Stikbold – Danmarks næste spilsucces kom til verden på blot 48 timer

På fredag udkommer det danske partyspil 'Stikbold! - a dodgeball adventure', der på tre år er gået fra et hobbyprojekt til en potentiel millionsucces.

Fem studiekammerater fra ITU deltog i 2013 i spilarrangementet Nordic Game Jam. Konceptet game jam går kort fortalt ud på, at deltagerne i løbet af blot 48 timer skal designe et spil helt fra bunden.

Temaet for Nordic Game Jam det år var ’noget grotesk’, hvilket for vennerne Jacob Herold, Martin Petersen, Anders Østergaard, Simon Vestergaard og Lars Bindslev betød en kærkommen lejlighed til at kombinere klassisk stikbold med Bjørn Borg-kloner, 1970’er stemning og et slutspil på en platform langt ude i rummet komplet med et dupstep-soundtrack.

Stikbold vandt Nordic Game Jams pris for ’Most Fun Game’.

»Noget af det afgørende, der efterfølgende skete, var, at vi tre dage senere sendte spillet ind til en konkurrence arrangeret af Killscreen Magazine og Android-konsollen OUYA. Her vandt vi prisen for ’Best Game in Unity’, 2.500 dollars samt en Unity-licens. Det var der, vi tænkte, at der måske var noget mere at hente i konceptet,« fortæller Jacob Herold, der i dag har títel af CEO i spilfirmaet Game Swing, som de fem studiekammerater valgte at stifte i fællesskab

Formålet med at stifte Game Swing var netop at videreudvikle det oprindelige koncept til det, der i dag har titlen 'Stikbold! - a dodgeball adventure' – og på fredag udkommer til pc, PlayStation 4 og Xbox One.

Se traileren til Stikbold herunder

Studiekammeraterne blev et firma

Game Swing havde fået blod på tanden og fik i løbet af 2013 i første omgang 250.000 kroner i støtte fra Nordic Game Program og sidenhen yderligere 250.000 kroner fra Spilordningen under Det Danske Filminstitut i slutningen af 2013.

Beløb, der ifølge Jacob Herold gav mulighed for at klargøre Stikbold til en ekstern investor, hvilket i samspil med medvind i medierne betød, at Capnova Game Invest i 2015 gik ind Game Swing med 1,5 million kroner.

Læs også: Spilinvestor: Danske spiludviklere er for dårlige til at tænke i forretning

»De to første er så at sige gratis penge – de skal ikke betales tilbage, men vi skulle ligge en del af investeringen selv i form af interessetimer, og vi skulle nå nogle milepæle. Det er anderledes med pengene fra Capnova. De skal have pengene igen, så spillet skal være rentabelt. Det blev mere seriøst og ikke kun ’for sjov’ længere,« fortæller Jacob Herold.

Han betragter det som en nødvendig øvelse at gå fra at være fem fyre, der lavede noget spil ved siden af andre ting, til fem spildesignere, som arbejder med mere struktur og nu er mere firma end et demokrati.

»Det er en øvelse, der er vigtig for en iværksætter. Men den er svær, når man har mere lyst til at lave spil end at tage sig af regnskab, holde møder og udbygge netværk,« mener Herold.

Konsolambitioner fra starten

»Vi havde fra starten ambitioner om, at Stikbold skulle være et konsolspil. Vi tænkte, at vi selv ville stå for at lave pc-versionen og så en enkelt konsolversion – nok til PlayStation, da de har den største markedsandel. Men da vi kom tættere på et færdigt spil, kunne vi godt se, at det ville blive svært, når vi blot er fem mand, og kun en af os er programmør,« siger Jacob Herold.

»Selvom vi udvikler i Unity, så er det ikke bare at trykke på en knap, og så fungerer spillet på alle platforme.«

I stedet gik Game Swing sidste år på jagt efter en udgiver i forbindelse med spiludviklerkonferencen Game Developers Conference i San Francisco. Der var booket fire til fem møder med potentielle udgivere om dagen, hvoraf nogle viste interesse for Stikbold, og andre var helt ligeglade.

Læs også: Du får selv lov at bestemme prisen for at bruge Cryengine V-spilmotoren

»Vi havde et godt møde med spiludgiveren Curve Digital, som vi mente havde en god fornemmelse for indie-spilmarkedet og erfaring med at lave konsolversioner. Dem endte vi derfor med at lave en aftale med, så vi laver pc-udgaven, og de står for porteringen til PlayStation og Xbox,« fortæller Herold, der ligeledes er lettet over, at udgiveren tager sig af hele processen med at indsende og få godkendt spillet til udgivelse hos Sony og Microsoft.

På fredag den 1. april udkommer så 'Stikbold! - a dodgeball adventure', og hvis spillet i løbet af det første år omsætter for blot fem millioner kroner, skulle det være nok til at tilfredsstille investorerne – men Jacob Herold og resten af udviklerholdet forventer sig langt mere af deres spil.

»Lige nu er mine forventninger konstant stigende. Der er flere streamere, som har samlet spillet op, og vi får en masse omtale. Og så har vi et debutspil, som udkommer på to konsoller samt pc – det er jeg ret godt tilfreds med,« slutter Jacob Herold.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (0)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer