Stigende skepsis over for telefonsnak: Whatsapp og sms vinder frem

3. juli 2015 kl. 14:308
Kommentar: Klodens befolkninger foretrækker at kommunikerere på forskellig måde, viser rapport fra Ericsson. Japanerne står helt af på almindelig telefonsnak.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

En økonomichef, som jeg jævnligt møder på min vej, har en smartphone, der konstant ringer med sælgere i røret, der vil afsætte kontorudstyr, sundhedsforsikringer, bygningsvedligehold, regnskabsservices og så videre.

'Konstant,' skal tages ret bogstaveligt. Under et møde på en times tid kan det godt være nødvendigt for hende at afvise opkald 5-6 gange. Situationen har krævet en ret seriøs opkaldssortering:

»Jeg tager ikke telefonen, hvis opkaldet kommer fra et nummer, som jeg ikke kender. Skulle jeg svar alle dem, der ringer, ville jeg ganske enkelt ikke have tid til at passe mit arbejde,« siger hun.

Mange andre oplever sikkert det samme: At en ringende telefon er en stressfaktor, og at man faktisk efterhånden mener, det er lidt ubehøvlet at ringe. I hvert fald hvis det ikke er en henvendelse om noget akut. Man vil meget hellere have at folk derude skriver en e-mail. For den kan ofte besvares på under et halvt minut, - og når man har tid.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Faktisk kan man også observere en lidt undrende reaktion fra venner og bekendte, der er under ca. 30 år gamle, hvis man ringer til dem - og det ikke er noget akut - i stedet for at sende en whatsapp, en sms eller en besked over Facebook.

Måske er en vores holdning til kommunikationsredskaber under forandring. En verdensomspændende undersøgelse, foretaget af Ericsson og udgivet i deres juniudgave af ConsumerLab Insights, viser, at der er meget stor forskel på, hvordan man kommunikerer fra land til land.

Således foretrækker sydkoreanere og japanere at kommunikere med tekstbaserede redskaber som sms og whatsapp. Kun bruger kun hhv. en og seks procent af deres kommunikationstid på telefonsnak, og faktisk har hver 4. smartphonebruger i Japan helt droppet telefonsnak. Mens amerikanerne og briterne foretrækker det stemmebaserede opkald. Amerikanske borgere benytter 21 procent af tiden på at ringe.

En del af årsagen til de forskellige kommunikationskulturer skyldes takstsystemerne. I USA er det almindeligt med flatrate på tale, mens sms i Japan blev introduceret meget sent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et andet resultat af undersøgelsen er, at smartphonebrugerne er begyndt at anvende services på telefonen, som minder om den kommunikation man har med mennesker - men som ikke er det. Det drejer sig om smart assitants, robotter og smart devices. Den mest kendte er måske Siri på iPhones.

Et studie gennemført i 10 storbyer viser, at hver anden smartphonebruger forventer at sådanne smart assistants, som man kan blive guidet af og få hjælp af til reservationer, vil få et gennembrud i år. En ud af tre vil anvende robotterne til socialt selskabelighed.

ComsumerLab interviewer hvert år 100.000 personer i mere end 40 lande og 15 megabyer. Udvalget repræsenterer statistisk 1,1 milliard mennesker.

8 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
3. juli 2015 kl. 21:17

Sortere også kraftigt i mine opkald, hvis nogen ringer og alt jeg kan se er et telefon nummer som ikke ligger i min kontaktliste, så skal de fange mig på en ret god dag for at komme igennem, ellers bliver det ignoreret, hvis vedkommende ringer mere end to gange inden for kort tid, laver jeg en hurtig søgning på google/krak, kommer der intet frem fra nogen jeg forventer at snakke med bliver det ignoreret.

De mest irreterende er dog dem der ringer fra hemmeligt nummer, de bliver konsekvent ignoreret, hvis de ikke vil frem med hvem de er, så har jeg heller ingen interesse i at modtage opkaldet.

Er helt med på det er lidt kynisk, men det er en af mine måder at undgå stress på, samt min holdning til telefoni.

Hvis folk virkeligt vil i kontakt med mig, har de altid alternative måder at komme i kontakt med mig på.

7
5. juli 2015 kl. 01:20

Efter 3år i et nyt firma, nåede antallet af belastende sælger opkald nye højder. Alt fra gavechokolade til kurser i at snitte havenisser (ikke noget jeg finder på!). Jeg endte med at skifte nummer og frabad mig at det blev noteret i 118.dk og lignende hellige opslagsværker for sælger krybene. De få opkald der kommer igennem får "det bruger vi ikke her" rutinen, til stor morskab for resten af kontoret :)https://www.vibrugerikke.dk/vibrugerikke.html til dem der ikke kender den!

3
3. juli 2015 kl. 16:04

Underligt at tage Indien med i sådan en sammenligning. I UNESCO’s uddanelsesrapport fra 2014 fastslås det, at mere end 287 millioner voksne indere hverken kan skrive eller læse. Det gør brugen af telefonen begrænset til samtaler.

6
4. juli 2015 kl. 01:13

Underligt at tage Indien med i sådan en sammenligning.
I UNESCO’s uddanelsesrapport fra 2014 fastslås det, at mere end 287 millioner voksne indere hverken kan skrive eller læse. Det gør brugen af telefonen begrænset til samtaler.

Hvorfor er det underligt? Indiens befolkning anslåes til knapt 1,3 mia mennesker. Alfabetismen anslås til at være omkring 75%, og antageligt vil størstedelen af de indere, der har råd til en moderne telefon, høre blandt de 75%.

Der er i øvrigt noget i artiklen, der skærer mig lidt i øjnene. Hvis man kigger på grafikken, er det klart hvad tre af de fire kategorier omfatter, men hvad er præcist forskellen på "Voice call" og "Voice calling and instant messaging"? Hentyder den anden kategori til Skype? Og hvorfor er instant messaging ikke i en kategori for sig? Og hvad med tekst beskeder?

1
3. juli 2015 kl. 14:54

Nåh.. nu håbede jeg det handlede om frygten for aflytning og IMSI-dimser og så videre. Men det gider økonomichefen vel endnu ikke tænke alt for meget over.

Edit: Aflytningsrisikoen løser vilkårlige tekstbaserede tjenester naturligvis ikke nødvendigvis ...

2
Redaktionschef -
3. juli 2015 kl. 15:06
Redaktionschef

Nej, er det ikke nærmere modsat? Altså nemmere for uærlige typer at opsnappe indholdet i en kommunikation via e-mail og whatsapp end mobilsnak? Vh Henning Mølsted, redaktør, Version2

8
6. juli 2015 kl. 10:03

Nej, er det ikke nærmere modsat? Altså nemmere for uærlige typer at opsnappe indholdet i en kommunikation via e-mail og whatsapp end mobilsnak? Vh Henning Mølsted, redaktør, Version2

Hvis du aflytter kommunikationen fra en telefon via fx et rogue tower eller dommerkendelse, så vil du jo i sagens natur få adgang til alt det, der løber igennem den aflyttede kanal - dvs snak, data og SMS.

Men hvis du bruger WhatsApp (der så vidt jeg husker har end-to-end kryptering) eller email (antaget, at SMTP/POP3 anvender krypterede protokoller), så vil du ikke kunne aflytte disse.