Stor dansk Android-undersøgelse: Lidt over hver anden telefon har modtaget opdatering

Forbrugerrådet Tænk har gennemgået telefoner med Googles Android-styresystem, og det står umiddelbart sløjt til med opdateringerne.

Der kan som bekendt være stor forskel på, hvornår telefoner med Googles Android-styresystem modtager opdateringer. Forbrugerrådet Tænk har kortlagt, hvordan det faktisk står til med opdateringer af Android-telefoner.

Politiken fortæller, at den danske forbrugerorganisation har kigget på 181 Android-telefoner lanceret i perioden 2012 til 2015. Og her har kun 56 procent af telefonerne modtaget opdateringer af styresystemet, siden de blev købt.

Vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk Vagn Jelsøe betegner det som et alvorligt problem, at telefonerne ikke opdateres. Han peger på, at risikoen for virusangreb er større uden opdateringer.

»Et virusangreb kan ødelægge grundlæggende funktioner i telefonen, men de manglende opdateringer medfører også, at tilgængeligheden til nye apps på markedet bliver voldsomt indskrænket. Ligesom sikkerhedsbristen bliver større og beskyttelsen af personlige oplysninger svagere. Opdateringerne er derfor nødvendige, hvis produkterne skal fungere tilfredsstillende,« siger han til Politiken.

I Forbrugerrådet Tænk finder man det uacceptabelt, at man kan gå ind i en butik og købe en ny smartphone uden at få oplyst, at telefonen har en markant dårligere holdbarhed, end man normalt forventer af et sådant produkt.

»Det er et stort problem, at det, man i købeloven betragter som loyal oplysningspligt, ikke overholdes. Køberen har krav på at vide, at den telefon, man er ved at købe, lever på lånt tid. Det opfatter vi som et brud på købeloven,« forklarer Vagn Jelsøe.

Ifølge undersøgelsen er Sony den producent, der er bedst til at forbedre telefonen med ny software, hvorimod LG placerer sig helt i bund.

Først og fremmest på Samsung

Selvom Forbrugerrådet Tænk mener, manglende opdateringer er på kant med købeloven, har organisationen endnu ikke valgt at melde problemet til Forbrugerombudsmanden. Hos de danske forbrugerorganisationer vil man i stedet forsøge at lægge internationalt pres på producenterne.

Først og fremmest på Samsung.

»I Forbrugerrådet Tænk har vi ikke muskler til at køre retssager mod store virksomheder, men det gør nogle af vores søsterorganisationer. På tværs af landene diskuterer vi, hvordan vi over hele kloden kan få lagt optimalt pres på Samsung. Samsung er markedslederne, derfor er det hos dem, vi sætter ind«, forklarer Vagn Jelsøe til Politiken.

Tilbage i januar rettede Version2 henvendelse til Forbrugerrådet Tænk i forbindelse med, at en hollandsk forbrugerorganisation havde stævnet Samsung for manglende opdateringer.

Dengang meldte cheføkonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk, at der er fuld opbakning til det hollandske synspunkt:

»Mangler ved software og den erhvervsdrivendes manglende vedligehold af software er efter vores vurdering omfattet af købelovens to års reklamationsret, da software i dag er en integreret del af produktet,« sagde han og slog fast, at Forbrugerrådet Tænk ville være parat til at løfte en lignende sag her i Danmark, hvis det skulle blive nødvendigt:

»Købeloven bygger på fælles europæisk lovgivning, så udfaldet af den hollandske sag kan blive rigtig interessant i Danmark,« sagde Martin Salamon.

Siden august sidste år i kølvandet på den alvorlige Stagefright-sårbarhed har Google udsendt månedlige rettelser til Android-koden. Det er dog op til de enkelte telefon-producenter, hvornår og om rettelserne kommer ud til netop deres enheder.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bent Jensen

Læg dit eget pres på Samsung.Det er meget nemt, lad være med at købe.
Sådan en forretningsmoral fjernet næsten også HTC fra mobil kortet i mange år.
Asus er også en dårlig dreng i klassen.

Som alternativ, køb en billig som kan udskiftet, eller en Nexus.
Eller en telefon hvor der er mulighed for nemt at installere CM, som one plus. nu 3

Malte Christensen

Google garanterer OS opdateringer op til 2 år fra den dag, en Nexus kom på markedet. Køber du altså en Nexus, som kom på markedet sidste år, får du kun en enkelt Android version, dernæst er det kun sikkerhedsopdateringer, som kommer en gang om måneden. Og disse stopper efter tre år eller efter 18 måneder efter telefonen gik i end of life (fjernet fra forretningen).

Claus Juul

Hvis jeg anskuer en fejl i softwaren som en fejl eller mangle, så må reklamationsrettet gælde.
dvs. at hvis jeg i varehus X kan købe en telefon Y, så er X forpligtet til enten at give mig pengene tilbage for min manglefulde vare (evt. dekorte) eller fikse den.

Så bliver det meget uklogt at sælge telefoner som producenten ikke understøtter.

René Nielsen

Hvis jeg anskuer en fejl i softwaren som en fejl eller mangle, så må reklamationsrettet gælde.

Du har principielt ret, men for en producent eller importør er der en del mere på spil en blot en telefon.Så de vil modsætte sig at der er en fejl i telefonen. Eftersom der ikke er et ankenævn eller lignende, skal du ud i en retssag,

Qua beløbets størrelse, er det en småsag hvor du i praksis ikke får ret - fordi det bliver alt for dyrt at få ret. Du kan naturligvis søge om at sagen udtages af småsagsprocessen, men forvent ikke at det sker og at modparten vil protesterer imod dette og evt. anke med henvisning til at formålet med at indføre småsagsprocessen netop var at løse denne slags sager som småsager.

Første problem er, at din retshjælpsforsikring med stor sandsynlighed ikke dækker i småsager og dækker den alligevel, så er det kun for advokattiden i retten (max DKK 4.000-5.000), resten skal du selv betale og du får ikke meget "advokatblæk" i en sådan sag for under DKK 40.000 inkl moms.

Og skulle du vinde, så sker tilkendelse af omkostninger på baggrund af sagsgenstandens økonomiske værdi. Så vidt jeg husker vil en telefon til DKK 6.000 udløse omkring DKK 1.500 i tilkendte omkostninger.

Du naturligvis møde som "selvmøder" imod Nokia eller TDC's advokat. Han vil sige at det ikke er bevist at produktet er mangelfuldt. Og uden "Syn- og Skøn" (som du skal betale fordi det er dig som påstår det som skal bevises) kommer du ingen vegne.

"Syn- og Skøn" koster hurtigt DKK 20.000 oveni dine udgifter fordi du skal regne med at modpartens advokat ville komme med komplicerede spørgsmål til "Syn- og Skøn's"-manden som modbeviser din påstand. Det er surt på den måde at skulle betale for modpartens meningsløse spørgmål, men sådan er det.

Min vurdering er at du skal betale mindst DKK 50.000 af egen lomme - efter du har fået pengene for telefonen tilbage, plus tilkendte omkostninger og taber du skal du jo som bekendt betale modpartens advokat oveni (efter samme regler).

Det er derfor at forbrugerrådet taler om økonomiske muskler. Det er surt at have ret, men ikke få ret fordi det er for dyrt.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize