævnt før, så kan man ikke i IE6 have flere knapper, der trækker forskellige actions på samme side, så hvis man ikke tager højde for det, ja så virker siden slet og ret ikke i IE6.

Og hvis ens målgruppe er Hr og Fru Hansen, hvor bare det at opgradere browser er noget farligt noget, ja så er man altså nødt til at fedte med IE6 workarounds - desværre.

/Christian

11
12. marts 2009 kl. 12:35

Desværre kan det ikke koges ned til ikke at stå 100% korrekt.</p>
<p>Som jeg har nævnt før, så kan man ikke i IE6 have flere knapper, der trækker forskellige actions på samme side, så hvis man ikke tager højde for det, ja så virker siden slet og ret ikke i IE6.

Jeg kan godt huske din svjh. lettere specifikke situation. Det er selvfølgelig ærgerligt, hvis man har den situation, men jeg vil tro, at de fleste vil opleve IE6 problemer som at tingene ikke står korrekt.

Jeg mener jo ikke, at du skulle gå ud og omgøre dine eksisterende workarounds - men i fremtiden vil jeg absolut advokere for, at vi på min arbejdsplads nøjes med at teste tingene i IE7 og nyere browsere og glemmer alt om IE6 på nyudviklinger.

12
12. marts 2009 kl. 13:10

Jeg mener jo ikke, at du skulle gå ud og omgøre dine eksisterende workarounds

Nu har jeg det hele liggende som en skabelon, så det er ikke noget besvær - men det tog en rum tid at knække nødden. Dog vil jeg nok sige at når vi engang er dernede hvor man kan sige at det er rimeligt at forvente at alle som minimum har en nyere browser, så vil jeg gerne være fri, dels blir koden lidt nemmere at styre, dels bliver det mere overskueligt.

men i fremtiden vil jeg absolut advokere for, at vi på min arbejdsplads nøjes med at teste tingene i IE7 og nyere browsere og glemmer alt om IE6 på nyudviklinger.

Jeg vil mere sige at man skal starte med at være 100% sikker på ens sider validerer, og så kan man se hvordan de tager sig ud i FF, IE og Opera som minimum.

/Christian

8
12. marts 2009 kl. 11:28

Ja, det er desværre en af de mere irriterende ting ved at være web-designer/programmør.

Men det samme kan siges om ting der fx virker i IE7, men ikke Firefox eller anden browser, eller omvendt.

Indtil alle overholder standarder 100%, vil der altid være brug for workarounds, og nogle gange workarounds til workarounds :-(

Det kender jeg desværre alt for godt :-(

Jeg ville ønske at alle browserene behandlede kode 100% ens, og renderede koden 100% ens altid. På den måde var valg af browser et spørgsmål om hvilke ekstra-features browseren tilbyder, fx bookmark-håndtering, rss-viser osv. osv. Det ville gøre livet lettere for alle, tror jeg.

13
12. marts 2009 kl. 15:02

Indtil alle overholder standarder 100%, vil der altid være brug for workarounds, og nogle gange workarounds til workarounds :-(

Det kommmer aldrig til at ske.

Den væsentligste årsag til dét er, at der aldrig er lavet en referenceimplementation af "en browser". Det ville løse de fleste problemer, for så skulle man blot teste sin kode på denne ene browser. Hvis det efterfølgende ikke virker på Browser X, kan man pege fingre af den.

Det er samme årsag til, at diverse dokumentstandarder bliver et helvede at navigere rundt i. Der findes ingen helt åbne og frie referenceimplementationer.

Det burde ganske enkelt være forbudt at ansøge om en standard, uden at kunne fremvise en implementation af den først.

14
12. marts 2009 kl. 22:41

Jeg ville lige ind på CPR-registret med min digitale signatur -https://web.cpr.dk/gws/selvbetjening.jsp/ men det lykkedes mig ikke at logge ind med min Win7 maskine (ogIE8) .. Og det slår mig at der nederst på siden står

Denne løsning understøtter Internet Explorer 6.0 samt Mozilla Firefox 2.0

Ku´ godt være at staten trænger til at komme ind i den digitale tidsalder.

/jakob

10
12. marts 2009 kl. 11:52

Her var et dobbeltindlæg, V2 bøvsede, men indlæg kan jo ikke slettes.

/Christian

9
12. marts 2009 kl. 11:42

Indtil alle overholder standarder 100%, vil der altid være brug for workarounds, og nogle gange workarounds til workarounds :-(</p>
<p>Det kender jeg desværre alt for godt :-(</p>
<p>Jeg ville ønske at alle browserene behandlede kode 100% ens, og renderede koden 100% ens altid.

Det er nok en illusion at forvente at alle browsere renderede 100% ens, og imo heller ikke det vigtigste.

Og selv om en browser overholder W3C's rekommandationer 100% er det ikke nogen garanti for at rendering er ens.

Det værste er mere at helt banale ting bare ikke virker eller fungerer dårligt.

Knapperne er et eksempel på noget der bare slet ikke virker i IE6 (herregud hvorfor skulle vi dog tage dem alvorligt, de virkede jo heller ikke i IE 5.0, 5.1, 5.5 og når nu IE6 er den sidste og ultimative browser vi laver, så kan vi virkelig ikke kere os om den slags småting.), mens andre ting er mere i kategorien dårlige.

En af de ting jeg mener er i kategorien dårlige er der ikke kan styles i nogen browsere overhovedet.

/Christian

5
12. marts 2009 kl. 10:54

@Martin

Hvis der er tale om tynde klienter er problemet da ikke så stort, da der fra centralt hold kan opgraderes til f.eks. FF.

/Christian