Steam vil lade alle spil køre på Linux via modificeret Wine-distribution

Illustration: Bethesda
I teorien vil alle Steam spil snart kunne spilles på Linux uden behov for ekstra software.

Spildistributøren Steam byder nu på en ny beta-version, hvor Linux-spillere kan teste deres nye cross-platform-løsning. Spilgiganten har nemlig brugt to år på at bygge sin egen distribution af den populære virtualiseringsløsning Wine, som nu er åben for beta-test på Linux.

Værktøjet, der driver værket, er døbt Proton og kører i baggrunden i Steam. Det er udviklet og vedligeholdt af firmaet Valve, der også udvikler Steam, og skulle virke out-of-the-box med en række spil, som Steam har whitelistet.

Det skriver Steam i en meddelelse i deres Steam for Linux community.

Wine er kendt hos de fleste Linux-gamere, da det er et kompatibilitets lag, der gør det muligt at køre Windows-programmer på Unix-lignende systemer som Linux ved at oversætte en række Windows-systemer og -biblioteker. Heriblandt DirectX, der er Windows egen API til at rendere 3D-grafik på en GPU.

Da stort set alle pc-spil er udviklet til Windows først og dermed optimeret til Direct3D, er Wine blevet go-to-programmet til at køre spil, som ikke er porteret til Linux.

Indbygget controller support og Vulkan API

Med Proton har Valve foretaget en række ændringer af Wine og integreret løsningen ind i Steam. En af de større ændringer er, at Proton anvender Vulkan-grafik-API’en frem for den ældre OpenGL til at afvikle de moderne DirectX-implementeringer, som de nyeste spil kører på.

Derudover kommer Proton med indbygget support til alle controllere, som Steam understøtter.

Vil man prøve kræfter med Proton skal man melde sig ind i deres beta-test program, og sørge for at have de nyeste drivere. Valve opfordrer også ’entusiaster’ til at prøve andre spil af, end de indtil videre har whitelistet. Det gør man ved at slå nogle bestemte indstillinger til i klienten.

Guides til at starte findes her og kildekoden kan tilgås her.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kim Henriksen

Teamviewer versionen til Linux var engang Windows applikationen pakket med Wine. (ved ikke om de har lavet en native Linux version)

Jeg har i øvrigt selv god erfaring med at spille både Star Wars Galaxies og Battlefield 1942 på Linux med Wine, og performance er helt i top.

Det er også muligt at hente Vulkan support til Wine her: https://github.com/doitsujin/dxvk

  • 2
  • 0
Hans Nielsen

FPS er det eneste der gælder.


Både og, på mange server og spil er der krav om specielle opsætninger, som betyder flere detaljer i spil. Så det ikke bliver for nemt at se fjender osv.

Men at 120+ FPS er et most.,... det synes jeg ikke.
Synes mere at 60Hz H-Synk altid virker, så man ikke får lag, når der kommer mange nye Elementer ind som ved Explosioner.
Der findes heller ikke mange rigtige 120Hz paneler, kun overclocket 60 Hz . Vil også heller have en stor skærm 40"+ end en mindre, så man ikke skal sidde med hovedet op i skærmen.

Men nu jeg er ikke under 20 år, og jeg spiller ikke om penge. Så ved godt at der kan være mange andre meninger.

Men til f.eks SQUAD eller Postscript
http://postscriptumgame.com

Der vil jeg peronligt heller have en stor skærm som en Philips
https://www.philips.com.ph/c-p/BDM4350UC_00/brilliance-4k-ultra-hd-lcd-d...

Tror at jeg overlever bedre med den, end en mindre 120 Hz skærm :-)
Eller det gør jeg- Har fået bedre killrate og jeg er helt ikke ødelagt efter et spil på 1 time.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize