Store danske medier sætter stadig cookies inden samtykke

Illustration: Bigstock
Syv store danske nyhedssider sætter generelt færre cookies efter GDPR, Men der er stor forskel på deres tilgang til samtykke, viser ny undersøgelse.

Syv store danske nyhedssider bruger betydeligt færre cookies nu, end de gjorde, før GDPR trådte i kraft 25. maj, men flere lagrer dem stadig, inden brugeren giver samtykke, viser en undersøgelse lavet af lektor i journalistik på SDU Filip Wallberg.

Det skriver Journalisten.

Lektoren har undersøgt syv store danske nyhedssiders brug af cookies før GDPR (11. maj), umiddelbart efter (27. maj) og for ganske nylig (29. og 30. august).

Læs også: Efter GDPR: Nyhedssider sætter færre tredjepartscookies inden samtykke

Billedet, der tegner sig, viser en generel fremgang i forhold til lovgivningen. Således sætter alle de undersøgte sider færre cookies, både før og efter brugeren har givet samtykke til cookie-politikken.

Fire af de undersøgte sider - dem under henholdsvis TV 2 og JP/Politikens Hus - sætter dog stadig et betydeligt antal cookies, inden de har fået samtykke fra brugeren.

Det gælder tv2.dk (21 cookies før samtykke, 25 efter), politiken.dk (27 før, 52 efter), ekstrabladet.dk (25 før, 56 efter) og jyllands-posten.dk (23 før, 61 efter).

Læs også: Danske Medier om ePrivacy: Ansvarsfuldhed har erstattet paroler

På den anden side står Danmarks Radio og Berlingske Medier, der har valgt (næsten) at holde sig fra at sætte cookies inden forudgående samtykke. Både dr.dk og b.dk sætter først cookies efter samtykke, mens bt.dk sætter to inden.

Filip Wallberg har fundet frem til tallene ved at tage det gennemsnitlige antal cookies målt på 150 artikler på hver af hjemmesiderne.

Tallene vidner ikke om, hvilke slags cookies der er tale om, og de kan således sagtens inkludere cookies, som ikke overvåger brugernes adfærd og dermed er legitime i forhold til GDPR.

Læs også: Langt de fleste danske hjemmesider sporer dig ulovligt

Dog forbyder den danske cookiebekendtgørelse også lagring af cookies uden samtykke i det hele taget. Derudover anser Filip Wallberg det som værende »fuldstændig urealistisk«, at der kun skulle være tale om legitime cookies blandt de målte.

Fra ekstrabladet.dk, politiken.dk og jyllands-posten.dk sættes nemlig blandt andet cookies fra Facebook, Google, adform og TNS Gallup.

»Så snart der er kommercielle aktører inde over, er det svært for mediet selv at kontrollere, hvad der bliver gemt af informationer om brugeren. Ekstra Bladet eller Politiken bestemmer jo ikke, hvilken information der flyder fra Facebook og ned til brugeren – altså hvilke cookies der sættes. Det er virksomheden, der har kontrol over det,« siger han til Journalisten.

Læs også: Trods GDPR: Dine data er stadig til salg

Ifølge Dorthe Bjerregaard-Knudsen, der er koncerndirektør i JP/Politikens Hus, kan mediehuset ikke tilbyde sine brugere ikke at sætte cookies. De videreformidler dog information til eksterne samarbejdspartner om, hvorvidt brugeren har givet samtykke til databehandling.

Til Journalistens spørgsmål om, hvorvidt mediehuset har kontrol over, hvad samarbejdspartnerne gør, når de sætter cookies, svarer hun således:

»Nej, men vi giver dem muligheden for at få deres juridiske grundlag i orden. Om de efterlever det eller ej, er ude af vores hænder. Men det er klart, at bliver vi opmærksomme på misbrug, vil vi tage affære,« siger Dorthe Bjerregaard-Knudsen til Journalisten.

Hun uddyber i kommentarfeltet til artiklen på journalisten.dk, at JP/Politikens Hus lever op til kravene om indhenting af samtykke i forhold til GDPR, og at mediehuset ikke tvinger nogen til at afgive samtykke til dets samarbejdspartneres og annoncørers databehandling.

Desuden er det urimeligt, at mediehuset bliver sat i bås med TV 2, skriver hun.

»At blive sat i samme bås som TV2, der ikke giver sine brugere nogen muligheder for at forhindre TV 2's samarbejdspartnere og annoncører i at samle og videreudnytte data om dem, er helt urimeligt. Dette område kalder i den grad på nøje vejledning fra Datatilsynets side,« skriver Dorthe Bjerregaard-Knudsen

Journalisten skriver, at de har forsøgt at få en kommentar fra TV 2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Martin Sørensen

Version2 sætter også cookies. Inden jeg har accepteret cookie-advarslen, er der allerede sat to cookies, dog ingen 3. parts. Fjerner jeg cookie-boksen med et browser-plugin, stadig uden at acceptere og logger ind, så får jeg 5 cookies. Er et login at sidestille med et samtykke?

Anne-Marie Krogsbøll

Har andre end jeg de seneste dage observeret, at flere af de store medier, såsom Politiken, JP, m.fl., som indtil nu har haft en nogenlunde overskuelig cookie-dialogboks (om end den langtfra har været fejlfri og god nok), hvor det var til (tror jeg) at finde ud af at vælge stort set alle "ikke-nødvendige" fra med et par klik, har ændret ved denne lidt for lette boks, så det nu er blevet tæt på uigennemskueligt, om man faktisk vælger cookies fra eller til?

Se f.eks. denne, hvis man klikker på "se alle samarbejdspartnere":
https://itwatch.dk/ITNyt/Brancher/offentlig_it/article10861254.ece

Hvad betyder hakket i hak-boksen?

For mig ser det ud som om, man endnu engang er i gang med at gøre det vanskeligt for folk at vælge cookies fra, eller at gennemskue, hvad man egentligt vælger.

Det er godt nok træls - og Datatilsynet får opgaver til de næste 100 år - hvilket fuldstændigt udvander den beskyttelse, GDPR skulle give.

Emil Moe

Som jeg ser det, bryder Version2 også alle regler. Man har som almindelig bruger ingen chance for at undgå at gå med til samtykket, hvis man vil bruge siden.

Det er dumt at spille squash når har anlagt baner i et glashus.

Bjarne Nielsen

For mig ser det ud som om, man endnu engang er i gang med at gøre det vanskeligt for folk at vælge cookies fra, eller at gennemskue, hvad man egentligt vælger.

Tjo. Dark patterns (lyt f.eks. til P1 Digitalt ) er jo gustne tricks for at lokke modparten til at gøre det, som man ønsker. Det ser man mere og mere af.

Som udgangspunkt, så vinder man jo ikke noget ved at forvirre folk. Tværtimod.

Men hvis det kun er dem, som gerne vil det uønskede, som kommer så langt, så kan der være en gevinst i at forvirre dem. I bedste fald, så kan man opnå 50/50 ved den totale forvirring, og det er bedre end næsten ingen.

Der burde være en præmie for den slags (og præmien kunne passende være en kat i en sæk!).

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize