Stor fyringsrunde: CSC siger farvel til 168

3. juni 2013 kl. 12:203
Stor fyringsrunde: CSC siger farvel til 168
Illustration: Jesper Kildebogaard.
CSC skilte sig torsdag af med 168 medarbejdere. Fagforening er bekymret for de resterende medarbejdernes situation.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

CSC Danmark sagde torsdag farvel til 168 medarbejdere. 116 fik en fyreseddel, mens 52 medarbejdere fik en frivillig fratrædelsesordning.

Ledelsen havde tidligere annonceret, at der skulle fyres mellem 175 og 215 medarbejdere inden udgangen af maj, men som det ofte går, endte det endelige antal altså noget lavere på 168 medarbejdere.

Dermed er næsten 900 stillinger forsvundet fra CSC på 16 måneder, svarende til omkring en tredjedel af arbejdsstyrken. Denne fyringsrunde adskiller sig dog ifølge CSC's PR-medarbejder Kim Ege Møller fra de tidligere af slagsen.

»Målet med alt hvad vi gør, er at blive profitable og komme til at vokse i Skandinavien igen. CSC implementerer nu en ny global leverancemodel, hvor opgaverne placeres der, hvor det giver mest mening for vores kunder. 100 timer, der tidligere blev placeret i Norden kan nu også lægges i USA, i Indien eller andre steder, hvor eksperterne på præcist det område sidder. Det er ikke udelukkende et udtryk for, at vi gør det dårligere i Danmark,« skriver Kim Ege Møller i en mail til Version2.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fyringerne rammer bredt på tværs af organisationen, og ingen har altså kunnet føle sig sikre.

Pia Weber er faglig sekretær i Samdata/HK Hovedstaden, som er CSC-medarbejdernes fagforening. Hun udtrykker bekymring for medarbejdernes situation

»Det kan ikke være tilfredsstillende for nogen af parterne. En virksomhed, der skal tilpasse så mange mennesker over så kort tid, prøver vel at gøre deres bedste, men det er ikke sikkert, det er godt nok for medarbejderne,« siger Pia Weber til Version2.

3 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
3. juni 2013 kl. 13:38

Gang på gang igennem mange år har jeg haft kunder der brugte CSC som hosting partner, driftsleverandør mv.

Det har været en skuffelse hver gang. Løse ender, halvfærdige løsninger, opgaver CSC bare lod ligge uløste igennem lang tid.

1
3. juni 2013 kl. 12:29

vi komme nok ikke til at savne dig

2
3. juni 2013 kl. 13:03

Giv det kniven nu og frigiv arbejdsstyrken til resten af samfundet.

CSC er et firma som jeg umiddelbart ikke ser har en fremtid. Gang på gang har de taget beslutninger som ikke har været for medarbejdernes bedste, brudt overenskomster, løbet fra ansvar og ja. Hvem gider arbejder der mere?

De resterende medarbejders professionelle stolthed må være knust til ukendelighed.

Samtidig kan jeg ikke se hvad CSC bidrager med udover at holde X antal mennesker i arbejde. Godt nok har de projekter for det offentlige, men firmaet viser jo gang på gang at de ikke kan løfte et utal af opgaverne. Samtidig med de fralægger sig deres "professionelle" ansvar.

Og jeg mener bestemt at nyt "blod" skal til.