Stor spilkunst på en sløj bærbar: Version2 tester cloud gaming

Stor spilkunst på en sløj bærbar: Version2 tester cloud gaming
Illustration: Ingeniøren.
Skepsis blev vendt til fascination, da Ingeniøren testede nye tjenester til cloud gaming.
17. august 2020 kl. 03:54
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

»Attention. All personnel abandon ship,« lyder det lidt for højt på storrumskontoret. Et par kolleger skuler lidt, idet rumskibet eksploderer på min arbejdsskærm – og jeg skynder mig at sætte høretelefoner i, så mine flittige kolleger ikke forstyrres af min redningskapsel, der suges ind i atmosfæren på Planet 4546B.

Jeg er ved at teste cloud-spiltjenester, efter at tre forskere uafhængigt af hinanden har fortalt mig, at cloud gaming meget vel kan være fremtiden for computerspil. I første omgang er det grafikkort-producenten Nvidias Geforce Now, der står for skud.

Og før jeg ved af det, befinder jeg mig på en lille redningsflåde omgivet af vand, så langt øjet rækker. Tørstig, sulten og forvirret. Men det er mine eneste problemer, for det anmelderroste og ganske flotte indiespil ‘Subnautica’ flyder frit.

Det på trods af, at det kører på en mildt sagt ydmyg bærbar computer. Den har intet dedikeret grafikkort, må nøjes med en middelmådig processor og har mindre RAM, end spillet anbefaler. Til gengæld har vi en forrygende fiberforbindelse på kontoret, der har en lav latency på 10-12 millisekunder.

Jeg har prøvet at køre netop ‘Subnautica’ uden at streame det, og arbejdscomputeren crashede, hver gang jeg forsøgte. Men fra skyen, i dette tilfælde en server placeret i Østtyskland, går det som smurt.

Log ind og få adgang
Du kan læse indholdet ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
6
13. januar kl. 14:28

ordnet[.]dk/ddo/ordbog?query=vesteurop%C3%A6er

ordnet[.]dk/ddo/ordbog?query=%C3%B8steurop%C3%A6er

og den blegfesne dansker: ordnet[.]dk/ddo/ordbog?query=nordeurop%C3%A6er

4
17. august 2020 kl. 13:07

Østtyskland?

Hvad vil du ellers kalde det østlige Tyskland? Du havde nok ikke reageret, hvis det var Nordtyskland eller Sydtyskland. Vi er nok nogle fra før 1989, der tænker på DDR, men yngre mennesker ser det nok bare som en kompasretning+et land.

5
17. august 2020 kl. 13:07

Ja, journalister burde virkelig på skolebænken igen. For ikke så længe siden, læste jeg om, at man have fundet data i en "østeuropæiske" database. Ligesom jeg godt kunne lide at vide hvordan en østeuropæere se ud, man beskriver aldrig en fra "vesten" som vesteuropæisk. Der er godt nok forskel på en rigtig blegfesen dansker til en solbrændt spanier/Italiener

3
17. august 2020 kl. 12:44

Østtyskland? Er det noget intern gamingjargon jeg ikke kender, eller burde skribenten måske have brugt et cloud-skoleatlas og lige tjekket, om "Østtyskland" stadig er et land?

Ahem...

/lmss

2
17. august 2020 kl. 12:27

Udover at GeForce Now vist kun virker med Steam i øjeblikket, så da jeg skulle spille Skylines ramte jeg ind i problemet, at workshop content ikke bliver hentet med ned. Dette er en stor del af spillets DNA og gør dette spil (næsten) ubrugeligt gennem GeForce now. Forhåbentligt får de løst dette.

1
17. august 2020 kl. 11:10

kan meget vel blive en forbruger-succes inden for få år, hvis de får totalt elimineret latens-problemet - som det lader til iflg. artiklen.

Men som med så meget andet der bliver formidlet af 'de store', er der en række forhold der nok bør overvejes inden man lovpriser idéen. De to store problemer jeg ser er data-etisk orienteret, hvilket nok altid følger i kølvandet når man snakker om specielt Google - altså deling af dit data og hvad det bliver brugt til. Det næeste er censur. Vi har allerede en række decentrale udbydere af spil der til tider yder censur, og hvis hele opsætning gør det svært (og måske sværere end inden) for små niche-titler at få fat på forbrugerne, simpelthen fordi de (pr. kapitalistisk/populært) mest populære titler bliver fremhævet mere. Der er undtagelser som Stardew Valley (og sikkert også andre), men de er sandsynligvis sluppet igennem pga. hype og ikke butikkernes algoritmer, eller et samspil.

Disse problemer vil sandsynligvis kun blive forstærket med cloud gaming, hvilket i sidste ende vil strømline hele spilbranchen (som det på sin vis allerede er sket med Unity og Unreal Engine, der for alvor bragte video-game-making til masserne. Det er ikke mange på nær de mest velhavende studier der har råd og kapacitet til at udvikle deres egne spil-motorer, men det er anden diskussion om kvalitet/kvantitet/originalitet.

Misforstå mig ikke, cloud-gaming som teknologi er mildest talt imponerende men at det er Google der udbyder det, er for mig at se ikke fantastisk. Nuvel, det er så heller ikke kun Google, og de andre kan måske vise sig at være... gode nok?